Greg LeMond: “Tegenstand Froome heeft levensgrote kans laten liggen”
maandag 17 juli 2017 om 13:46

Greg LeMond: “Tegenstand Froome heeft levensgrote kans laten liggen”

Chris Froome beleefde gisteren enkele bange momenten. De leider in de Tour kreeg voor de voet van de Col de Peyra Taillade af te rekenen met mechanische pech, net op het moment dat AG2R zich vol overgave op kop van het peloton had gezet. De Brit wist de scheve situatie echter weer recht te zetten. Dit had wellicht anders kunnen aflopen, mochten zijn rivalen voor het geel het initiatief genomen te hebben. Iets waarover oud-Tourwinnaar Greg LeMond zich verbaast tegenover persbureau Reuters.

De Eurosport-analist spreekt over een meer dan gemiste kans. “Aru, Uran en Bardet: ze hebben de kans van hun leven laten liggen om Froome op definitieve achterstand te fietsen. Bardet had op het moment dat Froome pech kreeg, zelf moeten aanvallen. En niet zijn ploeg op kop laten rijden. Als je de Tour wilt winnen, moet je durven het initiatief te nemen.”

De Amerikaan plaatst zijn vraagtekens bij de mentaliteit van de concurrentie. “Ze hebben een gouden kans laten liggen. Sommige renners koersen niet met het idee dat ze de Tour ook effectief kunnen winnen. Uiteindelijk heeft het allemaal te maken met het feit of je wel of niet een winnaar bent.”

RIDE Magazine
46 Reacties
17-07-2017 13:49
Zo is het. Als je de winnaar wilt zijn moet je zorgen dat je de winnaar bent.
17-07-2017 13:53
Helemaal mee eens. Onbegrijpelijk dat Bardet pas ging aanvallen toen Froome terug in de groep was.
17-07-2017 13:59
Vanuit Bardet snap ik het niet. Vanuit Uran snap ik het wel wat meer. Die zit met hetzelfde probleem als Aru eerder deze week, dat hij geen ploeg heeft om de trui te verdedigen.

Voor Aru en Uran is de bestmanier om deze Tour te winnen, door definitief uithalen in etappe 17 en/of 18. Anders is de kans te groot dat Sky in etappe 17 zelf weer met een coupe zou komen. Terwijl ze nu waarschijnlijk gewoon de trein laten werken.

Bardet zijn ploeg is veel sterker, die had gisteren het initiatief moeten nemen.
17-07-2017 14:03
Ik zat ook met ledige ogen toe te kijken hoe ze allemaal in hun stal bleven en Froome gewoon weer terug kwam. Ongelofelijk... konden ze niet beter?
17-07-2017 14:03
Alsof Froome de krant ging zitten lezen, een getergde Contador vrat ze allemaal op destijds bergop. Hij behoort wel tot een der betere tijdrijders en heeft ook nog vrienden in het peleton waarschijnlijk.
17-07-2017 14:04
De vraag is natuurlijk of Bardet wel kon gaan....
17-07-2017 14:07
Ik zie Froome deze Tour toch wel graag winnen. Aanvankelijk was ik erg gecharmeerd van de uitdagers, maar Aru heeft voor mij afgedaan als kandidaatwinnaar en Uran heeft wat mij betreft het niveau niet. Bardet doet z'n best, maar dat gaat niet genoeg zijn, vrees ik, met die tijdrit nog in het verschiet.

Froome weert zich kranig, komt van alles tegen (intern en extern) en toont zich een groot renner. Voor mij is er momenteel geen andere renner die het verdiend. Tenzij Contador straks twee dagen uit z'n slof schiet: dat zou geweldig zijn.
17-07-2017 14:07
Sowieso is het opvallend om te zien hoeveel er met Froome wordt samengewerkt door zijn concurrenten.

Tijdens de Giro zag je, op een paar etappes op het einde na, dat het iedereen tegen Dumoulin was en dat Dumoulin zelf maar alles moest dichtrijden.
17-07-2017 14:09
Ik heb het gevoel dat Bardet met enkele ploegmakkers over de top wilde komen, zónder Froome, om hem daar op achterstand te zetten. Als Bardet aangevallen had op de klim had hij het in z'n eentje moeten doen. Opzich geen gekke gedachte, al was de kans dat Froome er voor de top (nog steeds) af zou liggen natuurlijk miniem. Froome en zijn knechten rijden natuurlijk harder omhoog dan de knechten van Bardet.
17-07-2017 14:19
Zeker gezien het parcours dat nog resteert was het een wat vreemde tactiek van Ag2R. Froome lijkt het vooral lastig te hebben op erg steile stroken, en die klim van gisteren was ongeveer de laatste die dergelijke stroken bevat. Wat nog resteert zijn weliswaar een paar loodzware klimmen, maar het zijn allemaal 'lopers', waar Froome nog nooit uit het wiel is gereden. Daarnaast nog de tijdrit en Marseille en ik zou niet weten waar je Sky nog echt pijn kan doen.
17-07-2017 14:22
LeMond heeft gelijk. Vraag is alleen of Bardet, Aru of Uran wel in staat waren om aan te vallen. Als ik kijk naar het verloop van de strijd voor het klassement en wat er nog aan zit te komen in de laatste week vraag ik me steeds meer af hoever Dumoulin hier zou zijn gekomen als hij voor de Tour ipv de Giro had gekozen. Een goeie Dumoulin, die steeds in het favorieten-groepje had kunnen blijven, had zo maar eens toe kunnen slaan in de laatste tijdrit. Heel explosieve en verdragende aanvallen met grote tijdsverschillen in de top van het klassement zijn er tot nu toe in ieder geval nog niet geweest. Da's napraten. Voor nu denk ik dat Froome gewoon deze tour gaat winnen omdat de rest niet goed genoeg is en hij de enige die een behoorlijke tijdrit kan rijden.
17-07-2017 14:25
@geit
Galibier heeft een laatste steile strook maar een super afdaling en de izoard ook nog een enkele stukje aan 10/12 dacht ik.
17-07-2017 14:28
Tactiek van Sky was gisteren top. Komt ie er niet bij was hij met Landa in de laatste 30km. Ploeg van Sky staat er gewoon als het moet....En de rest is eigenlijk flop. Deels door valpartijen...Helaas! Verder rijdt natuurlijk Aru als een amateur in het rond
17-07-2017 14:32
Dieptrieste reacties van Franse toeschouwers die het niet konden laten Froome te beschimpen tijdens zijn inhaalrace. Wat een "volk"! "Chauvinisme" of "Sportmanschip". Geef mij dit laatste maar.
17-07-2017 14:33
@Chasse patate: Dumoulin heeft in de Giro natuurlijk veel meer tijdritkilometers gehad dan er nu in de Giro zaten. Die eerste van 39 kilometer was ook nog eens op en af, precies waar hij goed in is. Die kans om met minuten te smijten is deze Tour in tijdritten een stuk minder. Qua bergen had hij inderdaad close kunnen blijven, maar daar ligt zijn grootste wapen niet.

@Geit: de Izoard is weliswaar zonder stroken van +15%, maar met die laatste pakweg 10 km aan 9% gemiddeld nog ook geen typische "loper"
17-07-2017 14:45
Laten ze eerst die Naessen zich uit elkaar trekken en vervolgens laten ze Froome terugkomen, Lemond heeft gelijk, het is een kwestie van een gebrek aan winnaarsmentaliteit.
17-07-2017 14:46
Lemond heeft natuurlijk helemaal gelijk. De rest van de top 10 zat ongetwijfeld met overschot achter een sleurende Vuillermoz en Gastauer. Op dat moment niks proberen is puur conservatief of zelfs angst. Uran en Bardet zijn helemaal stom, want Aru was vast meegeglipt en dan had hij weer in het geel gestaan. Dan had Cannondale ook geen geel hoeven verdedigen en had Uran het af kunnen maken in de tijdrit.
Prutsers!
17-07-2017 14:50
@peervaneynthoven.....
Ik heb 't ook gezien en gehoord. Eerst geloofde ik 't niet, maar bleek echt zo te zijn. Wist niet dat dit gedrag ook in de wielerwereld zijn intrede heeft gedaan. Alleen door de Fransen ?
17-07-2017 14:53
@tedelacourse: als je de uitslag van de eerste tijdrit eraf trekt zou dit nu het klassement zijn. 1. Aru 2. Uran op 0 sec 3. Bardet op 6 4. Froome op 22. Omdat niemand echt een verschil maakt in de bergen, gaat Froome winnen op de tijdrit. Ik vraag me af of Dumoulin dan geen grotere uitdager was geweest...
17-07-2017 14:54
@fastfreddy

Helemaal eens.
Heerlijk stukje sarcasme.
17-07-2017 14:58
Dikke kans laten liggen, ze hadden met zijn 3 a 4 kop over kop plus nog wat renners die terug vielen uit de kopgroep hem zo 1 a 2 minuten kunnen aansmeren
17-07-2017 15:02
Contador had in zijn hoogtij-jaren die overgebleven groep (toen Froome er nog achter hing) helemaal kapot gereden. Had waarschijnlijk gewoon zelf doorgetrokken zonder aan te klampen aan zijn ploeg en de anderen moesten maar zien of ze erbij konden blijven. Dat is dus het verschil tussen een ronderenner en iemand die (tot nu toe) niet hoger dan podium haalt. Bardet durfde niet het risico te nemen om alleen te zitten als hij aan zou vallen. Terwijl hoogstwaarschijnlijk er wel anderen mee zouden springen en zouden helpen om tijd te pakken. Froome is gewoon een stuk minder sterk. De anderen lijken daar alleen geen gebruik van durven maken. Helaas.
17-07-2017 15:02
@schipperaar, @geit Froome heeft geen probleem met het stijgingspercentage maar met inspanningen van een paar minuten (z'n power curve is gewoon wat vlakker, voor de nerds onder ons). De Galibier en Izoard zijn lange inspanningen, Froome's specialiteit.
Ik ben het volledig eens met LeMond. Kans verkeken. En nog zo'n kans gaat zich waarschijnlijk niet meer voordoen.
17-07-2017 15:04
Ik denk dat een aantal renners onvoldoende beseft dat dit de kans van hun leven is om eenmaal de Tour te winnen. Zelfs Landa reken ik erbij. Wat als die meegaat in een ontsnapping zoals vorige week met contador ? Mocht ik tegenstander zijn van Froome, dan laat ik die wegrijden want dan zitten ze bij Sky met een serieus probleem. Anderzijds vraag ik me af hoeveel de inbreng is van de sportdirecteurs. Liever 2e of 3e eindigen met hun renner (en dus veel WT-punten) dan alles er uit halen om de Tour alsnog te winnen of desnoods strijdend ten onder gaan en pas 5e of 6e eindigen.
17-07-2017 15:09
Niet eens met LeMond. Zoals nasibal ook al zei leek het me de tactiek van AG2R om met meerdere knechten in het favorietengroepje over de top te komen. Dan had Froome veel tijd verloren. Of Landa zou zijn opgeofferd. Win win.

Maar wanneer Bardet eerder had aangevallen was hij al zijn knechten sowieso kwijtgespeeld en hadden ze met Landa een enorme stoorzender gehad.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.