Stuyven blijft favorieten voor in Milaan-San Remo, Van Aert derde
foto: Cor Vos
JulianDubbeld
zaterdag 20 maart 2021 om 16:38

Stuyven blijft favorieten voor in Milaan-San Remo, Van Aert derde

Jasper Stuyven heeft Milaan-San Remo gewonnen. De renner van Trek-Segafredo demarreerde op drie kilometer van de meet en hield de favorieten in de slotkilometer nipt van zich af. Caleb Ewan werd tweede, Wout van Aert derde.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Met bijna driehonderd kilometer is Milaan-San Remo de langste wedstrijd op de hedendaagse wielerkalender. Zaterdagochtend vertrok La Primavera om tien uur vanuit Milaan naar… San Remo.

Vlucht met Van der Hoorn
In de eerste uren was het vooral te doen om de vorming van een vroege vlucht. Acht renners kregen na tien kilometer al de zegen van het peloton. Daaronder de Nederlander Taco van der Hoorn, maar ook Matthias Norsgaard, Mattia Viel, Filippo Tagliani, Nicola Conci, Alessandro Tonelli, Andrea Peron en Charles Planet.

De vlucht reed vervolgens een voorsprong van acht minuten bij elkaar, maar daarna lieten de ploegen van de veelbesproken ‘Grote Drie’ zich zien aan het front. Mannetje op kop van Alpecin-Fenix, mannetje van Jumbo-Visma en een mannetje van Deceuninck-Quick-Step: met nog 140 kilometer te gaan was het gat weer controleerbaar.

foto: Cor Vos

De Colle del Giovo voegde daarna, naast een aantal hoogtemeters, weinig toe aan de wedstrijd. Het was duidelijk wachten op de passage van de Capo Mele, Capo Cervo en Capo Berta. Volgens velen het begin van de finale.

Tre Capi zonder aanvallen, Van der Hoorn capituleert als laatste
Op de eerste van de Tre Capi, de Capo Mele zagen we Deceuninck-Quick-Step het initiatief nemen. Tot een verandering in de koers leidde het echter niet, ook niet op de Capo Cervo. Op 43 kilometer van de meet genoten de koplopers nog altijd van een voorsprong van anderhalve minuut.

De kopgroep zagen we uit elkaar vallen op de Capo Berta. Tonelli reed weg, maar werd even later in Imperia weer tot de orde geroepen door. Op de Cipressa werd Van der Hoorn vervolgens als laatste ingerekend.

Oomen maakt tempo op Cipressa
Sam Oomen gidste daarna op kop van het peloton Van Aert naar de top van de beklimming: het betekende dat de Cipressa dit jaar zonder aanvallen bleef. Wederom zou de beslissing op de Poggio vallen.

foto: Cor Vos

In de afdaling van de Cipressa brak het peloton nog even in twee stukken, maar vlak voor de Poggio kwam alles weer bij elkaar. Met BORA-hansgrohe, Alpecin-Fenix en INEOS Grenadiers aan het front begonnen de renners aan de 3,7 kilometer lange slotklim.

Ganna leidt op de Poggio, Ewan volgt
Filippo Ganna nam het eerste deel van de beklimming voor zijn rekening. Achterin zagen we menig sprinter de rol lossen, maar Ewan niet. De Australiër zat keurig in het wiel van de Italiaan. Even verder zaten met Alaphilippe, Van Aert en Van der Poel de favorieten hun kans af te wachten.

foto: Cor Vos

Aanval van Alaphilippe
Pas op 800 meter voor het einde van de Poggio viel Alaphilippe aan. Van Aert ging vlot mee, Van der Poel moest vanuit de achtergrond een gat dichtrijden. De Nederlands kampioen bracht daarmee een aantal renners terug, waaronder de imponerende Ewan.

Stuyven wint Milaan-San Remo na late uitval
Op drie kilometer van de meet probeerde Stuyven de zege naar zich toe te trekken met een late uitval. Even ging de Belg solo, maar even later sloot Søren Kragh Andersen aan. Mede dankzij de inspanningen van de Deen kon Stuyven met een beperkte voorsprong aan zijn sprint beginnen.

Hij bleek voldoende voorsprong te hebben om de aanstormende favorieten achter zich te houden. Caleb Ewan, Wout van Aert, Peter Sagan en Mathieu van der Poel kwamen nog heel dicht, maar niet dicht genoeg.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.