Jumbo garandeert toekomst schaats- en wielerploeg na wegvallen Lotto
donderdag 1 maart 2018 om 07:00

Jumbo garandeert toekomst schaats- en wielerploeg na wegvallen Lotto

Jumbo Supermarkten gaat alleen verder als hoofdsponsor van de gecombineerde schaats- en wielerploeg van Jac Orie en Richard Plugge. De Nederlandse onderneming gaat daarnaast het budget van de wielerploeg aanzienlijk verhogen, naar zo’n vijftien miljoen euro per jaar. Dat schrijft De Telegraaf. Woensdagavond werd bekend dat De Lotto zich terugtrekt als sponsor. 

Duidelijkheid
De in Veghel gevestigde supermarktketen pakt na de succesvolle Olympische Winterspelen direct door. De schaatsploeg van Jac Orie won in Pyeongchang vier keer goud. Na het terugtrekken van De Lotto, wilde Jumbo direct de onzekerheid bij topsporters als Sven Kramer, Kjeld Nuis, Carlijn Achtereekte, Dylan Groenewegen, Steven Kruijswijk en Robert Gesink weghalen. Jumbo Supermarkten gaat vanaf 1 januari 2019 een verbintenis aan tot en met 31 december 2023, oftewel een contract voor vijf jaar. Desondanks blijft de supermarktketen op zoek naar partners die in de schaats-wielerploeg willen stappen. De combinatie tussen die twee sporten in één team op het hoogste niveau, is wereldwijd gezien uniek.

Budget van wielerploeg naar €15.000.000
“Wij hebben ontzettend veel vertrouwen in beide sportploegen”, vertelt Ton van Veen, cfo van Jumbo Supermarkten. “De afgelopen jaren zagen we dat contracten van twee jaar voor veel onzekerheid in de beide teams zorgden. Daarom kiezen we nu voor een termijn van tenminste vijf jaar. Met de schaatsploeg zitten we al aan de top van de wereld, maar met de wielerploeg kunnen we nog een paar stappen zetten. We begrijpen dat het budget daarvoor omhoog moet. Vanaf 2019 kunnen zij werken met een budget dat zeker WorldTour-waardig is.” Volgens het Nederlandse dagblad stijgt het budget naar vijftien miljoen euro per jaar.

Talentontwikkeling
Jumbo Supermarkten – dat ook als sponsor aanblijft van Formule 1-coureur Max Verstappen – wil met het vijf jaar durende sponsorcontract beide takken van sport zekerheid en rust bieden. Teambaas Plugge kan daardoor blijven doorgaan met talentontwikkeling, een thema waarmee LottoNL-Jumbo zich als team steeds meer profileert. “Het betekent dat we nog meer aan onze ploeg kunnen bouwen. We denken er nu ook aan om een opleidingsploeg in het leven te roepen.” Zelf schroeft Jumbo het budget op om meer merkassociatie te creëren. “Schaatsen en wielrennen zijn twee typische Nederlandse sporten, die staan voor een gezonde levensstijl, topsport en talenten”, stelt Van Veen.

Update 7:30
De ploeg heeft het nieuws inmiddels bevestigd.

RIDE Magazine
85 Reacties
Sorteer op:
1 maart 2018 12:03
@xistnc

We begrijpen dat het budget daarvoor omhoog moet. Vanaf 2019 kunnen zij werken met een budget dat zeker WorldTour-waardig is.” Volgens insiders zou het om ruim 15 miljoen euro gaan.

Volgens mij staat het hier gewoon hoor. Of die insiders gelijk hebben met dat bedrag is natuurlijk weer een heel andere vraag.
1 maart 2018 12:11
Super nieuws!!

Kan iemand mij uitleggen waar een nationale supermarkt het geld vandaan haalt en waarom zij wereldwijd bekend willen zijn?
1 maart 2018 12:13
Wat is de lage subtop van de WT? Het klinkt misschien wel aardig, maar volgens mij betekent het in de praktijk dat ze qua budget bij de onderste vijf ploegen zitten.
1 maart 2018 12:16
@kooltje ik denk dat het vooral te maken heeft dat de eigenaar van de Jumbo gewoon een liefhebber is en het niet alleen draait om promotie van zijn bedrijf. Steekt ook nog eens flink wat geld in de formule 1.
1 maart 2018 12:17
@Cadellie
Frits des Jeux zegt toch juist dat hij genoot van het aanvallende koersen van Barguil vorig jaar voor een half Nederlandse ploeg?
1 maart 2018 12:20
OK, duidelijk. Hoeven we het daar de aankomende 5 jaar iig niet over te hebben.
1 maart 2018 12:32
@rahimns
En in de Motocross met Jeffrey Herlings, die sponsort hij ook flink.
1 maart 2018 12:33
Volgens Wikipedia: "In 2018 is Jumbo van plan uit te breiden naar België. De eerste winkel zal gevestigd worden in het stadje Bree, in Belgisch Limburg."

Als ze serieus plannen hebben in Belgie is de wielersport wel een goede manier om de naamsbekendheid te vergroten.
1 maart 2018 12:34
@Rahimns ik denk dat de eigenaar vooral een slimme zakenman is die bijv. door zendtijd en free publicity de investering met gemak terugverdient.
1 maart 2018 12:47
Frits van Eerd (CEO Jumbo) is inderdaad aardig bezig met sponsoring in de sport. Naast de wieler-schaatsploeg, ook Max Verstappen, Jeffrey Herlings, en Racing Team Nederland. Wel goed nieuws inderdaad!
1 maart 2018 12:51
Hopelijk dropt Jumbo spoedig hun vadsige reclame acteur die ooit een karikatuur van Michiel de Ruiter neerzette. Bovendien daarmee uitgespaard geld beter te benutten. Elke euro counts.u

Gratis supertip voor Jumbo (geen reclameburo voor nodig): laat de topsporters acteren in de spotjes.
1 maart 2018 13:14
Dit is een schatting uit 2016, https://www.hln.be/sport/sky-veruit-de-rijkste-ploeg-van-het-peloton-slechts-een-ploeg-komt-in-de-buurt~a14f0a21/:

1) Team Sky: 35 miljoen euro
2) Katusha: 32 miljoen euro
3) BMC: 28 miljoen euro
4) Tinkoff: 25 miljoen euro
5) Astana: 20 miljoen euro
6) Etixx-Quick Step: 18 miljoen euro
7) Movistar: 15 miljoen euro
8) Lotto-Soudal: 14 miljoen euro
9) LottoNL-Jumbo: 14 miljoen euro
10) Dimension Data: 13,5 miljoen euro
11) Orica-BikeExchange: 13 miljoen euro
12) Giant-Alpecin: 12,5 miljoen euro
13) Trek-Segafredo en AG2R: 12 miljoen euro
15) Cofidis: 11 miljoen euro
16) IAM Cycling: 10,5 miljoen euro
17) FDJ en Cannondale: 10 miljoen euro

Hoe betrouwbaar en actueel deze data zijn is de grote vraag. Heb het idee zoals al eerder opgemerkt dat budget TLJ nu eerder rond de 12 miljoen ligt dan zou een verhoging naar 15 miljoen significant te noemen zijn.
Zet het af tegen budgetten van grote voetbal clubs in Europa dan praat je over 300-500 miljoen €, in NL zitten Ajax en PSV op 80-100 miljoen (klein gedeelte via shirt sponsoring, bij Ajax betaalt Ziggo meen ik 8-10 miljoen, prestatie afhankelijk).
Natuurlijk voetbal is mondialer, alleen in TV rechten gaan daar miljarden om. Toch als je kijkt naar exposure in NL en Belgie (klassiekers, Tour) mogen wieler ploegen bepaald niet klagen.
1 maart 2018 13:33
@Cadellie nee ik gaf een voorbeeld. Had ook Freire bij Rabo kunnen noemen.
1 maart 2018 13:40
@ Col, dat overzichtje ken ik idd. Maar volgens mij is die 14 mln voor TLJ inclusief schaatsen, dus het werkelijke budget voor de wielerploeg zal aanmerkelijk lager liggen.
Wat de waarde van dit plaatje is; zelfs met een paar miljoen extra kan TLJ niet echt boodschappen gaan doen om er s woordspeling in te gooien ;-)
1 maart 2018 13:50
Gisteren las ik van een aantal voorspellers hier dat KPN en/of Campina zouden instappen. Komen die nu nog met een andere ploeg? Of worden die co-sponsor? Of waren die verwachtingen nergens op gebaseerd?
1 maart 2018 13:53
@Thailand Volgens mij niet. Er wordt zo expliciet genoteerd dat TLJ meer competitief moet zijn in de WT, dat we wel moeten spreken van 15 milj voor de wielerploeg. Ik kan me ook oude nieuwsberichten herinneren die spraken over 15 milj eu (toen BrandLoyalty meer ging instappen), maar dan voor schaatsen en wielrennen.
1 maart 2018 14:10
@Thailand, klopt. Ik denk ook dat het budget van 14 miljoen (zie ook vorige berichten) inclusief schaatsbudget was. In 2017 is vifit er als sponsor bijgekomen dus ik schat het huidige budget in op iets van 11-12 miljoen €.
De verwachting is dan dat dit budget voor de wielerploeg naar 15 miljoen € zal gaan.
Wat me verbaast is het bericht van Lotto van gisteren dat ze plaats zouden maken voor een nieuwe sponsor.
Quote:

"“In de afgelopen vier jaar hebben we samen met het schaats- en wielerteam veel bereikt en een nieuw organisatiemodel neergezet voor de Nederlandse sport door twee disciplines te combineren”, aldus De Jong. “Dat is uniek en succesvol gebleken. Door terug te treden als hoofdsponsor geven we de ruimte aan een ander om onze rol over te nemen.”

De Jong geeft aan dat op korte termijn een nieuwe sponsor bekend zal worden gemaakt."

Feitelijk klopt dat bericht dus niet.
1 maart 2018 14:16
ja, laten we het Rabo tijdperk er even bijhalen...
dat heeft het wielrennen echt veel opgeleverd. haha.
Niks dan ellende. Hopelijk investeren ze in goede leidinggevende ...
1 maart 2018 14:24
@james hindsight: in het topic waar de vermoedens van kpn en campina werden gedropt werd ook gelijk aangegeven waar dat vermoeden op gebaseerd was: kpn heeft blijkbaar aangegeven de schaatsers te sponsoren en campina (vifit) heeft toen ze sponsor werden van tlj aangegeven dat ze de optie om meer bij te dragen open hielden.

Edit: leuk die autocorrectie. Nu staat je naam niet goed geschreven :-)
1 maart 2018 14:32
@Frits des Jeux
Ah sorry, zelf verkeerd begrepen!
1 maart 2018 15:07
Dank je voor de uitleg, Bulcke!
1 maart 2018 15:19
@Jan Tuurlijk jongen, zonder Rabobank waren bijvoorbeeld een hoop van de huidige Nederlandse toppers niet zo ontbolsterd zoals ze nu waren. Niks dan ellende? Niet zo negatief doen.
1 maart 2018 15:48
@nummer3
Klopt, nu wel. En de nogal kromme verwijzingen naar het Rabo-budget en lage/hoge subtop staan er nu ook niet meer. Aanzienlijke verbetering.
1 maart 2018 16:28
@xistnc
Dat heeft ook nooit in het artikel gestaan.
1 maart 2018 16:37
Ah, nee, true. Dat staat nog steeds in je aanvulling. Bizarre redenering.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.