Jolien D’Hoore: “Mijn taak bij Boels-Dolmans? Sprinten, hé”
foto: George Deswijzen/Team Boels
woensdag 3 oktober 2018 om 19:10

Jolien D’Hoore: “Mijn taak bij Boels-Dolmans? Sprinten, hé”

Ex-Belgisch kampioene Jolien D’Hoore (28) heeft deze namiddag een tweejarige overeenkomst ondertekend bij Boels-Dolmans. De Gentse maakt de overstap van Mitchelton-Scott. “Als het beste damesteam ter wereld je wil, dan moet je dat sowieso in overweging nemen”, vertelde D’Hoore. “En als na één gesprek al blijkt dat je dezelfde visie deelt, dan moet je niet langer twijfelen.”

Het was Pierre Boels, de 56-jarige CEO van het gelijknamige verhuurbedrijf, die de presentatie in het Antwerpse Van der Valk Hotel op ludieke manier opende. “Boels is ondertussen zes jaar partner van dit team. In die periode boekten we ongelooflijk veel successen, waaronder vier wereldtitels op rij. Dan weet ik dat de vraag gaat komen: Waarom willen jullie het team nog versterken? Wel, ik woon al 25 jaar in België, waardoor ik de wielercultuur hier begrijp. Geen land ter wereld geeft meer om wielrennen dan België, dan Vlaanderen. Dus wilde ik absoluut de beste Belgische renster in ons team. Die opdracht heb ik aan onze ploegleider Danny Stam gegeven en ik ben trots dat hij die tot een goed einde heeft gebracht. Ik hoop dat Danny nu klaar is voor zijn volgende missie: ervoor zorgen dat met Jolien eindelijk nog eens een Belgische de Ronde van Vlaanderen wint…”

Jolien D’Hoore tekende een tweejarig contract – foto: George Deswijzen/Team Boels

Jolien D’Hoore, die naast Boels zat en in normale omstandigheden best mondig is, wist even niet wat haar overkwam. “Verder leg ik geen druk, hoor…”, besloot de CEO met een knipoog. Leuke intro, grappig bedoeld. En toch, tezelfdertijd bewijst dit dat ze bij Boels-Dolmans wat gewend zijn. Met respectievelijk Lizzie Armitstead in 2015, Amalie Dideriksen in 2016, Chantal Blaak vorig jaar en het voorbije weekend nog Anna van der Breggen, scoorde het team vier wereldtitels op rij. Uniek. En dat met vier verschillende dames.

“Geven en nemen”
Logische eerste vraag aan Jolien D’Hoore: ‘Wat wordt jouw taak binnen dit geheel. En hoe ga je om met zoveel concurrentie in eigen rangen?’ Maar de Belgische lijkt zich daar absoluut niet druk in te maken. “Mijn taak is relatief evident: ik ben een sprintster. Dus zoveel mogelijk winnen. Voorts hoop ik mijn ploegmates van dienst te kunnen zijn in de iets lastigere koersen. Concurrentie binnen Boels-Dolmans? Dit team staat gekend voor zijn samenhorigheid. Er is hier niet zoiets als kopman voor het hele seizoen. Iedereen werkt voor iedereen. Geven en nemen. Dat zal volgend jaar niet anders zijn.”

Het is binnen het dameswielrennen geen geheim dat D’Hoore een graag geziene renster is. Ook met Van der Breggen en co kan ze het goed vinden. “Ach, ik ken mijn toekomstige ploegmates best goed. Chantal Blaak, Anna van der Breggen, Amy Pieters… We zijn leeftijdsgenoten, we koersen al jaren samen. Ik ben overtuigd dat de klik er zal zijn.”

“En”, voegt D’Hoore er fijntjes aan toe. “Wellicht haal ik er zelf af en toe wel mijn voordeel uit. Waarom niet in de Ronde van Vlaanderen? Kijk, voor een Belgische renster blijft dat een droomkoers om te winnen, maar om dit te kunnen realiseren, moet het koersverloop wat mee zitten. Maar de Ronde ooit winnen, blijft een doel, ja.”

Tokio 2020
D’Hoore rijdt deze winter vier wereldbekerwedstrijden op de baan. “Londen, Berlijn, Hong Kong en nog een in Nieuw-Zeeland. Daarna rijd ik het WK ploegkoers met Lotte Kopecky. Van dan af verleg ik de focus naar het voorjaar. Maar mijn uiteindelijk grootste doel wordt uiteraard de Spelen in Tokio 2020, waar ik voor goud ga in de koppelkoers. Ook hierin geeft het team mij de nodige vrijheid. Dat was een van de vereisten, maar Danny (Stam, red) deelt dezelfde visie. Ook daarom heb ik voor Boels-Dolmans gekozen.”

Ook niet onbelangrijk in het verhaal: Boels en Dolmans hebben commerciële belangen in België. Dus was de komst van D’Hoore ook op dat vlak interessant. En daarvoor tastten ze met plezier iets dieper in de geldbeugel. Het team werkt met een budget van 1,4 miljoen euro. Van der Breggen zal logischerwijs de beste betaalde renster van het twaalfkoppig gezelschap zijn, maar ook D’Hoore zal zeker niet slecht boeren. “Toch was dit voor mij van ondergeschikt belang”, nuanceert ze. “Het sportieve primeerde. De rest is leuk meegenomen. Trouwens, ik ben vast in dienst bij Sport Vlaanderen. Ook zij zorgen mee voor mijn loon.”

RIDE Magazine
12 Reacties
03-10-2018 19:17
Je kan l*llen wat je wilt, maar die gasten van Boels hebben het mooi goed bekeken door als eerste echt, echt in vrouwenwielrennen te investeren.
03-10-2018 19:18
Was het niet handig geweest dit samen te voegen met het artikel wat ook hierover gaat van eerder deze dag??
03-10-2018 19:41
Alle goeie gaan naar Boels lijkt wel beetje op sky zo. Maar dat voor slechts 1.4 mio !
Ik bergrijp alleen de laatste zin niet zo goed . ik ben vast in dienst bij Sport Vlaanderen. Ook zij zorgen mee voor mijn loon.”

Ze staat daar op de loonlijst? wat doet ze daar dan ? prive sponsor ? krijgt ze dan een parttime contract of zo.
Graag het naadje van de kous
    03-10-2018 20:37
    Denk eenzelfde regeling als de topsporters in Nederland. Die krijgen ook een beurs/toelage als de A-status krijgen van NOC-NSF. Ik vermoed dat in Vlaanderen Sport Vlaanderen de rol van NOC-NSF heeft.

    Al is dat voor profs zoals Jolien een extratje geworden want de ploegen bieden tegen elkaar op dus dat een deel van haar loon ook van Topsport Vlaanderen is voor Boels niet interessant, alleen als je haar loon gaat vergelijken met bv een Majerus die mogelijk geen beurs krijgt van Luxemburgse bond.

    Ik weet trouwens ook niet of NOC-NSF dan wel Sport Vlaanderen normaal de kraan dicht draait als een topsporter aan al goed boert zonder die toelage.
    04-10-2018 15:11
    @petoi: Dat klopt niet helemaal. Jolien D'Hoore is een topsportster van Sport Vlaanderen en dat heeft te maken met de Vlaamse overheid binnen de Vlaamse regering. Dat staat los van het BOIC of de Belgische wielerbond.
03-10-2018 20:50
Één ding snap ik nog niet. Je hebt dus een gigantisch talent in je ploeg als Boels zijnde geeft die 2 jaar nul kansen. Die wordt dan in Qatar Wereldkampioen zonder noemswaardige ploeggenoten, die rijdt dan het hele jaar in die trui en die wordt dan alsnog in koersen die op een sprint uitdraaien niet als sprinter ingezet.
Dit jaar hetzelfde met Diderriksen amper kansen gehad vanuit het team om te sprinten en dan komt nu D'hoore en die wordt dan gepresenteerd als sprinster.

Ik zou als Dideriksen toch maar eens om me heen gaan kijken naar een ploeg die haar kaart wel wil uitspelen. Ik snapte dat ze er de afgelopen jaren bleef lekker in schaduw van de groten sterker worden. En zo af en toe je kans krijgen om je te bewijzen tov de ploeg in de sprint. Maar nu die plek wordt ingenomen door een renster die in mijn ogen gelijkwaardig is kan je beter verder kijken naar een ander team.
Mitchelton Scott, Movistar of Trek zouden daar nu een goed team voor zijn. Lepisto en Fournier zijn niet beter.
    03-10-2018 23:27
    Bij de mannen werkt het ook meestal niet, een sprinter in de top ploegen qua klassement. Er gaat teveel energie in klassement zitten.
    Klassiekers juist weer wel vaak prettig als er een sprinter als back-up is. Boels is zo sterk alleen dat ze de back-up nooit nodig hebben
04-10-2018 08:37
Sorry maar zo geweldig vind ik ze niet. Als ze aan W.K In Innsbruck had meegedaan was ze op de eerste klim al gelost.
    04-10-2018 09:23
    Net als Viviani, bedoel je dan?
04-10-2018 10:39
@redactie,
Jolien D'Hoore is op dit moment geen Belgisch kampioene meer. Misschien op een baandiscipline, maar i.i.g. niet op de weg.

edit WF: aangepast
04-10-2018 11:38
De ronde van Vlaanderen winnen ? Als deze ooit op het parcours van Zolder wordt gehouden is er een kans...
    04-10-2018 12:21
    Nah! In 2015 was ze al eens 2de.
    Volgens mij is ze er wel fysiek op vooruitgegaan.

    In 2017 was er een groepssprint met 19.
    Dus dat bedoelt ze met "als het koersverloop een beetje meezit".

    Geen evidentie, dat winnen. Maar toch een gezonde realistische ambitie.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.