Jonathan Vaughters: “Stoppen Sky is een wake-up-call voor de sport”
“Het stoppen van Sky is een wake-up call voor het wielrennen. Het is een moment waarop je beseft hoeveel er moet veranderen.” Jonathan Vaughters – teammanager van EF Education First-Drapac – luidt in de media de noodklok. Volgens de Amerikaan moet het huidige verdienmodel in het wielrennen op de schop.
Zes eindzeges in de Tour de France. Overwinningen in de Giro d’Italia en Vuelta a España. En klassieke zeges als Milaan-San Remo en Luik-Bastenaken-Luik. De Britse ploeg vierde de afgelopen seizoenen grote successen, maar toch zal Sky Sports aan het einde van 2019 stoppen als sponsor.
Dit is volgens Vaughters een zorgwekkende ontwikkeling. “Het is echt een wake-up call. Op dit moment stelt eigenaarschap weinig voor. We moeten naar een systeem waarin ploegen altijd toegang krijgen tot de topwedstrijden. We moeten ontzettend veel veranderen.”
Dave Brailsford – teammanager van Sky – liet donderdag nog weten een toekomst te zien voor de ploeg. Vaughters denkt echter dat het moeilijk zal worden voor de Britse formatie om op dezelfde voet verder te gaan. “Er is nog nooit een dergelijk hoog bedrag betaald voor sponsoring. Het zal ook moeilijk voor ze worden om in te krimpen.”
Voordelen
Vaughters luidt dan wel de noodklok, hij ziet echter ook voordelen. “Sky gaf namelijk twee keer zo veel uit als de op één na rijkste ploeg. Sponsoren die voor 15 à 20 miljoen wilden instappen, werden op die manier afgeschrikt. Want met dergelijke bedragen bouw je geen winnende ploeg.”
I suppose I should be badmouthing Brailsford today, like he did regards me when our team was in jeopardy. But hey, guess what? I’m not going to! Because this isn’t a failing of Dave Brailsford. This is a wake up call to start reinventing the way professional cycling is structured
— Jonathan Vaughters (@Vaughters) 12 december 2018
Om te reageren moet je ingelogd zijn.