KBWB-voorzitter: “Aantal motoren moet ingeperkt worden”
foto: Nick Doup/WielerFlits
maandag 28 maart 2016 om 15:15

KBWB-voorzitter: “Aantal motoren moet ingeperkt worden”

De noodlottige aanrijding van Antoine Demoitié heeft geleid tot een discussie over motoren. Volgens velen zouden er te veel zijn in de koers. Belgisch bondsvoorzitter Tom Van Damme beaamt dat en wil het aantal motoren verminderen, maar benadrukt ook dat het incident van zondag om een tragisch ongeval gaat.

“De motard had 30 jaar ervaring en was een van de meest betrouwbare en voorzichtige rijders”, stelt hij tegenover Radio 1. “Hij had geen uitwijkmogelijkheid. Hij heeft de renner niet aangereden, maar is zelf ook gevallen met het tragische gevolg.”

In andere gevallen zijn echter wel degelijk fouten gemaakt. “Maar we mogen niet alles op één hoop smijten. Gisteren was een tragisch ongeval. In het geval van Stig Broeckx in Kuurne heeft de motard een duidelijke fout gemaakt. De Disciplinaire Commissie van de UCI roept hem ook op. Gelukkig waren de gevolgen daar niet zo dramatisch.”

“Zulke zaken kunnen niet en daar moet werk van gemaakt worden. Ook het aantal motoren moet voor een stuk ingeperkt worden. Dat is duidelijk. We moeten gaan naar een systeem van poolwerking bijvoorbeeld voor de fotografen. Het kan niet dat er 12 meerijden in wedstrijden op kleine banen. Daar moet absoluut iets aan gedaan worden.”

Van Damme heeft concrete plannen over vervolgstappen. “Van de verschillende motoren die nu in de koers zijn, moeten we motor per motor nagaan of ze daar echt werkelijk nodig zijn en zijn ze daar wel op de juiste plaats. Wij voeren die besprekingen nu met de internationale vereniging van organisatoren. Wij willen zo vlug mogelijk een beslissing.”

RIDE Magazine
72 Reacties
Sorteer op:
28 maart 2016 15:24
Hij heeft gelijk, maar waarom is er toch zo'n vreselijk drama nodig voordat iederéén zich er mee bezig gaat houden? Enfin, dat heb ik al geschreven in die andere discussie, maar het blijft gewoon vreselijk dat er blijkbaar eerst zoiets "nodig" is (net als met Kivilev).
28 maart 2016 15:32
overigens goedbedoeld, maar het is niet aan hem om een dag later al te bepalen over het wat en hoe. wacht nou eerst eens even het politieonderzoek af.
dat ze het aantal motoren drastisch gaan beperken (in Belgie dan) is een goede zaak. maar zoals LL al stelt, het is erg dat er eerst iets ergs moet gebeuren.
28 maart 2016 15:53
Lekker makkelijk scoren dit na zo'n drama.. En dan gaan ze volgende week weer zeuren dat de TV-beelden niet goed zijn. Het is natuurlijk verschrikkelijk, maar een ongeluk kan altijd gebeuren.
28 maart 2016 15:58
Il Cavaliere, dat wilde ik ook zeggen maar deed het expres niet.

Want de bikkelharde realiteit is denk ik dat 'de kijker' op de eerste plaats alles wil zien van de koers en dan pas om de veiligheid van de renners geeft. Kijk maar naar Clasica San Sebastian en Ronde van Catalunya, de verontwaardiging was midschien groter dan nu bij een dodelijk ongeluk.
28 maart 2016 15:58
@Cavaliere: als er minder andere motoren zijn, worden de tv-beelden zelfs beter ipv slechter.
Goed om het aan de orde te stellen, en nu ook doorpakken. Zo is de helmplicht er ook gekomen.
28 maart 2016 16:02
@ LL > That's life > bij mijn tochten kan ik altijd precies zien waar er dodelijke ongelukken zijn geweest vanwege de gekke vluchtheuveltjes , snelheidsremers, hekjes en 'kijk uit!' - borden die duidelijk ineens uit de grond gestampt zijn. Iets met putten en verdronken kalveren.

28 maart 2016 16:04
Een ongeluk kan zeker altijd gebeuren, maar dit is geen alleenstaand incident. Er is de afgelopen twee jaar (anderhalf) al zo vreselijk veel gebeurd met motoren en coureurs dat je wel van een structureel probleem mag spreken. Niet een probleem bij de motards, maar in de organisatie.

Het zijn trouwens ook helemaal geen tv motoren (volgens mij geen één toch?), dus ten koste van de beelden zal het niet gaan. Dat had in Catalonië en San Sebastian toch ook niet daarmee te maken? Althans, ik kan me vergissen maar volgens mij had dat met heli's, ontvangst en slechte regie te maken. Er rijdt gewoon veel te veel volk rond dat niet nodig is, maar dat is niet nieuw, en had al lang iets aan gedaan moeten worden. Het is inderdaad makkelijk scoren om er nu ineens iets over te zeggen.

@ RV

Welnee, echt niet alle verkeersborden, vluchtheuvels en dergelijken zijn daar neergezet nádat er iets gebeurd is. En dan nog: er was al genoeg aanleiding de afgelopen tijd om iets aan dit probleem te doen. Nu is er "gewacht" totdat er iemand is komen te overlijden, en nú doet deze man opeens een uitspraak erover en zal er (hopelijk) iets veranderen.
28 maart 2016 16:08
Hij heeft gewoon gelijk. Ik heb bijvoorbeeld nooit begrepen waarom er meer dan 2/3 fotografen mee moeten rijden, uiteindelijk publiceert iedereen de foto van de finish. Een paar fotografen voor bijzondere foto's is prima, maar meer dan 2 of 3 hoeven dat er niet te zijn. Naast de motoren met camera's hoeft er verder niets voor de pers mee. Radio, tv, schrijvers: ze kunnen gebruik maken van de tv beelden. Allemaal uit de koers.

Hou je cameramotoren, een enkele fotograaf, motoren met drinken en de motoren die de wegen af moeten zetten (moeten die over het parkoers?) over. En nog wat motoren van de organisatie, eventueel.


Daarnaast moeten naar aanleiding van de afgelopen jaren ook de renners zich bewuster worden van de motoren. De renners hebben die motoren nodig om geld te kunnen verdienen en moeten dus rekening houden met die motoren. Dat moet van twee kanten komen.
28 maart 2016 16:11
@Hakkie2 Hoezo zouden TV en Radio niet in koers hoeven zitten? Van de koersradio hoor je bv in Vlaamse klassiekers bijna niets. Ik vind dat een Renaat Schotte daar wel degelijk een toegevoegde waarde heeft. Het aantal zou je echter wel kunnen beperken.
28 maart 2016 16:15
@Il Cavaliere: de toegevoegde waarde van TV commentaar vanaf de motor is nihil. Allemaal info die ook in beeld komt. Zet er dan een derde man bij die alleen naar de tv kijkt (op een groter scherm) en de info duidelijker kan doorgeven. Radio ook, net zo: die geven nooit info die nooit op tv komt, waarom zouden ze dan niet achter een tv commentaar geven?
28 maart 2016 16:26
Commentator op de motor is gewoon leuk, er zijn vast nog wel anderen weg te snijden of dan tenminste buiten het peloton te houden. Bij de giro rijden er trouwens meerderen rond met commentator in de koers.
28 maart 2016 16:32
@Hakkie2 Totaal niet met je eens. De commentator op de motor kan vaak snelle informatie geven als het peloton breekt of er een kopgroep wegrijdt. Op Sporza geeft Schotte vrijwel altijd binnen enkele seconde de samenstelling van de kopgroep. Als je moet wachten tot de organisatie dat doet, dan zijn de renners al bijna binnen. Bovendien kun je vanaf de TV niet altijd zien hoe de wint staat, wie er fris is, wie er veel op kop rijdt, omdat er steeds tussen verschillende groepen geschakeld wordt.
28 maart 2016 16:46
Zo zou die motor meerwaarde kúnnen hebben, maar zo vult Renaat het niet in. We hebben gisteren urenlang moeten gissen naar de precieze samenstelling van de verschillende pelotons. Wuyts heeft meerdere malen moeten constateren dat het 'handig zou zijn om die samenstelling te kennen'. Maar Renaat deed vooral zijn eigen ding en liet zich niet regisseren.

'Gewoon leuk' mag in deze discussie over teveel motoren, net zoals 'gewoon handig' of 'gewoon lucratief', geen bestaansrecht opleveren.
28 maart 2016 16:53
@Il Cavaliere: een motor van de organisatie die dat voor alle uitzendingen over de hele wereld: prima. Elke tvzender zijn eigen motor: lijkt mij niet.

Dus wel de motor van de organisatie houden, die kan ook samenstellingen van kopgroepen doorgeven. En geen journalisten meer die eigenlijk wielrenner hadden willen zijn en daarom met de koers mee willen rijden.
28 maart 2016 16:59
.
28 maart 2016 17:13
Misschien toch een interactieve kaart, waar dmv GPS signalen te zien is wie waar rijdt, eventueel aangevuld met live-beelden van GoPro's op fietsen?
28 maart 2016 17:17
@slice: die GPS signalen: graag! Die beelden liever niet, maar dat is een andere discussie.
28 maart 2016 17:22
Jammer dat ze na het najaar van 2015 met grote incidenten in de Vuelta en Lombardijen niet direct aanpassingen hebben doorgevoerd voor het nieuwe seizoen.
28 maart 2016 18:36
"‘Gewoon leuk’ mag in deze discussie over teveel motoren, net zoals ‘gewoon handig’ of ‘gewoon lucratief’, geen bestaansrecht opleveren".

In de formule 1 is men na Senna's dood zo doorgeslagen in veiligheid en oersaaie Tilke-banen, dat de sport voor de toeschouwer op leven na dood is.

Binnen de entertainment branche (voor een kijker is topsport entertainment), is het "leuk" argument ijzersterk.

Zelf vind ik het veiligheidsargument zwak. Sporters spuiten van alles in hun aderen, vliegen met bosjes het ravijn in, worden door collega's met 70 per uur in de hekken geduwd en moeten op bijna maximale hartslag in tropische temperaturen hun kunstje vertonen.

Als we dan toch een top-10 van maatregelen zouden opstellen die de veiligheid verbeteren, dan staan de motoren laag in de top-10 of zelfs helemaal niet in deze top-10.
28 maart 2016 18:53
Als we ergens in zijn doorgeslagen, dan is het natuurlijk de afschaffing van gladiatorengevechten. Dat was pas écht entertainment!
28 maart 2016 18:56
Onjuist. Door verminderde belangstelling zijn die uiteindelijk verdwenen (hetzelfde zie je gebeuren met stierenvechten). Heb je misschien een valide argument?
28 maart 2016 19:04
@Orakel
Dat van die gladiatorengevechten moet je dan toch wat beter uitzoeken. Dat het argument jou niet uitkomt, wil niet zeggen dat het niet valide is.

Overeenkomstig de publieke opinie eeuwen geleden en deels daarmee samenhangende besluitvorming van 'autoriteiten', vonden we enkele decennia terug het met elkaar niet langer kies dat F1-gladiatoren zouden sterven in een (asfalt-)arena. Het zou goed zijn als de gedachten over en organisatie van wielerkoersen met TV-uitzendingen eenzelfde ontwikkeling doormaken.
28 maart 2016 19:05
@Orakel
SchrAppen van onnodige motoren, daar kan niemand tegen zijn lijkt me.
Al moet ik nog zien of er echt iets gebeurt nav dit verschrikkelijk incident
28 maart 2016 19:09
Wel een alternatief, Bellator , wordt uitgezonden door Spike, na Nickelodeon, rond 2100 uur kanaal 16 ziggo.
28 maart 2016 19:09
Natuurlijk moet het niet de kant op dat veiligheid alle entertainment in de weg moet staan. Ik heb geen idee hoe dat bij Formule 1 is gebeurd (geen fan, auto's in een rij die rijden zie ik wel op de snelweg), maar het is duidelijk dat in het wielrennen de motoren vaak in de weg rijden en zo het entertainment verlagen. De cameramotoren moeten blijven, daar is geen discussie over. Die verzorgen het plezier van de kijker.

Maar wat moeten al die fotografen en journalisten daar achterop die motoren? Die hebben niets met het vermakelijk zijn van de koers te maken.

En er moet inderdaad misschien wel naar nog meer veiligheid worden gekeken. Standaard een goedkeuring van de laatste 3/5 kilometer door de UCI/nationale bond die met een paar mensen, liefst ex-renners, komt kijken lijkt me wel wat. Kijken of het wel verantwoord is om tijdens een rustdag de hele dag in auto of vliegtuig te zitten. Maar zulke veranderingen kunnen naast de verandering waar het hier over gaat: veel minder motoren in koers, motoren tot het minimum beperken. Alleen noodzakelijke motoren. En daar hoort een verslaggever die ook voor de tv kan zitten niet bij.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.