Hoogleraar aerodynamica wijt verlies Roglic deels aan tijdritpak en helm
foto: Cor Vos
zondag 20 september 2020 om 09:12

Hoogleraar aerodynamica wijt verlies Roglic deels aan tijdritpak en helm

Bert Blocken, hoogleraar aerodynamica aan de TU Eindhoven en de KU Leuven, is van mening dat Primož Roglič een minuut sneller had kunnen rijden met een ander tijdritpak en andere tijdrithelm. “Ik denk dat het laatste woord over die helm nog niet is gezegd”, zo vertelt hij aan Het Laatste Nieuws.

Blocken ontwikkelde in de windtunnel van de TU Eindhoven een speciaal tijdritpak voor Jumbo-Visma. De hoogleraar liet levensgrote mannequins maken van Roglič en van zijn ploeggenoot Wout van Aert, om zo de tijdrituitrusting van kledingsponsor AGU te perfectioneren. Van Aert reed gisteren met een tijdritpak dat uit Eindhoven kwam.

Roglič moest het, als leider in het klassement, doen met een tijdritpak van Le Coq Sportif. Dit is de officiële kledingsponsor van de Tour de France en de regels schrijven voor dat de Sloveen zich een pak van Le Coq Sportif moest laten aanmeten. “Ik ken het tijdritpak van Le Coq Sportif niet”, zegt Blocken.

Een minuut tijdsverlies 
“Maar het verschil tussen het oude pak van AGU en het nieuwe dat wij hebben ontwikkeld, is meer dan dertig seconden. We kunnen gerust stellen dat Roglič met dat tijdritpak een halve minuut verliest.” Alleen: zijn grote rivaal Tadej Pogačar moest als leider in het jongerenklassement ook zijn tijdrit afwerken in een tijdritpak van Le Coq Sportif.

“Die jongen reed echter wel fantastisch”, aldus Blocken, die ook kritiek heeft op de tijdrithelm van Roglič. De helm is ontwikkeld door het Belgische Lazer, dat niet met Blocken samenwerkt. “Die helm zat dramatisch. Iedereen met minstens een half oog zag dat het niet paste. Die helm heeft Roglic vandaag ook meer dan dertig seconden gekost”, is hij stellig.

Heijboer reageert: “De helm is van tevoren uitvoerig getest en goed bevonden”
Mathieu Heijboer, Head of Performance bij Jumbo-Visma, heeft al gereageerd via social media. “Er is geen sprake van een experiment met de helm. De helm is van tevoren zowel in de windtunnel als in Tignes uitvoerig getest en goed bevonden. Doordat hij finishte zonder vizier en de helmpositie is veranderd, zag het er wellicht minder goed uit. Maar van een experiment is geen sprake.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.