Groenewegen gaat voor geel: “Zou een hele eer zijn om die trui te dragen”
foto: Alex Whitehead/SWpix.com
woensdag 4 juli 2018 om 12:30

Groenewegen gaat voor geel: “Zou een hele eer zijn om die trui te dragen”

Nog drie dagen wachten en dan start eindelijk de Tour de France. In Fontenay-le-Compte begint de Ronde van Frankrijk met een rit voor de pure sprinters, net als in 2014 en 2016. Toen waren het respectievelijk Marcel Kittel en Mark Cavendish die door een zege de allereerste gele trui om hun schouders gehangen kregen. In dat rijtje kan Dylan Groenewegen zich komende zaterdag scharen. “Dat is ook het doel”, vertelt een zelfverzekerde kopman van LottoNL-Jumbo aan WielerFlits.

Als 18-jarige broekie maakt Groenewegen indruk in het shirt van De Rijke, de ploeg die we nu kennen als Delta Cycling Rotterdam. Hij werkt er als belofte drie seizoenen af. Na de door de Amsterdammer gewonnen Ronde van Vlaanderen U23 in 2014 melden de WorldTour-ploegen zich. Lang duurt het niet voordat Groenewegen eruit is. Hij gaat akkoord met een voorstel van het Italiaanse Cannondale en weet dan al dat hij een jaar later ploeggenoot kan zijn van Peter Sagan, op dat moment de kroonprins binnen het peloton.

Het loopt anders. Cannondale fuseert met Garmin-Sharp en weg was de overeenkomst met Groenewegen. De jongeling kiest daarop voor een profdebuut bij het nieuwe Roompot-Oranje Peloton. In het najaar wint hij meteen profkoersen, waarna LottoNL-Jumbo in de daaropvolgende winter toeslaat. Dylan Groenewegen maakt na een goed overleg met de oranjebrigade de overstap naar de WorldTour. De Nederlandse ploeg maakt hem sprinter nummer één en zet een traject in gang dat Groenewegen naar de wereldtop moet brengen.

Project sprinttrein

foto: Sirotti

“In de Tour de France van 2018 moet onze sprinttrein kunnen wedijveren met de wereldtop”, was de strekking van het team na het aantrekken van Groenewegen. Het blijkt een schot in de roos voor LottoNL-Jumbo. Geduldig boekt de trein rondom de jongeling progressie en al snel vallen de eerste puzzelstukjes op hun plaats. Sterker nog: nota bene op de Champs-Elysées schiet Groenewegen een klein jaar geleden al raak in Frankrijk. Op de valreep, maar toch: de sprinttrein werpt al een seizoen eerder dan gepland haar vruchten af.

Twaalf maanden later concludeert Groenewegen dat zijn trein inderdaad tot de besten van de wereld behoort. “We staan er heel goed voor. Ik denk dat het dit jaar allemaal op z’n plek valt. De jongens om me heen zijn goed, ikzelf ben gewoon op topniveau. Dan win je veel.” Toch blijft de Amsterdammer kritisch: “We moeten soms nog beter samenblijven. We werken alleen met nieuwe jongens. Het was mooi dat het er in Dubai meteen uitkwam. Je wint gelijk, waardoor je vertrouwen tankt. Nu zijn we helemaal op elkaar ingespeeld.”

Ik denk dat dit jaar alles op z’n plek valt. Dan win je veel.

De sprinter pakt de voorbereiding op de Tour anders aan dan vorig jaar. Hij gaat samen met zijn trein op hoogtestage. “We hebben een nog hechtere band gekregen. Sinds april ben ik bijna niet meer thuis geweest. Ik heb de jongens in de sprinttrein vaker gezien dan mijn eigen vriendin. Dan bouw je nu eenmaal een bepaalde band op en ontstaat er een echte vriendschap. Dat brengt je misschien nog wel dichter bij elkaar. Daardoor durf je nog meer zaken tegen elkaar te zeggen, om onszelf nog meer te verbeteren. En dat merk je in alles.”

“We hebben drie jonge gasten in de trein”, legt Groenewegen de rolverdeling uit. “Amund Grøndahl Jansen, Timo Roosen en ik. Paul Martens is de ervaren man. Hij neemt van nature veel het woord. Maar ook Timo laat zich horen en Amund durft zich eveneens uit te spreken. We corrigeren elkaar op vlakken waar het beter kan. Of dat niet te weinig ondersteuning is? Dat gaan we achteraf zien. Ik rijd zelf al heel het jaar met dezelfde jongens om me heen. Dat is in de Tour niet anders, dus ik zou niet weten waarom het daar niet goed zou gaan.”

Operation Maillot Jaune

foto: Marcel Koch

Ondanks het hoofddoel van het jaar, oogt Groenewegen precies een week voor het moment suprème uiterst ontspannen. “Daar zitten we dan, gezellig”, opent hij bijvoorbeeld het gesprek. In de Tour ligt hij op de kamer met Timo Roosen. De vorige twee edities was Robert Wagner zijn kamergenoot. “Timo moet alleen leren dat hij zijn laptopje ’s avonds netjes dichtdoet en weglegt. Hij valt vaak in slaap met de laptop aan. Waggie zet hem altijd weg, Timo moet dat nog een beetje leren. Wordt-ie wakker met dat ding op zijn schoot, of ligt hij ergens op de grond. Maar dat komt wel goed. Dat is het enige”, lacht de sprinter.

Groenewegen wil in Frankrijk verder bouwen op zijn vorige twee deelnames. “Die ervaring is belangrijk en dat had ik nooit gedacht. Ik dacht altijd dat ervaring bullshit was. Maar nu ben ik erachter gekomen dat het wel degelijk een verschil maakt. Cavendish weet bijvoorbeeld precies hoe hij zijn sprint moet aanpakken, welke richting hij moet kiezen. Ik blijf nu ook rustiger. Neem nu die rit in Slovenië. Daar zat ik natuurlijk veel te ver, maar daar kun je dan niets meer aan doen. Je erom druk maken heeft geen zin. Maar vooral de manier waarop ik daar won, is tekenend. Ik had echt overschot. Dat geeft heel veel vertrouwen.”

De concurrentie in de Tour is echter moordend. Behoudens zegekoning Elia Viviani en Caleb Ewan zijn vrijwel alle spurtbommen aanwezig. “Ik heb het er veel over met Merijn Zeeman. Hij blijft erop hameren dat ik mannen als Cavendish, Kittel en ook André Greipel niet mag uitvlakken. Fernando Gaviria staat er natuurlijk heel goed voor. Mijn vorm is van wereldniveau. En zo zijn er vast nog een aantal die ik nu vergeet, maar die zullen er ook staan. Ik heb tot op heden alleen nog maar naar de eerste week gekeken. Daar liggen zeker drie, misschien wel vier kansen. Maar eerst richten we ons op de eerste etappe.”

Ik ga vooraf niet zeggen met hoeveel ritzeges ik tevreden ben. Ik wil altijd winnen.

“Daar zijn we met z’n allen snoeihard voor aan het trainen geweest”, gaat hij verder. “We willen er meteen in de eerste rit staan. Die ga ik proberen te winnen en dan zien we wel verder. Ik ga er vooraf ook geen nummer op plakken, met hoeveel ritzeges mijn Tour geslaagd is. Ik wil altijd winnen. Ik doe altijd mijn best en probeer het uiterste uit iedere situatie te halen. Dat is in wedstrijden zo, maar ook tijdens trainingen. En in de Tour is dat niet anders. Het doel is geel pakken. En om die trui te dragen, zou ik een hele eer vinden.”

Nederland mag na 29 jaar (!) weer eens hopen op een landgenoot in de leiderstrui van de belangrijkste wielerkoers ter wereld. Erik Breukink was na de proloog in 1989 de laatste. Hoewel de coureur van LottoNL-Jumbo op dit moment tot de snelste mannen ter wereld behoort, staan alleen de allergrootsten op tijdens hun moment de gloire. De trein staat goed op de rails. De weg naar het groen ligt open. Het geel lonkt. Dylan Groenewegen staat op het punt om zijn naam definitief te vestigen bij de absolute wereldtop. Nu de bevestiging nog.

RIDE Magazine
36 Reacties
Sorteer op:
4 juli 2018 12:32
Zou zomaar eens de beste sprinter van de komende Tour kunnen worden denk ik.
4 juli 2018 12:40
Ik zie hem zeker een rit winnen, voor groen komt hij niet in aanmerking.
Of Sagan moet weer genaaid worden.
4 juli 2018 12:42
Als de trein bij elkaar blijft en hij begint van voren met sprinten zie ik hem door niemand geklopt worden...
4 juli 2018 12:55
Het kan alle kanten op komende tour, heel benieuwd wie daar uiteindelijk als beste naar boven komt rollen
4 juli 2018 13:05
Ik vrees toch dat Gaviria het best geprepareerd aan de start staat.
4 juli 2018 13:13
Hoe zit het nou precies met boni seconden?

In het laatste deel vd 1e 9 etappes zit een bonisprint met 3,2 en 1 seconden boni als ik het goed begrijp.
Zijn er ook bonis aan de meet? (10,6,4 of 6,4,2?).
Zo ja, dan maakt die bonisprint niet heel veel uit. Zo nee, dan is de winnaar vd bonisprint normaal gesproken gele trui drager en niet de 1e etappe winnaar.
4 juli 2018 13:15
EITJE !
4 juli 2018 13:18
Zijn treintje valt toch vaak tegen dus hij zal veel zelf moeten doen maar hij zal vast wel 1 etappe pakken
4 juli 2018 13:23
Ieder scenario waarbij een sprint ontlopen wordt juich ik toe
4 juli 2018 13:24
Mikken op 2 a 3 sprintoverwinningen lijkt me toch geen gekke doelstelling.
De gele trui op dag 1 zou natuurlijk slagroom op de taart zijn.
4 juli 2018 13:27
Ik vind het wel realistisch. Het maakt de eerste etappe i.i.g . interessant vanuit oogpunt van NL-wielrennen.
4 juli 2018 13:36
"ikzelf ben gewoon op topniveau" altijd mooi als een sportman toch bescheiden kan blijven ;)
4 juli 2018 13:46
Heb meer vertrouwen in hem dan het treintje
4 juli 2018 14:00
@josemanuel, exact! Vooral als er waaiers getrokken worden of als hij ergens net de aansluiting mist zal het heel moeilijk worden om terug te keren én een treintje te behouden. Dan zijn de andere teams die op een sprint mikken veel beter gewapend. Maar laat hem steeds meespelen, hij pakt een drietal ritten!
4 juli 2018 14:21
Timo Roosen is ook op topniveau gezien z'n 4e plek op het NK. Hij zal cruciaal zijn voor Dylan deze tour
4 juli 2018 14:36
TLJ zit in een goede vibe. Alleen de Tour is een ander paar mouwen. Je kunt daar door tegenslag drie weken tegen de stroom inroeien, en dan pas winnen. Je kunt ook top zijn en steeds derde worden, omdat de concurrentie zo sterk is in het begin. Vertrouwen houden en van dag tot dag leven.
4 juli 2018 14:47
Ha ha ha, zo goed is die trein toch helemaal niet?
Groenewegen zelf wel, lijkt, al werd ie op het NK weggeblazen door een veldrijder nog voor de finish. ;-)

Timo Roosen van de trein vind ik overigens wel geweldig! Zou iemand van TLJ, bijv Roosen, een vrije rol krijgen in de kasseienrit?
4 juli 2018 15:28
@tdola op de meet zijn bij de eerste etappe idd 10,6,4 boni`s te verdienen en onderweg zijn er 3,2,1 boni`s te verdienen. Winnaar pakt dus sowieso het geel.
4 juli 2018 16:56
“ met hoeveel ritzeges mijn Tour geslaagd is”.
Zullen we voorlopig gewoon heeeeel blij zijn met 1 ritzege?
4 juli 2018 17:03
Eerste rit kan wel eens heel mooi worden, ik vermoed dat we dan waaiers gaan krijgen :)
4 juli 2018 17:52
Vorig jaar was hij al heel constant en hij is zeker gegroeid.
Zoals eerder aangegeven: minimaal 3 ritten!
4 juli 2018 18:21
Ik zie dat iedereen zegt dat de renners in zijn trein niet zo goed is.
Dit heeft niet zozeer te maken met die renners maar meer met de grote vd trein.
4 man is gwn te weinig, je hebt gwn 6 man nodig, denk aan hardrijders als Boom en Leezer.
Probleem is alleen dat ze met Primoz en Steven ook klassement willen rijden, vandaar dat daar ook 2 knechten voor mee moeten (Robert en Antwan).
Zou voor Dylan zelf beter zijn als ze volgend jaar 6 man in totaal meenemen voor de sprints (inclusief Dylan) en dan Robert en Primoz een vrije rol geven in de Tour (voor etappes en bolletjestrui)
Kan Primoz in de Vuelta voor klassement gaan, Vuelta zal hem beter liggen door de steile korte klimmetjes en de steilere langere beklimmingen
Zegt namelijk genoeg dat hij in de Tirreno en Baskenland altijd goed is.
4 juli 2018 18:37
In de Tour heb je juist niks aan een trein, daar is het niveau te hoog voor en te veel ploegen die dit willen. Je moet gewoon voorin afgezet worden en dan moet je het zelf doen. Je ziet elk jaar weer dat een Tour sprint etappe gewoon anders is dan in andere races. Zie bv Kittel vorig jaar, die won niet omdat zn trein zo goed was maar omdat hij zelf gewoon buitencategorie was. Wat dat betreft lijkt Roosen echt de perfecte rol voor Dylan te kunnen vervullen, en zoals Dylan vorig jaar tijdens de Tour heeft geleerd moet hij gewoon zelf vroeg aan gaan en dan zijn er maar weinigen die er nog overheen kunnen
4 juli 2018 21:09
Het wordt een beetje druk met de treintjes, hoeveel heb je er 7, 8 ?
Laten we hopen dattie hem win, is gelijk de druk van de ketel.
In de laatste kilometer word het toch qs op kop en alle sprinters vechten om gavirias wiel.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.