Greipel: “De Duitse bond is verantwoordelijk voor onze slechte prestaties in Qatar”
foto: Sirotti (archief)
donderdag 20 oktober 2016 om 09:03

Greipel: “De Duitse bond is verantwoordelijk voor onze slechte prestaties in Qatar”

André Greipel is niet te spreken over het gedrag van de Duitse bond in aanloop naar het afgelopen WK in Doha (Qatar). Duitsland had drie favorieten voor de wereldtitel in huis, maar het draaide uit op een waar fiasco. “Het was een ramp”, blikt Der Gorilla terug in Het Nieuwsblad.

Mentale spelletjes
Uiteindelijk zou Greipel als 42ste eindigen, terwijl John Degenkolb en Marcel Kittel gedesillusioneerd afstapten nadat ze niet meer bij de eerste waaier geraakten. “Het was in de eerste plaats oneerlijk voor Marcel en mij hoe we vooraf door de Duitse federatie werden behandeld. Ze speelden mentale spelletjes met ons. Marcel en ik waren in de aanloop naar het WK onszelf niet. Vorig jaar zeiden ze in Richmond dat het voor Degenkolb was en dit keer voor mij. Ik ging daarvan uit, maar uiteindelijk verloor ik veel energie om te proberen te tonen dat ik de leider was van de Mannschaft. Nu weet ik beter. Ik had beter de dingen gedaan zoals ik altijd deed, want uiteindelijk is het allemaal voor niets geweest. Onze bond is ook verantwoordelijk voor veel slechte resultaten in september. Ik weet dat ik betere sprinten in de benen had dan dit. Het was een ramp. Voor mezelf. Voor de bond. Voor iedereen.”

RIDE Magazine
30 Reacties
Sorteer op:
20 oktober 2016 09:22
Natuurlijk wil je duidelijkheid, maar mannn wat ligt greipel op ramkoers de laatste tijd.
20 oktober 2016 09:29
Ik had niet verwacht dat een renner als Greipel zich mentaal zo zou laten kennen. Omgaan met druk is toch onderdeel van de wielersport?
In de Tour leek Greipel ook moeilijk te kunnen omgaan met de druk, toen zijn eerste etappeoverwinning maar uitbleef. Uiteindelijk presteerde hij pas in Parijs, toen niet heel veel mensen meer wat van hem verwachten.
20 oktober 2016 09:32
Ik ben het wel met Greipel eens. Kittel en Greipel hebben een eigen treintje nodig, ze kozen nu voor 2,5 kopmannen. Het was vanaf het begin onduidelijk waarvoor ze nou gingen. Ze hadden beter een team of volledig in dienst van Greipel of in dienst van Kittel kunnen opstellen dit was een beetje van beide en het werd dus niks.
20 oktober 2016 09:46
Ik snap het verhaal van Greipel wel, maar het verhaal heeft twee kanten. Het dilemma van de Duitse bond is ook een lastig dilemma. Ik denk dat zelfs de meningen op Wielerflits redelijk verdeeld zouden zijn als je zou vragen: Kittel of Greipel als kopman naar het WK?

Dat er dus zo laat een keuze is gemaakt en er uiteindelijk op twee paarden is gewed is enigszins te begrijpen. Maar Greipel en co hadden gewoon in de eerste groep moeten zitten, dan was er niets aan de hand geweest. Ook zeker de schuld van de Duitse bond?
20 oktober 2016 10:03
Dat de heren onder hoogspanning stonden is wel duidelijk. Zie Degenkolb met zijn bidonnetje. Dat je met z'n allen de eerste waaier mist lijkt me echter niet de schuld van de bond. Dat ligt aan de renner voor je die het gat laat vallen. En dus aan jezelf omdat je te ver van achteren zit. Daar moet je ook weer niet te dramatisch over doen, dat soort dingen gebeurt. Enkel de echte specialisten overkomt dit bijna nooit.
20 oktober 2016 10:11
@ Vlugge:

De tendens is de laatste jaren dat de schuld wordt neergelegd bij iedereen behalve bij de renners. Koersorganisatoren, nationale bonden, de UCI, ploegen, artsen etc. zijn per definitie schuldig aan wat voor problematiek dan ook. Het ligt nooit aan de renners zelf. Dat zie je ook vaak terug komen in de reacties van het publiek inclusief hier op WF.

Hangt ook wel samen met de tijdsgeest waar boze burgers ook iedereen de schuld geven behalve aan zichzelf. En dan uiteraard meteen in de media elke klein ongenoegen kenbaar maken en dan hebben we weer "ophef". We hebben het veel te goed met zijn allen en dat geldt ook voor de wielrenners. En luxe zorgt voor een zeikerdjes mentaliteit. Altijd en overal maar klagen, klagen en nog eens klagen. Vermoeiend.

Niet klagen, maar dragen André! Laat je benen spreken ipv je mond.
20 oktober 2016 10:14
Ik zie naast het schipperen van de bond vooral een onvermogen van de heren snelle Duitsers om met de gegeven situatie tot een consensus te komen en in een strak treintje op de juiste waaier te loeren.
20 oktober 2016 10:14
Wat een jankerd, die Greipel. Uiteraard sloeg de Duitse selectie nergens op. Maar het feit dat Greipel in september evenmin presteerde kan hij natuurlijk nooit afschuiven op de Duitse bond.
20 oktober 2016 10:15
miste ook wel zijn maatje Sieberg
20 oktober 2016 10:20
Greipel zegt dat hij betere sprinten in de benen had, terwijl hij niet aan sprinten toegekomen is.
Dat hij niet mee was met de eerste waaier is eerst en vooral zijn probleem.
Je kan wel zeggen dat een goeie Sieberg er had voor kunnen zorgen dat achterstand op de eerste waaier beperkt bleef en er een aantal landen hielpen in achtervolging, maar op blessures heb je geen vat.
20 oktober 2016 10:23
De tendens op dit forum de laatste tijd is dat renners de schuld bij zichzelf moeten zoeken. Ook een topper kan alleen maar goed presteren als er aan de randvoorwaarden voldaan wordt, renners met onzekerheden opzadelen, geen beslissingen durven nemen voldoen daar niet aan.
20 oktober 2016 10:25
Ach ja, tussen de lijntjes door zegt dit veel over de kwaliteiten van de "nieuwe" wereldkampioen. Ik denk dat het ook moeilijk is om in ons mediarijke maatschappij je frustratie niet door te laten schemeren als je een interview geeft.
Jammer, maar ik weet dan ook niet joe deze uitspraak tot stand is gekomen.
20 oktober 2016 10:27
De bond zal niet echt bijgedragen hebben aan een goed resultaat, maar een beetje eigen verantwoordelijkheid nemen mag toch ook wel. Greipel en Kittel presteerden de laatste tijd ondermaats en op het WK was het niet anders.
20 oktober 2016 10:30
@Kingstown, geldt jouw klaagzang ook als klaagzang?

@RV, het is natuurlijk een stuk lastiger tot consensus komen tijdens de koers ipv vooraf.
Ik snap ook niet waarom ze niet alle ballen op Greipel hebben gezet, de beste man heeft toch wel meer credits opgebouwd dan Kittel? Als er 8 Duitsers, als eenheid, voor hém hadden gereden, zat hij waarschijnlijk wel gewoon bij de eerste waaier. Het was nu toch min of meer een ongeregeld zooitje.

But hey, achteraf is het mooi wonen, dus zeker weten doen we het niet. Denk wel dat de kans groter was geweest op een goede prestatie wanneer er meer "unity" in de mannschaft was geweest.
20 oktober 2016 10:38
Wat een onzin, hij kwam gewoon niet in de eerste waaier. De hele wereld heeft hem zien harken op 15 meter.
Het is zeker ook de schuld van de Duitse bond dat Sagan gewonnen heeft.
Duitsers geven makkelijk een ander de schuld.
20 oktober 2016 10:58
Greipel heeft gelijk. De strategie was om een massasprint te forceren. Maar uiteindelijk hadden enkel Frankrijk en Duitsland de slag gemist en dat waren nu juist de twee teams die amper knechten voor het achtervolgingswerk geselecteerd hadden.
20 oktober 2016 11:18
Frappant ook dat dat de 2 landen waren met 2 pretendenten aan boord, in dat opzicht lijkt Greipel achteraf wel gelijk te hebben gekregen ja.
20 oktober 2016 11:25
Greipel heeft na de Giro slechts 1 keer een topprestatie geleverd, verder was het buitengewoon matig, inclusief het missen van de waaier. Eigen schuld, erkennen dat je niet meer zo goed bent als in het verleden en niet iemand anders de schuld van je eigen falen geven.
20 oktober 2016 11:28
Greipel heeft groot gelijk:
Greipel zat daar waar je hem mocht verwachten, in de eerste waaier zitten is mooi meegenomen maar dat mag je niet verwachten want dat kost veel extra energie. Met 100 km rondjes rijden in de Pearl had een volledig team in dienst van Greipel kans gehad om de boel dicht te rijden. Zonder team tegen de belgen heeft hij geen kans gehad.

Een grote kans op de wereldtitel in de neus geboord door de bond, Greipel was dan ook gewoon goed in de 2e groep, dat zijn voor sprinters maar een paar kansen in een carrière, dus logisch dat hij boos is, dat laat weten en daar niet zomaar overheen stapt. Hij heeft het ook van tevoren aangekaart en de deksel op de neus gekregen van de bond.

Zou Greipel anders gewonnen hebben? dat kan je niet zeggen met Cav op de 2e plek maar als de groep Greipel was terug gekomen dan had hij veel minder energie hoeven steken in de waaiers: tactisch voordeel waar je als sprinter met een team op kan en moet spelen.

Met het team wat hij daadwerkelijk had, had Greipel wel in de eerste waaier moeten zitten, dus de wedstrijd zelf heeft hij fair en square verloren, het gaat er hier om dat hij niet de kaarten had in het kaartspel om het spelletje op zijn manier te spelen terwijl een renner met het statuur van Greipel dat wel verdient.
20 oktober 2016 11:43
Tjonge, wat een jankerd. Lekker makkelijk.
Hij was zelf in de eerste plaats niet alert en/of goed genoeg.
20 oktober 2016 12:29
Niet verrassend. Kittel en Greipel zijn gedroomde kopmannen in een massasprint, maar niet voor een lange waaierrit. Was wel sterk geweest als de Duitsers een of twee van de drie sprinters had thuisgelaten. Bij waaiers heb je meer aan Burghardt, Knees of Kluge. Zonde nog dat Sieberg er niet bij kon zijn.

Degenkolb zat voorin en normaal wordt hij 3e en dan hoor je ze niet klagen over de bond en alles.
20 oktober 2016 12:43
@KnightBiker
Sorry hoor, maar de Belgen hadden het aangekondigrd, die bocht was de ideale gelegenheid.
Op bepaalde punten moet je gewoon voorin zitten en dit was zo'n situatie.
Natuurlijk zit er best iets in het verhaal van Greipel qua selectie, maar hier had hij zelf gewoon bij moeten zitten.

Verder geheel eens met Kingstown. Zelfreflectie heeft de gemiddelde mens tegenwoordig nauwelijks meer.
20 oktober 2016 13:56
Bondsheren vebben natuurlijk de balle verstand van koers, lijkt me toch voor de heren onderling maar heb t idee dat die niet op een lijn zitten.
20 oktober 2016 14:27
Snap de bond wel, als ze kittel thuis hadden gelaten en greipel was 42e geworden hadden ze het hele land over zich heen gehad
20 oktober 2016 14:28
@Abnormaal
Je mist mijn punt geloof ik... Met team hoeft een greipel niet te achtervolgen, dat doet zijn team dan voor hem. nu had hij geen team, met andere selectie had hij een team gehad. Onder deze omstandigheden kon hij niet koersen zoals gewend = verlies.
Het verschil:
Met team - wel massa sprint (mogelijk) = wachten in het peloton
Zonder team - waaier koers = actief mee koersen

Onder de gegeven omstandigheden heeft Greipel gefaald: ja
Het punt = de gegeven omstandigheden waren anders geweest als de Duitse bond een echte keuze had durven maken.

@ Moosje
In een team met 9 man kan je die keuze maken, in een team met 6 strijdend tegen team van 9 is het alsof je (voetbal analogie) met 9 man tegen elf speelt, op een gegeven moment loop je de gaten dan niet meer dicht. als je van die die 9 man ook nog een spits hebt die alleen maar wacht tot hij een balletje krijgt houd het helemaal op, want dan is het bijna een 1 tegen 2 verhouding.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.