Kittel, Vermote, Vanmarcke, Van der Breggen, spoorwegincident
Marcel Kittel voor de start in Terneuzen - foto: Sirotti
woensdag 4 april 2018 om 20:00

Kittel, Vermote, Vanmarcke, Van der Breggen, spoorwegincident

In de rubriek WielerFlits Kort bundelt WielerFlits al het nieuws dat te groot is voor het servet, maar te klein voor het tafellaken. Vandaag onder andere over de dag van Marcel Kittel, Julien Vermotes blessure en Sep Vanmarcke op verkenning in Roubaix.

Kittel: “De pech was aan onze zijde”

Marcel Kittel was niet in staat om voor de zesde keer de Scheldeprijs te winnen. De Duitse sprintkopman van Katusha-Alpecin moest drie keer van de fiets en ontbrak daardoor in de finale op de voorposten van het peloton. “Het is eerlijk om te zeggen dat de pech vandaag aan onze zijde was”, schrijft hij op Twitter. “Maar het is ook een feit dat de ploeg erg sterk was en de finale in grote getale controleerde. Chapeau voor Mads Würtz Schmidt en Jenthe Biermans voor het rocken van de laatste helft van de race.”


Julien Vermote in actie ondanks gekwetste schouder

Julien Vermote stond vandaag met een flinke brace rond zijn schouder aan de start van de Scheldeprijs. Volgens Het Nieuwsblad had de renner van Dimension Data scheurtjes in zijn schouder overgehouden aan een aanrijding met een volgauto van UAE Emirates in de Ronde van Vlaanderen. “Er zijn geen breuken vastgesteld, maar wel scheurtjes in de onderste ligamenten en de kraakbeenring van mijn linkerschouder.” Ook in Parijs-Roubaix wil hij aan het vertrek staan. “Morgen doen we met de ploeg de verkenning, ik hoop dat de pijn op de kasseien wel meevalt.”


Vanmarcke test zijn sprint op de wielerbaan

Via Twitter kregen wij een video doorgestuurd van een trainingsrit van Sep Vanmarcke. De kopman van EF Education First-Drapac is op verkenning in het noorden van Frankrijk. In zijn Parijs-Roubaix-tocht nam hij ook een kijkje op het Vélodrome. Op de wielerbaan testte de Belgische klassiekerman zijn sprint. Gaat hij die nodig hebben zondag?


Nieuwe tijdritpositie Van der Breggen pakt positief uit

Anna van der Breggen heeft in de Healthy Ageing Tour haar derde seizoenszege geboekt. Dat deed ze in een tijdrit, waarin ze ook experimenteerde. Even leek het fout te gaan toen haar opzetstuur los raakte. “Dan kun je niet meer echt aan je stuur trekken, ideaal is dat niet, maar gelukkig bleek het toch genoeg. Deze tijdrit was voor mij een mooie testcase om een nieuwe positie uit te proberen en die test was wel geslaagd”, zei ze tegen CyclingOnline. “Deze tijdrit was een eerste doel in deze ronde, net als later in deze ronde de ploegentijdrit dat is en natuurlijk willen we met het team het eindklassement winnen. We zijn met een aantal rensters voorin de uitslag goed begonnen.”


Ploegmaats Dunne en Koning over het spoorwegincident

Aqua Blue Sport-renners Conor Dunne en Peter Koning hebben hun kant van het verhaal verteld over het spoorwegincident in de Scheldeprijs. Dunne werd gediskwalificeerd omdat hij in de groep-Groenewegen reed door de sluitende slagbomen. Hij zegt niets gezien en gehoord te hebben, omdat hij in volle achtervolging was en zich concentreerde op het wiel van zijn voorganger om niet in de rails te rijden. Desondanks trekt hij het boetekleed aan. “Het was een fout en het spijt me, maar het was echt niet opzettelijk gedaan”, schrijft hij. Koning stopte wel op tijd voor de slagboom, maar omdat de officials het spoor ook bijster waren, kon zijn groep nooit meer terugkeren bij het voorste peloton.

RIDE Magazine
25 Reacties
Sorteer op:
4 april 2018 20:13
Zolang er geen adequate oplossing is voor het spoorprobleem, blijven renners door rode lichten fietsen. Ze hebben dan toch het idee 'als ik nu stop verlies ik ook' (zie groepje Koning)
4 april 2018 20:25
Dan maar bij elke overgang een official
4 april 2018 20:27
Nee, gewoon stoppen en je verlies nemen zoals je dat bij ontelbaar andere situaties eveneens buiten je eigen schuld dient te doen. Dat is meer de essentie koers dan pogen dit 'probleem' op te lossen met allerlei onbetaalbare noodgrepen, gaat ook niet gebeuren. Ik vind het ook dikke onzin om dit koersvervalsing te noemen, het hoort er gewoon bij net zo als onbeschrijfelijk kutweer, olie op de weg, verkeerde routeaanduiding en ga zo maar door.
4 april 2018 20:43
@RV: 'gewoon je verlies nemen'; jij bent een lekkere zeg. Er zijn vaak wel renners bij die hun halve seizoen afstemmen op een bepaalde koers, maar omdat zij net minuten lang voor een spoorwegovergang moeten wachten en anderen vrolijk door kunnen knallen, halen ze de rest nooit meer bij. DAT KAN TOCH NIET! Dan moet je de wedstrijd stil leggen voor zolang als de bomen dicht zijn, dan is het fair en zullen renners ook niet meer geneigd zijn om door het rode licht te rijden!
4 april 2018 20:45
Verschil met kutweer, olie en verkeerde routeaanduiding is wel dat je er dan als renner wel alles (of veel) aan mag doen om het ervaren probleem op te lossen.
4 april 2018 20:47
Misschien moet je gewoon zorgen dat je in de eerste waaier zit, dan heb je dit soort problemen niet.
4 april 2018 20:53
Van mij mogen ze alle alternatieve stukjes weg in heel Vlaanderen gebruiken gedurende de koers maar langs slagbomen heen door rood licht in rinkelherrie doorblaffen is de grens.
4 april 2018 20:56
Dat maakt het dan toch een unieke situatie waarbij het idee dat je daar aparte regels voor opstelt niet eens zo gek. Juist om te helpen het gewenste gedrag af te dwingen.
4 april 2018 21:01
Als je dat gaat doen is het einde zoek precies op een manier zoals ze ook al in de tour 2016 het spoor bijster waren. Mag je een koers gaan rijden en achteraf dmv beelden en getuigenissen de uitslag bepalen, vandaag is het een overgang zondag de losgeslagen poedel van mevrouw Hamoire te Cysoing. Allemaal uniek.
4 april 2018 21:07
Goed punt. Dat maakt het wel lastig om tot goede regels te komen. Alleen toch een belangrijk verschil: hoe je het probleem van de poedel oplost mag je zelf weten. Het probleem van de overweg niet.

Waar je op doelt met de tour in 2016 gast nog even aan me voorbij. Jaartallen zijn mijn minst favoriete cijfers
4 april 2018 21:09
Dat gedoe met eerst een Yates en daarna Froome en Porte
4 april 2018 21:21
A dat gedoe. Dat is inderdaad niet met regels op te vangen.

Toch moet er voor dit gedoe met spoorwegovergangen wel wat te verzinnen zijn. Juist omdat het zomgevaarlijk is en je het een machinist ook niet gunt om een half peloton profrenners voor zijn trein te krijgen. Wat extra seingevers zou geen kwaad kunnen.
4 april 2018 21:23
Dat is ook wat, je mag aannemen dat als je stopt, je beloont wordt en de groepen voor je dezelfde tijd stil moeten staan. Op deze manier zou ik het ook gokken en doorrijden
4 april 2018 21:32
Dit zal de eerste keer zijn dat vanMarcke een sprintje wint op het Velodrome
4 april 2018 21:52
Quote:
platteprijs - 4 april 2018 om 20:47

Misschien moet je gewoon zorgen dat je in de eerste waaier zit, dan heb je dit soort problemen niet.


Niet?

Dus als je je halve ploeg al opgesoupeerd hebt om je concurrenten eraf te rijden, die nu in een waaier zitten die inmiddels een minuut achter ligt, is het helemaal niet erg als de eerste groep voor de spoorbomen moet stoppen, waardoor de tweede groep op hun dooie gemakje de boel weer bij elkaar kan rijden?
4 april 2018 21:56
Zo blijf je bezig, treinen kunnen gewoon niet stopgezet worden en gehannes met safety cars, tijdopnames etc is nauwelijks toepasbaar evenals dat extra seingevers (zijn die beter dan rode lichten, neergaande bomen en keihard gerinkel btw ???) of bruggetjes dat ook niet zijn.. Gewoon accepteren als een zeer zeldzaam doch mogelijk element binnen de koers, stoppen omdat treinen over de 100 gaan en dodelijk hard zijn en volgende keer weer fris en gemotiveerd aan de start staan.
4 april 2018 22:05
In De Ronde laten ze de trein op het perron wachten. Een andere optie is de koers stilleggen en iedereen na de overgang iedereen weer laten vertrekken bij de tijdsverschillen van voor de stop.
Dat is wat kunstmatig maar dat is natuurlijk 100x beter dan zulke onverantwoorde risico's te nemen. Je kan er dus wel degelijk iets aan doen.
4 april 2018 22:22
Je kunt niet vinden dat het onacceptabel is dat renners iets doen, maar daar niets voor willen regelen en hopen dat iedereen braaf doet wat er van hem verwacht wordt. Kan je wel willen, maar dan zal je geregeld merken dat er toch dingen gebeuren die niet de bedoeling zijn.
4 april 2018 23:21
@RV En waarom kunnen treinen niet stopgezet worden? Eerlijk gezegd vind ik dat de meest logische oplossing. Gewoon de trein een kwartiertje laten wachten tot iedereen voorbij is. Als je met de auto de koers treft sta je ook even stil. Ik reis vaak net de trein en heb regelmatig 15-30 minuten vertraging om redenen die veel onbenulliger zijn. Dus waarom is dat geen optie?
4 april 2018 23:42
In Nederland heeft zo'n vertraging vaak langdurige verstorende gevolgen in de dienstregeling. Dan ga je het dus niet stilleggen voor een wielerwedstrijd, zeker niet voor iets relatief onbelangrijks als de Scheldeprijs.

De oplossing is om de koers stil te leggen want het is oneerlijk. Met de huidige regel werk je ook het overtreden van die regel in de hand: het is een mogelijke diskwalificatie (Groenewegen) of kansloos op 4 minuten (Koning). De koers vervolgens weer hervatten met gelijke tijdsverschillen tussen zo veel mogelijk groepen renners, beginnend vanaf de kop. Lijkt me niet eens zo moeilijk met de huidige GPS-techniek en het aantal motoren in koers, zijn die tenminste nog eens ergens goed voor...
5 april 2018 00:26
Anna wint zelfs met los stuur een proloog. Daar komt het toch neer op elk detail dat goed moet zijn. Avv is gewaarschuwd
5 april 2018 08:43
@t731

Als er van tevoren rekening gehouden kan worden met het feit dat er een trein stil komt te staan, heeft het geen langdurige verstoring tot gevolg. Het gebeurd geregeld dat een trein 5 a 10 minuten vertraging heeft en dat de trein daarna dan gewoon op tijd aankomt. En waar ik de trein neem, komen de treinen gewoon 15 minuten na elkaar aan
5 april 2018 09:16
Kan helemaal niet want je weet niet wanneer de renners langskomen, kan makkelijk een halfuur schelen.
5 april 2018 10:01
Hhahaa mensen als die trein stil komt te staan wordt heel de dienstregeling in de war gegooid. Zo belangrijk is wielrennen ook weer niet, dat een hele land de gevolgen ervan moet voelen. Ze moeten de waaiers allemaal scheiden en dan de tijdsverschillen klokken ongeveer.
5 april 2018 19:07
Het autoverkeer stil leggen op alle kruisende wegen met het parcours lukt ook. En dat kost wachtende automobilisten ook al gauw een half uur. Ik zie het verschil niet met een trein.
Het argument dat de hele dienstregeling dan in de war gaat is onzin. Als regelmatige treinreiziger maak ik regelmatig mee dat een trein vertraging heeft door defect materieel, wisselstoringen, machinist heeft zich ver slapen, etc. En dan ligt echt niet direct in heel het land het treinverkeer plat.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.