Johan Bruyneel: “Zonder meesterknecht Hindley moet Primoz Roglic tactiek grondig aanpassen”
Foto: Cor Vos
vrijdag 16 mei 2025 om 12:18

Johan Bruyneel: “Zonder meesterknecht Hindley moet Primoz Roglic tactiek grondig aanpassen”

Johan Bruyneel ziet het verlies van Jai Hindley als een groot gemis voor Red Bull-BORA-hansgrohe en kopman Primoz Roglic in de Giro d’Italia. Dat vertelt de Belgische ex-renner in de podcast The Move van Lance Armstrong.

Op de gladde wegen was het donderdag Jan Tratnik, ploeggenoot van Hindley bij Red Bull-BORA-hansgrohe, die als eerste onderuit ging op zo’n zeventig kilometer van de streep. Een groot deel van het peloton volgde. Onder meer rozetruidrager Mads Pedersen, Richard Carapaz, Derek Gee, Lorenzo Fortunato, Gerben Thijssen, Paul Magnier, Jay Vine en Jai Hindley lagen erbij. Hindley maakte geen aanstalten om weer op te staan. De Australiër stapte later in de ziekenwagen en zou de wedstrijd verlaten.

“Toen je Hindley zag zitten, wist je meteen dat hij niet meer op de fiets zou stappen”, aldus Bruyneel. “Een grote aderlating voor Red Bull-BORA-hansgrohe en Primoz Roglic. Hindley was zijn belangrijkste luitenant, als ex-winnaar en voormalige nummer twee die nu volledig voor Roglic wilde rijden. Dat had Hindley de voorbije weken meermaals verkondigd.”

Probleem voor Roglic?
En dus zit Roglic nu met een probleem, vindt Bruyneel. “Ze gaan hun strategie moeten aanpassen. Zo een belangrijke renner al verliezen in de eerste week, is moeilijk. Voor een ploeg als Red Bull-BORA-hansgrohe, met de nummer één favoriet, volgens sommigen de enige favoriet, is je tweede beste klimmer vooral mentaal niet simpel. Vanaf vandaag gaan ze hem missen.”

“Ik heb alleen Hindley en Giulio Pellizzari nog bij Roglic gezien als de weg wat omhoog ging in de eerste ritten. De rest zat er niet. Dani Martinez gaat een stapje moeten zetten om die rol in te vullen. Er komt grote druk op zijn schouders. Maar ook Pellizzari krijgt nu meer verantwoordelijkheid. Het wordt heel interessant om te zien hoe ze bij de ploeg gaan koersen. Ze kunnen niet meer heel verdedigend rijden.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.