Kelderman: “Dit is hoe wielrennen bedoeld is”
Foto: Sirotti
zaterdag 13 juni 2015 om 08:51

Kelderman: “Dit is hoe wielrennen bedoeld is”

Wilco Kelderman kijkt tevreden terug op de zesde etappe in het Critérium du Dauphiné. De Nederlander genoot van de spectaculaire koers. “Dit is hoe wielrennen bedoeld is”, zegt hij op de website van LottoNL-Jumbo.

“In het begin van de etappe, op een steile klim zat ik goed van voren”, aldus Kelderman. “Daarna waren er voortdurend aanvallen van jongens als Nibali (Astana) en Valverde (Movistar). Het was de hele dag koers. Ze reden uiteindelijk weg in de afdaling, daar zat ik net iets te ver van achteren. Dat was zonde.”

“Vanaf dat moment moest ik zoveel mogelijk energie sparen en ging het in de finale nog redelijk goed. Ik hoorde niet bij de besten, maar het ging beter dan gisteren.” De kopman van LottoNL-Jumbo kwam uiteindelijk als dertiende binnen en steeg in het klassement naar de veertiende plaats.

Zaterdag staat de zwaarste etappe op het programma. Ploegleider Erik Dekker verwacht dat de klassementsrenners ditmaal tot de laatste beklimming zullen wachten. “Het zou mooi zijn als Wilco dan weer zoals de afgelopen dagen kan presteren. Hij is op de goede weg.”

RIDE Magazine
14 Reacties
Sorteer op:
13 juni 2015 09:03
De renners hebben zeker veel naar de giro gekeken :p vind ik persoonlijk toch veel mooier om naar te kijken als een sky trein die de hele beklimming op kop rijdt en in de laatste 2 km pas demarrages komen!
13 juni 2015 09:09
Kelderman zowieso op weg naar een top-10 notering.
En ja, dit is wielrennen hoe ik het graag zie!
13 juni 2015 09:16
En alweer een afdaling waar het verschil ontstaat. Hopelijk zit Kelderman volgende keer beter van voren en hebben de andere NL-ers goed tv gekeken.
13 juni 2015 09:18
Zo zie ik het ook graag Wilco, volgens mij ben je voor Tdf op ramkoers....
13 juni 2015 09:41
Heel eerlijke reactie van Kelderman. Zo blijkt maar weer: hard fietsen is één ding, maar als je je niet goed positioneert, win je niks. We zagen het met Kruijswijk in de Giro, die in de cruciale etappe te ver achterin zat en acht minuten verloor, en nu met Kelderman: het kan altijd zomaar breken. Hopelijk heeft hij ervan geleerd en zit hij vandaag lekker mee in de goede groep.
13 juni 2015 10:27
blijft een beetje stom om niet scherp voorin te zitten op de goeie momenten je weet dat nibali in een afdaling weg kan gaan. en de ploegleiding verwacht nu alweer dat het op de laatste beklimming gaat gebeuren nou ik denk wel eerder hoor.
13 juni 2015 10:35
Als Kruijswijk hier naar toe was gekomen i.p.v. de TDF had hij iedereen op minuten gereden denk ik.
Maar, begrijp zeker met het oog op de TDF met waarschijnlijk 2 hele goede klassementsmannen ( Gesink en Kelderman) dat je topknechten wil hebben in het hoogte gebergte.
13 juni 2015 10:38
Sommigen hier lijken niet te beseffen dat het ook veel kracht kan kosten om je voorin te handhaven. Deze energie kun je dan tekort komen op het einde van de rit of in de laatste week.
Natuurlijk is het fijn om voor de breuk te zitten, maar het is veel te simplistisch om te zeggen dat je altijd ''gewoon voorin moet zitten''.
Achteraf is makkelijk praten.
13 juni 2015 10:39
Klopt denistel. Maar brummels redenatie lijkt me logischer. In zulke koersen moetje op de juiste momenten voorin zitten. Maar zo logisch is dat niet altijd. Voor het zelfde geld was er even iets waardoor je achterin het peloton terecht komt.
En waar waren Froome en Van Garderen gisteren? Dat zijn toch ook geen domme coureurs?
13 juni 2015 10:44
@Tuubke en denistel,
stom? en hopelijk heeft hij er van geleerd? Vanuit je luie stoel is het makkelijk oordelen.

Hij zegt toch ook dat er voortdurend aanvallen waren en het de hele dag koers was. Je kan niet overal op reageren en het kost ook enorm veel energie om constant van voren te zitten. Daarbij weet je niet altijd van te voren wat het cruciale moment gaat zijn (en dat lijkt mij gisteren zeker het geval te zijn geweest).

Uit zijn verhaal kan ik meer opmaken dat het vooral pech was dat hij niet mee zat. Eigenlijk vergelijkbaar als in de slotfase. Toen sprong hij ook een aantal keer mee. Maar op het moment dat uiteindelijk Martin en Gadret wel een gaatje kregen en Benoot daar nog naar toe sprong zat hij niet mee. Misschien omdat hij, zoals hij zelf aangeeft, nog net niet super is, maar er komt ook geluk bij kijken om net wel mee te zitten op zo'n moment.
13 juni 2015 11:17
@Snoep
Misschien interpreteer je mijn woorden iets te scherp of heb ik mij ongelukkig uitgedrukt. Ik bedoel zeker niet dat hij stom is, integendeel. Ik noem hem juist heel eerlijk omdat hij zich heel goed realisert wat hij beter had kunnen doen. En nee, natuurlijk kun je niet altijd voorin zitten. Maar hij doet hier nuttige ervaring op die hem kan helpen om bij volgende keren beter in te schatten op wie hij moet letten en wanneer het kan gaan breken. Dat bedoelde ik met 'ervan leren'.
En dan nog kan het natuurlijk misgaan. Het blijft sport, dus mensenwerk - gelukkig maar, want als alles kon worden geprogrammeerd, was de verrassing er snel af. En dan hadden wij hier niets meer om lekker over te ouwehoeren, toch?
13 juni 2015 11:23
Er zijn etappes dat de eerste beste demarrage succesvol is en je met een groepje wegrijden kan. Maar veel vaker is het in het begin van de koers (meestal voor de tv uitzending) een spervuur van demarrages, weer teruggepakt worden een volgende poging enz. Ja dan is de factor geluk ook wel een beetje bepalend. Natuurlijk is de samenstelling van de groep ook van belang, maar het is niet zo makkelijk om met de juiste vlucht mee te zitten zoals sommigen wat lichtvaardig denken. Voor ons volgers is het wel leuker dan die gecontroleerde vermogensmeterkoersen.
13 juni 2015 12:07
Iemand enig idee waar we de etappe van vandaag kunnen bekjiken?
13 juni 2015 13:15
Als iedereen voorin zit kan zoiets nooit gebeuren, moet de weg wel heel breed worden. Nibali volgen in de afdaling doet hij beter niet, zelfs bardet zat te beven op zijn fiets. Gewoon goed gereden maar altijd kritisch op zichzelf, goede instelling.
France 2 om15:50.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.