Iwan Spekenbrink: “Dumoulin reed de perfecte tijdrit”
foto: Sirotti
zaterdag 4 juli 2015 om 22:27

Iwan Spekenbrink: “Dumoulin reed de perfecte tijdrit”

Tom Dumoulin heeft genoegen moeten nemen met een vierde plek in de openingstijdrit van de Tour de France. Voor de dagzege én de eerste gele trui kwam hij acht tellen te kort. Een teleurstelling voor de renner. Bij de ploegleiding van Giant-Alpecin overheerste vooral waardering voor de prestatie van de 24-jarige Limburger.  “Tom heeft een hele bijzondere prestatie geleverd. Ik begreep dat hij het maximale eruit heeft gehaald”, zei teammanager Iwan Spekenbrink na afloop tegen WielerFlits.

‘Dumoulin kan de komende jaren een rit winnen’
“Zijn voorbereiding was perfect, het materiaal was perfect, zijn ritme was ook perfect en ook het publiek was perfect”, zegt Spekenbrink. “De conclusie leert dus dat Tom de perfecte tijdrit heeft gereden, binnen zijn mogelijkheden. Dan moet je accepteren dat er drie mannen sneller zijn, dat is sport. Tom heeft nergens iets laten liggen. Daarnaast zit hij ook in een andere fase van zijn carrière, dan bijvoorbeeld Tony Martin en Fabian Cancellara. Hij is jonger en moet zich nog bewijzen. Hij groeit daar naartoe, als je ziet hoe klein de verschillen met die mannen zijn. Als het parcours net iets meer in zijn voordeel spreekt, dan is een etappezege in de Tour reëel. Hij zit er niet ver meer vanaf”, looft de teammanager zijn poulain.

Hoge verwachtingen
De ervaring nemen ze Dumoulin in ieder geval niet meer af. En dat is goed, zegt Spekenbrink: “Dit moet hij meenemen in zijn rugzak. Tom is begin twintig. Het hele land kijkt naar hem, verwacht iets van hem, zet hem op voorpagina’s van kranten en slingert hem voor TV-camera’s. Dat moet je gaan verwerken. Want hoe goed we ook geprobeerd hebben om Tom erop voor te bereiden, dit kun je niet trainen of simuleren. Maar als er één ding is wat me vandaag duidelijk is geworden, is dat het volgende: Tom Dumoulin komt eraan. Daar ben ik van overtuigd. We gaan proberen om hem te ondersteunen waar mogelijk, hij moet vooral hard blijven fietsen. Zijn beste jaren liggen voor hem.”

‘Liggen komende dagen meer kansen op geel’
De gele trui heeft Spekenbrink nog niet helemaal uit zijn hoofd gezet. “Voor vandaag is het geen issue geweest. We hebben het scenario-gele trui in ons achterhoofd gehouden, maar het proces staat bij ons altijd voorop. Natuurlijk was een gele trui in Nederland heel bijzonder geweest en hadden we een extra feestje gevierd, alleen is dat niet gebeurd. Maar er liggen de komende dagen meer kansen, waar we voor gaan vechten. Morgen langs de kust kan er het nodige gebeuren en maandag volgt nog de rit naar Huy. We hebben al deze ritten verkend, dus weten wat ons te wachten staat.”

RIDE Magazine
21 Reacties
Sorteer op:
4 juli 2015 22:46
De verschillen zijn zo klein dat verschillende factoren de plaatsen 1 t/m 4 had kunnen beinvloeden. Wind en vorm van de dag spelen zeker een rol. De eerste vier hadden allemaal kunnen winnen.
4 juli 2015 22:48
Ik denk dat Dennis onderschat wordt op Huy. Op Willunga Hill (Tour Down Under) kon een Tom Dumoulin (in topvorm) Dennis niet volgen op een korte klim. Misschien dat Kelderman daar een kans maakt. Anders zie ik het Cummings ook nog wel flikken. Uiteraard indien morgen een normale massasprint wordt.
4 juli 2015 22:51
Lol. Er was er maar een sneller, want was Dumoulin niet opgehouden, had ie maar twee seconden verloren op Dennis, handgeklokt. Hij moest zelfs twee keer inhouden, dus had hem ook kunnen pakken.
4 juli 2015 23:12
@ nickdt

Kom op nou, dat waren never nooit 6 seconden! Ik ben graag chauvinistisch en optimistisch over de Nederlanders, maar dat slaat nergens op. Hij moest twee keer een beetje inhouden, kostte misschien 2 seconden. Hij deed namelijk (niet handgeklokt, maar gewoon naar de tijd gekeken) ook maar 1-2 seconden langer over het stuk van die bocht naar de finish.
4 juli 2015 23:25
Niemand ging vlekkeloos over de 13.8 km.
4 juli 2015 23:29
Wat een mooie en realistische woorden van Spekenbrink. Ik zou, als ik in zijn stal fietste, hier veel vertrouwen van krijgen en trots zijn op mijn baas.
4 juli 2015 23:50
"maar het proces staat bij ons voorop"
Ik heb me altijd afgevraagd wat coaches hier nou mee bedoelen.
5 juli 2015 01:21
Edit redactie: Niet op de man
5 juli 2015 02:05
Ach in de toekomst wint hij zeker een keer een tijdrit in de tour.
Iets heuvelachtiger, veel vals plat en wat technischer en Tom wint zo'n rit.

Hij is niet ten onder gegaan aan de stress. En de druk die hij heeft opgevangen voor andere NL 'se renners is groot. Heel erg groot.
5 juli 2015 02:08
Ja LL is een naar mannetje dat klopt. Dat is al jaren zo.
5 juli 2015 02:14
Agh weet je, na alles wat ik vandaag al heb gelezen aan beweringen zou ik zeggen dat je even op het strafbankje moet gaan zitten schipperaar. Maar helaas heeft dat toch geen zin.

Dit gaat niet eens over een mening, dit kan je gewoon tellen. Kijk gewoon hoelang iedereen doet over het laatste stuk, vanaf vlak voor die bocht. Zie dan gewoon dat Dumoulin er anderhalve tot twee seconden langer over doet. Dat is geen mening van mij, dat kan je gewoon simpelweg natellen, en het feit dat je dit weer wilt aangrijpen om mij als denigrerende klootzak weg te zetten zegt net weer alles over jou op dit forum.

Sorry, meer kan ik er niet van maken.

Net als die bewering van je dat "Dumoulin als ie om twee uur gestart was hij sowieso 20 seconden sneller was geweest omdat de luchtdruk bij zijn race lager was", wat kan een mens daar nou mee..? Naast dat je constatering niet klopte is een lage luchtdruk juist voordeliger voor een tijdrit. Maar ja, als ik je dat probeer te vertellen zal je wel weer met iets anders komen, vermoedelijk iets dat ik niet professioneel gefietst heb en daarom niks weet ofzo.

Daarnaast kan iemand zich prima storen aan mijn manier van schrijven, maar daar heeft "ik heb wel eens op een fiets gezeten dus weet alles beter dan jij"- of "ik ben slimmer want jij doet marketing"-schipperaar (en dat klopte niet eens) nou toevallig echt net hélemaal niets over te zeggen. En als iemand inhoudelijk reageert op mij, dan doe ik dat met plezier terug. Helaas blijkt dat bij jou vrijwel altijd onmogelijk.

Welterusten.
5 juli 2015 02:19
@oscarito1908
Maar ll heeft hier toch gwn gelijk of niet?? Als je denk dat nickdt gelijk heeft en dumoulin door dat ophouden 6 tot 9sec sneller had kunnen zijn dan kan je of niet tegen de warmte of je bent onder invloed.
5 juli 2015 06:44
Volgens mij beweerd nickdt dat er maar een renner sneller was geweest dan Dumoulin als hij niet was gehinderd.

Hij zou best gelijk kunnen hebben.
Als de verschillen zo klein zijn dan speelt de factor geluk een belangrijke rol, en het geluk was deze keer niet op zijn hand.
Renners die vroeg waren vertrokken reden relatief beter.
Precies gelijke omstandigheden zijn er niet.
Dit hoort ook bij de sport. Dumoulin heeft een uitstekende tijdrit gereden en zijn tijd komt nog wel.
5 juli 2015 08:52
schipperaar, waarom zo negatief naar LyndaLid? Ik waardeer zijn inbreng omdat hij altijd de moeite neemt om de zienswijze te onderbouwen.

Er heerst op dit forum de angst dat een ander meer kennis heeft of beter geinformeerd is. Alsof je dan minder bent ofzo... Ik vind dat zo merkwaardig.

Ondanks dat ik echt liefhebber ben, kan ik zo 15 leden aanwijzen met meer kennis en die aanzienlijk breder georiënteerd zijn dan ik. Mooi toch, als zij die kennis willen delen?
5 juli 2015 09:18
@Switchfoot
Ik vermoed dat ze wat lenen bij het boedhisme bij Giant.

"De reis is het doel."
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg er naartoe."
5 juli 2015 10:11
@switchfoot
professionele trainers gaan voor een optimale prestatie voor de renner, want dat heb je in de hand. De prestaties van anderen liggen buiten je macht dus zijn trainingstechnisch gezien niet relevant.
5 juli 2015 11:02
Dumoulin is 2 en 3 seconden langzamer dan Cancellara en Martin. Die startte rond dezelfde tijd, dus onder dezelfde omstandigheden. Tel daarbij op een kleine vertraging met het inhalen van Machado en je kan stellen dat Dumoulin een vergelijkbare prestatie neer heeft gezet dan deze 2 en dus maximaal gepresteerd heeft.

Ik denk nog steeds dat het weer invloed heeft gehad. Anders kan ik niet verklaren dat gerenomeerde tijdrijders als Froome, Contador, van Garderen en Peraud ruim langzamer zijn dan bv een Gesink en Mollema. Als je vantevoren had gezegd dat Gesink 17 seconden zou pakken op Froome in de proloog werd je hier voor gek verklaard.
Ook de relatief goede tijdrit van Quintana onderstreept dit: Hij pakt 25 seconden op Rodriguez die qua tijdritcapaciteiten toch vergelijkbaar is.

Maar ook de juiste starttijd kiezen is onderdeel van het spel en dat heeft Dennis prima gedaan. Het is natuurlijk ook niet zomaar een tijdrijder, dus het is hem van harte gegund. Uitslag bied ook veel perspectief voor een mooie en spannende strijd op de Mur van Huy.
5 juli 2015 11:11
@ pieter peet

Dat van Gesink en Froome kan ik moeilijk ontkennen, maar dat van Quintana en Rodriguez is niet waar hoor. Quintana is wel degelijk een wat completere renner in die zin.

En de andere kant is ook dat bijvoorbeeld Mollema (toch bepaald geen gerenomeerd tijdrijder) de derde tijd over het tweede gedeelte reed, en dit was veel later dan Gesink en Dennis.

Ik denk dat mensen gewoon verrast zijn door de uitslag en daarom naar het weer wijzen, maar vergeet niet dat de Nederlanders (behalve Clement haha) echt zich vooruit gestuwd voelden. Dat heeft absoluut geholpen, en verklaart ook wel de goede prestaties van bijvoorbeeld Gesink. Ik zag filmpjes van toen hij en Dumoulin voorbij kwamen, niet normaal!
5 juli 2015 12:10
Wim Kruithof +1
5 juli 2015 12:47
Zuurstofgehalte was hoger in het eerste blok , vandaar de verschillen , gaat niet op voor Mollema , die zat ook in tweede blok en heeft gewoon sterk gereden , publiek heeft positieve invloed gehad op de Nederlandse renners .
5 juli 2015 13:01
Dat Dumoulin gehinderd is geweest in de laatste bocht valt niet te ontkennen.
Maar dat hij daar 6 seconden verliest lijkt me toch overdreven.
Dumoulin zal overigens ook wel voordeel gehaald hebben uit die renner die voor hem reed.

Reacties tegenover Lyndalid getuigen van weinig respect. Een goed onderbouwd antwoord verdiend geen zo'n negatieve uitlatingen. Heb al heel wat andere dingen zien passeren die niet door de beugel kunnen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.