Kelderman toch in selectie voor Amstel Gold Race
Foto: Sirotti
dinsdag 12 april 2016 om 17:40

Kelderman toch in selectie voor Amstel Gold Race

Wilco Kelderman staat zondag toch aan de start van de Amstel Gold Race. Hij is aangewezen als een van de speerpunten van LottoNL-Jumbo in de Nederlandse klassieker, samen met Robert Gesink, Sep Vanmarcke en Paul Martens. De selectie van Kelderman is opvallend, omdat hij eerder te kennen gaf van het drieluik Ardennenklassiekers alleen de Waalse Pijl te rijden.

Hoewel LottoNL-Jumbo geen topfavoriet in huis heeft, verwacht ploegleider Merijn Zeeman zijn mannen wel in de finale. “Gesink, Vanmarcke, Kelderman en Martens moeten vanaf de Kruisberg goed in de koers zitten, zodat ze zich op de finale kunnen richten. Martens zal actief zijn in de voor-finale.”

Gesink: “We zijn klaar om mee te doen voor de prijzen”
Voor Gesink wordt het zijn eerste deelname aan de Amstel Gold Race sinds 2012. Dit seizoen heeft hij speciaal naar de wedstrijd toegeleefd. “Ik verwacht dat ik klaar ben voor zondag”, zegt hij in het persbericht van de ploeg. “Koersen in eigen land is altijd speciaal en ik denk dat we met een ploeg aan de start verschijnen die klaar is om voor de prijzen mee te doen.” Gesink zette in 2009 zijn beste resultaat neer in de Amstel Gold Race. Hij werd toen derde, achter Sergei Ivanov en Karsten Kroon.

Selectie LottoNL-Jumbo voor Amstel Gold Race (17 april)
flag-it Enrico Battaglin
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Wilco Kelderman
flag-nl Bert-Jan Lindeman
flag-de Paul Martens
flag-nl Mike Teunissen
flag-nl Maarten Tjallingii
flag-be Sep Vanmarcke

RIDE Magazine
51 Reacties
Sorteer op:
12 april 2016 20:08
Het is allemaal maar hoe je het bekijkt. Ik vind namelijk de AGR een van de leukste wedstrijden om te kijken. Helaas is het deelnemersveld dit jaar wat minder.
12 april 2016 20:13
Teunissen heeft al veel gereden. Zal dit heuvelwerk ook wel moet kunnen. Vanmarcke ben ik ook wel benieuwd naar. Zou zomaar de verrassing kunnen worden. Kan goed wringen en dat is in de AGR wel nodig.
12 april 2016 20:20
Volgens mij is Teunissen alleen maar blij, dat hij hier mag starten.
Martens kan ook kort eindigen, maar met anticiperen kan hij weer van dienst zijn voor Kelderman en Gesink.
12 april 2016 20:25
Het zijn echt de renners die de koers maken. Heuvelspecialisten zijn gewoon laffer geworden dan de kasseivreters. Als de koers wordt hard gemaakt, gaat er met een groepje van 5 à 10 gesprint worden. Een parcours moet je niet te snel wijzigen. Renners gaan vanzelf wel de kansen zien.
12 april 2016 20:29
Tankink nog steeds geblesseerd? Hoop er het beste van maar ben niet onder de indruk van de selectie, pr mannen zullen denk ik nagenoeg leeg zijn
12 april 2016 20:31
Als ik het iemand gun is het sep wel.. Verwacht zelf bling. Doet valverde nog mee?
12 april 2016 21:25
De sterkst mogelijke selectie, en toch zal het heel moeilijk zijn een top10 plaats te bemachtigen, vrees ik.
12 april 2016 22:11
Martens en evt Vanmarcke bewaren voor de Cauberg om nog top10 te sprinten. De rest vanaf Eyserbos erin vliegen. Als het bij de Cauberg nog samen is wint TLJ nooit van Matthews en co.
12 april 2016 22:35
@plaggie
Euhm.... Quote: "Een parcours moet je niet te snel wijzigen. Renners gaan vanzelf wel de kansen zien".
Voor jouw info: De finish ligt vanaf 2003 (!!) op de Cauberg en sinds 2013 er net achter. Als de renners in 12 jaar die kansen niet zijn gaan zien, zegt dat toch echt iets over dit parcours (dat voor superspecialisten is gemaakt)...
12 april 2016 23:27
Renners maken de koers vind ik een beetje een bs-cliche. In ieder geval voor eendagswedstrijden, waar klassementen en komende etappes geen rol spelen. Het parcours bepaalt de tactiek en de tactiek bepaalt de koers. Renners gaan daar tegenwoordig echt niet meer voor de lol van afwijken, daarvoor spelen er teveel belangen mee.
12 april 2016 23:37
Eyserbosweg scherprechter? Het is geen jaren negentig meer hoor.

Voor de rest is het nog niet eens zo'n probleem dat er net na de Cauberg gefinisht wordt, maar die lachertjes Geulhemmerberg en Bemelerberg die er nu voor zitten maken het hele parcours belachelijk. Daar kun je geen koers meer maken. Na de Keutenberg is het meer dan 31 kilometer tot de finish, de Eyserbosweg 40 kilometer, meer dan 30 kilometer zonder noemenswaardige hindernis voordat de Cauberg opdoemt. Het heeft zo geen zin om daar ook maar iets te doen
13 april 2016 06:52
waarom is de agr een belachelijk parcours maar is san remo een monument? daar finishen 30 renners binnen dezelfde tijd. tuurlijk zou ik liever zien dat het parcours selectiever is. maar niet alles hoeft voor heuvel/kasseien specialisten te zijn toch?
13 april 2016 07:34
Voor renners als Matthews is dit de ideale koers. Voor hem zijn de WP en LBL te zwaar en is MSR normaal gesproken te makkelijk, waardoor echte sprinters er nog aan zitten. Prima dus, om daar tussenin te zitten.
13 april 2016 07:42
Niemand in de top 20...helaas
13 april 2016 07:53
Die laatste lus is inderdaad niet goed voor aanvallers. Als ze dan toch een extra lusje willen doen na de voorlaatste passage op de Cauberg, kunnen ze beter rechtsaf slaan richting de Hennie Kuiper-allee en dan meteen weer omhoog. Dan zouden aanvallers beter tot hun recht komen.
13 april 2016 08:33
@oranjefan
Je bedoelt de Wolfdriesweg. Leuk idee want een vieze steile klim (gem. 12% uit mijn hoofd) en dan afdalen Daalhemmerweg en de Cauberg opknallen. Tussenstuk naar Daalhemmerweg is wel enkele kilometers vals plat omhoog dus ook dan zal wegblijven niet eenvoudig zijn
13 april 2016 09:12
@coldeportes
Finish verlegging was niet enigste wijziging in 2013, zie ook post van solitaryshell.
Vergelijk het met nieuwe Parcours van de Ronde. Vorig jaar en dit jaar werden de kansen al meer gezien dan in de eerste 2 jaar. Toen zat de koers ook op slot en gebeurde het laatste keer combi kwaremont/pater.
13 april 2016 09:21
Ik snap niet dat zoveel renners zich zo naar de slagbank van de Cauberg laten brengen,Ga eens eerder of op het stuk tussen de Keutenberg en de Cauberg, zoals dat Freire in zijn laatste wedstrijd deed.
13 april 2016 09:29
Leuk dat Kelderman erbij is. Dit is toch hét Nederlandse wielerpodium. Goed dat ze daar maximaal hun gezicht laten zien. De AGR blijft een mooie koers door de omgeving (ken ieder klimmetje, heerlijk). Maar qua parcours kun je, denk ik, het koersverloop wel spannender maken. Nu zit er vaak na 245km (Bemmelerberg) een dikke 50 - 70 man bij elkaar.

Ik zal eens over een voorstel nadenken... :)
13 april 2016 10:01
@Wielerman

Dat is nu juist het punt. Dat stuk is nu een kilometer of dertig racebaan voor het peloton.
13 april 2016 11:09
Die oude aankomst aan de maas was het mooist, klimmen beuken sur placen en sprinten, het kon vaak alle kanten op, nu kan je de top vijf al opschrijven als je een beetje helderziend bent, de quotering wordt ongeveer de uitslag.
13 april 2016 11:25
Is Sep niet veel te zwaar voor deze koers?
13 april 2016 11:43
@ Spinergy: dat gaan we komende zondag zien. Hij heeft hier nog nooit eerder gereden. Ik denk ook wel dat hij te zwaar is. En al zou hij het overleven, je hebt in de AGR ook gewoon een flinke sprint nodig.
13 april 2016 12:02
Het probleem is niet alleen het parcours, maar ook de ploegen. De sterkste renners hebben tegenwoordig ook de sterkste ploegen. Mocht iemand proberen om op 30km+ serieus te ontsnappen worden ze daar bij Movistar, Etixx, Sky en BMC niet warm of koud van.

Nogmaals: van Vanmarcke hoef je echt niks te wachten. Goed zijn in Roubaix betekent in de Amstel dat het na 200km wel over is.
13 april 2016 13:29
Ik heb een poging gedaan de finale te hertekenen: http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1734286.

De finish laat ik op de huidige plaats, dus 1,8 km na de Cauberg, maar de lokale ronden verdwijnen. In plaats van de Keutenberg vanaf de gebruikelijke noordkant kies ik voor de oostelijke klim, de Dodeman, die zeker zo lastig is. Het voordeel is dat je hiermee de Eyserbosweg dichter op de streep krijgt (16,5 km) door het overslaan van de lus naar Schin op Geul met de niet al te zware Fromberg. De Kruisberg blijft maar de Gulperberg en Loorberg vervallen omdat de voorfinale bestaat uit een zuidoostelijke lus rondom Vijlen i.p.v. rondom Margraten: Vaalserberg gevolgd door de Lange Bosweg / Epenerbaan (met het afsteken van de lange haarspeldbocht is het 600 meter aan zo'n 11% op 30 km van de finish).

Om te reageren moet je ingelogd zijn.