Grote onrust bij Veranda’s Willems-Crelan
De chemie bij Veranda’s Willems-Crelan lijkt totaal verdwenen. Tegenover Het Nieuwsblad doen drie renners hun verhaal. Otto Vergaerde, Sander Cordeel en Gaëtan Bille moeten alledrie vertrekken. “Alles wat wij hebben meegemaakt, dat kan niet bij een professionele ploeg”, oordeelt de laatste van de drie. Het probleem zit hem in de Felt-fietsen.
Teammanager Nick Nuyens is bij de drie de gebeten hond. De renners merkten bij de start van het seizoen al op dat de fietsen van sponsor Felt niet stijf genoeg waren. “Maar Nick wilde er niets van weten”, vertelt Bille. “Het lag niet aan de fietsen, het lag aan ons. We mochten ook niet met de journalisten praten over de fietsen. Daar was hij heel duidelijk in. Nick wilde wachten tot Wout van Aert aan zijn wegcampagne zou beginnen. Want Wout zou zogezegd wel resultaten halen op de nieuwe fiets. Zo hebben we drie maanden verloren.”
Oude Skil-Shimano-fietsen gekocht op internet
Nadat Van Aert in de Tour of Norway ook constateerde dat er problemen met zijn fiets waren, ondernam Nuyens actie. Bille: “Voor de Baloise Belgium Tour hebben ze voor vier renners een oud Felt-kader gekocht, waar Skil-Shimano nog mee gereden had. Timothy Dupont, Wout van Aert, Dries De Bondt en Huub Duijn hebben er toen één gekregen.” Volgens Cordeel ontstond er toen consternatie binnen de ploeg. “Wie er één kreeg en wie niet, hing af van je naam. Je moest ook wat geluk hebben dat ze er net één in je maat hadden gevonden.”
Bille kocht zelf een nieuwe fiets, maar mocht er niet op rijden
Bille (29) was einde contract en besloot voor het Belgisch kampioenschap eieren voor zijn geld te kiezen. “Ik heb toen zelf een nieuwe Felt-fiets gekocht. Die was helemaal uitgerust met materiaal van de sponsors, maar Nuyens reageerde furieus. Ik mocht die fiets niet gebruiken. Ik werd betaald door de ploeg en moest rijden op de fiets die zij mij gaven. Vanaf dan ben ik nauwelijks nog opgenomen in selecties voor wedstrijden. Eén keer om de vijf weken, wat blijkbaar het minimum is voor de UCI. En ook toen moest ik op de fiets van de ploeg rijden.”
Profcarrières zo goed als ten einde
De ploegleiding van Veranda’s Willems-Crelan besloot de contracten van de drie niet te verlengen. Bille en Cordeel (30) – die zelfs helemaal stopt – moeten daardoor noodgedwongen hun profcarrière vaarwel zeggen. Ook Vergaerde kende een triest einde van het seizoen toen hij hoorde dat hij Parijs-Bourges en Parijs-Tours niet mocht rijden. “Ik zou te weinig gemotiveerd geweest zijn. Ik hoorde het op hotel in Mechelen. Ik moest met mijn fiets in een zak te voet naar het station van Mechelen. Daar is er emotioneel iets gebroken bij mij.”
‘Daarom wil ik mijn verhaal doen’
Voor Vergaerde (23) zit er mogelijk nog iets in het vat, al is dat afwachten. “Ik zat bij Topsport Vlaanderen, toen ik overstapte naar Veranda’s Willems-Crelan. Ik moest daar niet weg. Nu heb ik spijt van mijn keuze.” Volgens Bille is het probleem met de fietsen nog altijd niet opgelost. “Daarom heb ik mijn verhaal willen doen. Het is een situatie die alle renners binnen de ploeg gijzelt. Ik begrijp dat zij zich niet kunnen uitspreken zolang ze een contract hebben. Daarom doe ik het in hun plaats. In de hoop dat het iets kan veranderen.”
Het tweede van het aantal x top 10 vind ik interessanter.
aan de sponsors heeft verboden en niet anders kan reageren
als hij nu doet. Hij zal toch ook verstand van race-frames hebben.
Ik ben benieuwd naar meer
Dat sommigen het wanpresteren van een hele ploeg linken aan te weinig trainen, te zwaar zijn, te groot trappen enz. is lichtjes hallucinant.
Ja dus, een minderwaardige fiets maakt wel degelijk een groot verschil uit bij het presteren.
Algoed kan Wout wel wat modder verdragen, want gisteren toch veel met gesmeten! Nu lijkt me toch wel duidelijk dat er echte problemen zijn.
Kost het teveel tijd/geld om zelf een frame op maat te laten maken met een sticker er overheen vd ploeg?
Volkomen soap en volstrekt niet serieus te nemen allemaal, huilie huilie van falende renners.
Een slap frame is op zich een valide argument maar dat geldt noch voor de nieuwe FR frames noch voor de oude F frames waar Argos Shimano ook op reed.
De nieuwe Felt FR krijgt prima reviews en er zijn veel road testen mee gedaan. Niets mee mis.
Alleen een klein onbeduidend Belgisch ploegje en haar fans klagen erover.
Van Aert mag mijn oude Superia Cross frame wel overnemen, beetje roest maar rijdt verder nog prima. Als ie maar stopt met zeuren en excuses zoeken !
Misschien is dat een optie voor komend seizoen???
Dat ligt veel te gevoelig bij de sponsors..
@Col du Bramont
Je herhaalt gewoon je vorige post, maar dan in een ander jasje gestoken, en negeert elk argument dat gegeven is. Misschien daar eens op ingaan, in plaats van maar wat te brabbelen over 'falende renners'.
Oh ja, graag een bron over de 'prima reviews' van de frames waar de ploeg begin dit jaar mee heeft gereden.
Ik weet niet wat er het gevoeligst ligt bij de sponsors. Kritiek en bijhorende negatieve publiciteit op een frame, of een renner met een ander, herspoten frame laten rondrijden en resultaten laten boeken. Ass fietssponsor zou ik het wel weten.
Jaren geleden waren er ook geruchten dat McEwen met een ander merk rondreed dan hetgeen de ploeg ter beschikking stelde. En over Boonen zijn die geruchten ooit ook rondgegaan. Net zoals in de beginperiode toen Stybar nog crossen reed onder QS-vlag.
De kritiek op de Felt-wegfietsen ging ook al in het voorjaar rond. Toen waren er al renners die met een crossframe wegkoersen reden
Even wat losse zoekresultaten:
klik en klik Bij deze twee wegteams op de feltbicycles.com staat wel vermeld met welke framesets ze rijden.
Bij Verandas Willems-Crelan-Charles allebei niet...typisch, ondanks dat het de belangrijkste weg/crossteams op Felts zijn.
Ja gênant het lijkt daar wel een derdewereld land