Gullegem Koerse komt met unieke maatregel voor extra veiligheid
Foto: Marcel Koch
dinsdag 31 mei 2016 om 14:23

Gullegem Koerse komt met unieke maatregel voor extra veiligheid

Als reactie op de huidige discussie over de veiligheid van renners, komt Gullegem Koerse vandaag met een primeur. In de Belgische kermiskoers, die om 14.00 uur is begonnen, wordt de ‘way out en way in-maatregel’ toegepast. “We gaan op het parcours een plaats voorzien waar wagens en motards de wedstrijd kunnen verlaten en opnieuw kunnen instromen”, legt voorzitter van de wedstrijdjury Jempi Jooren uit aan Belga. “Dit is een unicum, maar we kunnen op deze manier wel een steentje bijdragen bij het optimaliseren van de veiligheid bij renners en volgers.”

Jooren, die ook in de Baloise Belgium Tour aanwezig was als commissaris, zegt dat pas na het ongeluk zaterdag met Stig Broeckx tot de nieuwe maatregel is besloten. “Met deze actie, die hopelijk navolging krijgt bij andere wedstrijden, vermijden we te veel beweging van wagens en motards in en rond het peloton.”

Ploeggenoten steunen Broeckx met bandje om arm
De renners van Lotto Soudal laten in Gullegem Koerse duidelijk zien dat ze met hun gedachten bij hun onfortuinlijke ploeggenoot zijn. Ze rijden rond met een wit bandje om hun arm met daarop de tekst ‘Fight For Stig’.

RIDE Magazine
14 Reacties
Sorteer op:
31 mei 2016 14:33
Vaag. als auto's en motoren (een tijdje) buiten de koers kunnen zijn, waarom zijn ze er dan in de eerste plaats?
31 mei 2016 14:41
Hoeveel auto's en motoren heb je nou helemaal nodig bij een kermiskoers?
31 mei 2016 14:42
Omdat ze maar pas nodig zijn op een bepaalde plaats op een specifiek tijdstip natuurlijk.
31 mei 2016 14:43
@turtlehead op die manier zijn ze niet constant in koers. Fotografen willen bijvoorbeeld kiekjes, maar moeten daarvoor constant met de karavaan meerijden. Als ze van het parcours af kunnen en er verderop weer op kunnen is het tussen die twee punten een stuk rustiger qua motoren (dit is maar 1 voorbeeld).
31 mei 2016 14:47
Volgens mij een circuit met een soort pitstraat. Iets dat werkt wanneer je rondjes rijdt en je ergens kunt afkorten.
31 mei 2016 14:50
Voor een koers als deze is het mogelijk, dus dat is lekker makkelijk praten
31 mei 2016 14:58
Typisch een Belgische vage oplossing, denk dat het in- en uitstromen weer meer gevaar en verwarring gaat opleveren. Er staat ook nog geschreven kunnen, dus ze moeten niet!
Sorry, ik snap er niets van. Kom nou eens met een duidelijke richtlijn, zo moeilijk hoeft het toch allemaal niet te zijn om de veiligheid te waarborgen.
31 mei 2016 15:19
Ouargh,…. Kermiskoers is natuurlijk het probleem niet en ik zie idd nog eerder een ongeluk gebeuren hierdoor dan dat er eentje voorkomen wordt.
31 mei 2016 15:19
Robotour, omdat het bericht beknopt is weergegeven op deze site betekend niet dat er niet over wordt nagedacht ...
In en uitstromen kan gewoon veilig gebeuren met een minimum marge voor de renners oprijden, en met knipperlichten afslaan. Een verkeersregelaar kan in contact staan met een commissaris die aangeeft op welk moment hij geen auto's of motoren meer langs mag laten gaan. Iets verder denken en niet zo negatief meteen zou al helpen bij het vinden van een oplossing bij velen
31 mei 2016 15:46
@arry1337 Ik denk niet negatief, maar zie gewoon het nut en het doel van deze regeling niet.
Er moet gewoon een algemene regeling komen die op alle koersen van toepasbaar is.
Beperkt aantal motoren voor en achter de koers. Inhalen/passeren etc. alleen op aangeven van een commissaris en met een duidelijke signalering naar de wielrenners, zodat zij weten
dat er motoren/auto's etc. er langs gaan komen.
31 mei 2016 16:01
Ik snap de kritiek niet zo. Deze maatregel lijkt mij sowieso weinig kwaad te kunnen.
Niemand kan alle spijtige ongevallen van de afgelopen tijd terugdraaien.
Men zoekt en probeert. De organisatie van Gullegem had ook kunnen besluiten om het bij het oude te laten. Ik vind het een mooi signaal al is het maar een klein signaal.
Laat dit de opmaat zijn voor nieuwe regels.
31 mei 2016 16:06
Maar dat is nu al het geval in de officiële regels. Het aantal motoren wordt beperkt, inhalen mag enkel na toelating (toelating was gegeven bijv. in de Ronde van België) en er wordt heel wat gesignaleerd naar de wielrenners.

Er is maar 1 oplossing en dat is NOOIT inhalen van een peleton, maar er is geen enkele normale organisator van een wielerwedstrijd die dit kan betalen.
31 mei 2016 16:21
Het viel me op dat er in de Giro een motor met rode vlag voor het peloton ging rijden op de plek waar er achteropkomend verkeer was. Dat was in ieder geval duidelijk.
31 mei 2016 21:11
Dit soort maatrgelen in cominatie met meer gaan werken met camera's op de fiets / drones. Dat er iets moet gebeuren staat vast. Wel uniforme maatregelen die gelden in elke koers in elk land, a la de pothelm.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.