Israel Cycling Academy kiest voor 30 renners: “Willen niet afhankelijk zijn van wildcards”
foto: Cor Vos
donderdag 14 februari 2019 om 12:36

Israel Cycling Academy kiest voor 30 renners: “Willen niet afhankelijk zijn van wildcards”

Met dertig renners op de loonlijst is Israel Cycling Academy kwantitatief gezien de grootste ploeg van het wielerpeloton. Het is een bewuste keuze van de Israelische ProContinentale ploeg: de formatie wil dit seizoen zoveel mogelijk punten pakken om volgend jaar verzekerd te zijn van startrecht in alle klassiekers en grote rondes.

In gesprek met Het Nieuwsblad doet ploegleider Eric Van Lancker een boekje open over de strategie van de ploeg. Deze strategie is het gevolg van nieuwe regels van de Internationale Wielerunie UCI. Om te starten in de grootste wedstrijden zijn vandaag de dag enkel de achttien WorldTour-ploegen verzekerd van startrecht. ProContinentale teams als Israel Cycling Academy zijn afhankelijk van wilcards die door de organisatie worden uitgedeeld. Probleem is dat de plaatsen erg schaars zijn: “Wij hebben dit jaar nog maar eens geprobeerd om de Ronde van Vlaanderen te mogen rijden. Wij hebben echter geen Terpstra zoals Direct Energie of geen Van der Poel zoals Corendon Circus, en dan kom je daar niet tussen”, legt de Vlaming uit.

De stap naar de WorldTour zetten is volgens de ploegleider nog altijd de ambitie, maar voorlopig onmogelijk. Een geluk voor het Israelische wielerproject is het feit dat het UCI-reglement op de schop gaat: de twee ProContinentale ploegen die in 2019 het best presteren, mogen in 2020 in alle grote wedstrijden starten. “Daar willen wij absoluut bij zijn”, vertelt Van Lancker.

Kortom: Israel Cycling Academy moet dit jaar zorgen dat het veel punten pakt voor de wereldranglijst wil het volgend seizoen verzekerd zijn van een plekje in wedstrijden als de Tour de France en de Ronde van Vlaanderen. En dat gaat het eenvoudigst met zoveel mogelijk renners: “Wij zijn voortdurend met drie teams onderweg. En in alle wedstrijden is het doel hetzelfde: punten sprokkelen.”

Israel Cycling Academy maakte in 2015 haar entree in het peloton. Na twee jaar op continentaal niveau te hebben gereden kreeg het team in 2017 een ProContinentale licentie. Vorig jaar ontving de ploeg een wildcard voor de Giro d’Italia, hetgeen voor de formatie een eerste deelname aan een grote ronde betekende.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.