Kittel en Martin pleiten voor scooters in wielerkoersen
Foto: Sirotti
woensdag 13 juli 2016 om 09:23

Kittel en Martin pleiten voor scooters in wielerkoersen

Een grote groep Duitse wielrenners wil dat scooters de rol van motoren gaan vervangen in wielerwedstrijden. Op deze manier zou de koers veiliger moeten worden. Dat verklaren Tony Martin en Marcel Kittel namens hun landgenoten in Bild.

“Er is een groot verschil tussen 150 kilogram bovenop je krijgen of 300 kilogram”, oppert Martin.

Motoren in de koers zijn dit seizoen in opspraak gekomen na een aantal incidenten. Antoine Demoitié is overleden na een ongeluk met een motor, terwijl Stig Broeckx nog steeds voor zijn leven aan het vechten is na een aanrijding.

Volgens Martin hebben renners diverse voorstellen gedaan om de regelgeving rond motoren te verbeteren. “Wij dachten dat sommige van onze aanbevelingen al in het Critérium du Dauphiné zouden worden beproefd, maar tot onze grote teleurstelling is dat niet gebeurd.”

RIDE Magazine
29 Reacties
Sorteer op:
13 juli 2016 09:26
Zou je in bepaalde (open) gebieden niet kunnen experimenteren met (camera)drones?
13 juli 2016 09:31
@mkay ja, leuk aanvallen met drones in het wielerpeleton:)

Hebben scooters trouwens niet een snelheidsbegrenzer van 45km ? Wordt dan lastig de koers te volgen bij hogere snelheden...
13 juli 2016 09:42
Volgens mij gaan Scooters zwabberen bij de acceleraties die nodig zijn om een peloton voorbij te zoeven, ge-vaar-lijk. Extra gewicht is ook nodig om stabiel te blijven met grotere snelheid hè. Ze kunnen ook beter niet van de elektrische gebruiken, wat zijn dat een rotdingen, sowieso scooters nare ondingen.
13 juli 2016 09:43
Voertuigen die het peloton begeleiden, moeten die snelheid te allen tijde met enige marge kunnen evenaren. Ook bergaf. Als dat met scooters kan, is dat natuurlijk prima. Dan hebben we het vermoedelijk niet over de gemiddelde bontkraagscooter.

Voertuigen die het peloton moeten passeren, één keer of vaker (verkeersregelaars, fotografen), moeten qua snelheid meer marge hebben. Dan vraag ik me af of scooters geschikt zijn.
13 juli 2016 09:47
Dit lijkt me totaal onhaalbaar, de seingevers moeten als het peloton gepasseerd is weer opstappen, het peloton bijhalen, voorbij steken en dan vooruit rijden om het volgende obstakel op te zoeken. Dan is het toch prettig dat je behoorlijk harder kan dan het peloton, met een scooter ga je dat nooit redden.
13 juli 2016 09:52
Allemaal op een Piaggio mp3 zetten, zo één met twee voorwielen. Kunnen bijna niet omvallen, hebben meer dan genoeg vermogen om er voorbij te 'zoeven'. En dan krijgen we nog stabielere camerabeelden ook :)
13 juli 2016 09:57
Fietsen met een motortje...Oh nee die hebben ze zelf al :)
13 juli 2016 09:57
@ Freze > Dat is misschien nog wel een idee maar zitten die koersen niet vast aan bepaalde merken ?
13 juli 2016 10:01
het lijkt me dat scooters niet snel genoeg zijn. helemaal niet in snelle afdalingen waarbij de renners 80-90 km/u halen
13 juli 2016 10:02
@robotour, in Nederland hebben scooters inderdaad een begrenzer, dus dit zal in Nederlandse koersen niet werken.
13 juli 2016 10:10
Mwoah, als Wilfried Peeters op de scooter zit dan spreken we ook snel over 300 kg aan totaalgewicht.
13 juli 2016 10:40
Ik denk dat ze motorscooters bedoelen
13 juli 2016 10:40
Scooters zijn daarbij nog enorm smerig. Schijnen evenveel stof de lucht in te gooien als een vrachtwagen.
13 juli 2016 10:54
Helaas gaat dat maar deels werken, de motor moet sterk en groot genoeg zijn om 2 personen te dragen (camera man, techneut)
Voor de instanties waar maar 1 persoon op zit lijkt het mij prima, maar het moeten idd wel motor-scooters zijn anders zijn ze niet sterk genoeg om snel weg te zijn in afdalingen en lastige bochten.
Het zal wel een investering vergen van een vloot aan motor-scooters, het is niet zo dat de politie of de begeleiders die zomaar even hebben of daarin willen investeren. (kortom ik zie het nog niet zo gebeuren)
13 juli 2016 11:06
Scooters zijn een slecht idee. veel onstabieler, langere remweg, te weinig vermogen om een cameraman mee te nemen, en in de bochten redden ze het ook niet omdat je geen tank tussen je benen hebt om mee te sturen.

400cc-500cc motoren zijn een mooie middenweg, kunnen twee passagiers dragen, zijn stabiel en door de geringere massa hebben ze ook wat minder problemen met hun remweg als de zware jongens. Evt een serie motoren met dubbele remschijven ipv enkele uitrusten in combi met ABS.
13 juli 2016 11:12
125 cc moterscooters snel genoeg . Zeker een goed plan .ze zijn veel lichter als zo 750cc racemotoren
13 juli 2016 11:13
Scooters zijn een aantal jaren geleden ingezet in de Giro , wat levensgevaarlijk was , zeker in bochten middels dat "plaatje" waar je je voeten opzet.
13 juli 2016 11:20
Hoeveel motoren zijn er nu echt in koers waarop daadwerkelijk 2 man zitten? Volgens mij alleen de TV-motoren, radioverslaggevers, fotografen en juryleden. Oké, ook nog een flink peloton, zeker in de Tour. Maar volgens mij zijn er nog altijd legio motoren met maar één berijder.
13 juli 2016 11:48
Je hoeft inderdaad niet alle motoren door scooters te vervangen.
13 juli 2016 12:04
polke: het spijt me, maar die gaan het echt niet altijd redden, vooral niet bergaf en met snelle inhaal acties.

250cc is toch het minimum wat je nodig hebt minstens, en ook die halen (de niet racers) met moeite 120km/h voor volwassen mannen. Ergo enigzins vlot acceleren tot 100km/h. Als je dan bedenkt dat renners de 100 km/h inkoppen bergaf...

Het grootste probleem met scooters is de controle die je hebt. Die tank tussen je benen geeft je zoveel meer correctie mogelijkheden. Ook last minute als je niet meer je stuur kan draaien. Daarnaast is de kleinere wielbasis van scooters ook nog een factor van instabiliteit.

PS: ik vraag me af hoeveel van jullie motorrijden.. De meeste motorrijders die ik ken weigeren om op een scooter te rijden, voor een deel omdat ze het doodeng vinden wegens minder controle.
13 juli 2016 12:55
Het lijkt me met scooters ook niet haalbaar, maar kijken naar minder dodelijke voertuigen is een prima idee. Je hoort nooit van een dodelijk ongeval met een scooter en vaak genoeg met een zware motor, wat dat betreft hebben ze een punt. Misschien nog wat dieper nadenken, maar het idee van het vervangen van de motoren is goed.

Verder ben ik nog steeds voor het zwaar verminderen van de motoren, wat moet een verslaggever nou in het rijdende peloton? En waarom moeten 25 fotografen allemaal dezelfde plaatjes schieten?
13 juli 2016 13:14
Hakkie2: er zijn meer dodelijke ongelukken met bromfietsen/scooters dan met motoren per jaar volgens het CBS:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/18/aantal-verkeersdoden-gelijk-gebleven-in-2014

Maar ja ze kunnen grondig snijden in het aantal vips, fotograven en journalisten. Liever een paar centraal geregelde&betaalde.

daarnaast ben ik er nog steeds voor om te kijken hoe drones evt kunnen worden ingezet om naast en achter het peleton voor beelden te zorgen. Voor mijn part een minivan die erachter rijd met batterijen zodat de hele koers er twee drones kan worden gefilmd. Dan kan de kopgroep door motoren worden gedaan, maar het reduceerd het aantal voertuigen nog verder.
13 juli 2016 13:34
Volgens mij gaan de renners dan terecht reclameren over het geluid dat die dingen zullen produceren als er gas zal mee gegeven worden. En gaan ze de gendarmerie ook op zo een scooters laten rijden ? Kijk maar eens naar de TDF. De motards die het meeste de renners passeren zijn juist de gendarmes. Ze proberen zich soms ook in gaatjes te wringen die er niet altijd zijn.
13 juli 2016 14:16
De kleine wieldiameter van scooters maakt instabiel. En bovendien vaak met een tweetakt-motor (hoest), niet doen dus.

Om een wielerkoers te begeleiden, is een motorvermogen van zo'n 50 pk ruim voldoende (vermogen ook nodig om je snel uit ongewenste situaties te redden). Dat betekent dat je die dikke vlaggenschepen van 1000-1200 cc kunt weren, een middenklasser met zo'n 180 kg is ruim voldoende.
13 juli 2016 14:16
Een 400cc scooter heeft meer dan genoeg acceleratie vermogen om een peloton in te halen. Weinig auto's op de openbare weg die zouden kunnen volgen.

Maar zo een scooter weegt ook echt geen 150kg meer. Je zit al snel rond de 200kg. Is natuurlijk nog altijd minder dan de 1200cc motoren die nu gebruikt worden.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.