‘Klimtijdrit naar 2850 meter op onverharde flanken Etna technisch haalbaar’
In 2018 beklom de Giro-karavaan de Etna voor het laatst - foto: Cor Vos
dinsdag 20 augustus 2019 om 13:43

‘Klimtijdrit naar 2850 meter op onverharde flanken Etna technisch haalbaar’

In 2010 pakte de Giro d’Italia al eens uit met een klimtijdrit over onverharde wegen. In navolging van de Kronplatz lijkt er nu een tweede klimtijdrit over onverharde wegen aan te komen. Aan Meridionews laat vulkanoloog Marco Neri namelijk weten dat een klimtijdrit op de Etna technisch mogelijk is. Mogelijk volgend jaar al klimmen de renners in een 27 kilometer lange chronoproef naar 2850 meter boven zeeniveau. In het huidige voorstel zullen de renners de laatste 8,7 kilometer van de klim over een onverharde weg rijden.

Op de Giro-start in Hongarije na is er voorlopig nog weinig officieel bekend over het traject van de 103e Ronde van Italië. Maar eerder werd al duidelijk dat de roze ronde komend jaar opnieuw Sicilië zal bezoeken. Op het eiland – dat in 2021 de Grande Partenza mag organiseren – staan drie etappes op het programma. Capo d’Orlando en Palermo worden genoemd als plaatsen waar de roze karavaan zal passeren, en er wordt ook gewag gemaakt van een aankomst op de Etna, waarna zet het peloton koers richting het noorden.

De Etna-etappe moet volgens de Siciliaanse krant een wel heel bijzondere beklimming worden. De vulkaan is in het verleden al diverse malen gebruikt als aankomstplaats in de Ronde van Italië, Hoger dan ‘een schamele’ 1736 meter boven N.A.P. kwamen de coureurs afgelopen jaar echter niet. Voorlopig is de Passo dello Stelvio (2757 meter boven zeeniveau) het decor van de hoogste aankomst bergop ooit in een grote ronde, maar als het aan Sicilië ligt komt daar dus verandering in.

De klimtijdrit die binnenkort aan Giro-organisator RCS Sport wordt voorgesteld zal 27 kilometer lang zijn met aankomst op 2850 meter. De laatste 8,7 kilometer zullen over onverhard terrein voeren. Het maximale stijgingspercentage bedraagt daar 22 procent. Aan het woord is vulkanoloog Marco Neri, onderzoeker bij het Nationaal Instituut voor Geofysica en Vulkanologie in Catania: “vanuit vulkanologisch oogpunt is het technisch haalbaar.”

“Als vulkanische activiteit uitblijft kan de route langs de noordoostelijke rift als veilig worden beschouwd”, schrijft hij in een uitvoerig rapport. “Deze weg wordt al tientallen jaren gebruikt om elk jaar tienduizenden toeristen naar de top van de vulkaan te brengen.” In 2002 was daar voor het laatst een uitbarsting. Neri geeft daarnaast aan dat duidelijke signalen aan uitbarstingen vooraf gaan. Kortom: er kan dus tijdig naar een alternatieve route worden gezocht als een uitbarsting waarschijnlijk zou zijn.

RIDE Magazine
1 Reacties
Sorteer op:
21 augustus 2019 06:59
Dit wordt een explosieve rit!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.