Kopman Groenewegen vol vertrouwen naar Scheldeprijs
Foto: LottoNL-Jumbo
dinsdag 5 april 2016 om 09:20

Kopman Groenewegen vol vertrouwen naar Scheldeprijs

Dylan Groenewegen is woensdag de kopman van LottoNL-Jumbo in de Scheldeprijs. De 22-jarige renner, dit seizoen al goed voor twee overwinningen en de nodige ereplaatsen, start met veel ambitie. “Ik ben vol vertrouwen en wil me laten gelden tussen de beste sprinters”, zegt hij op het twitteraccount van zijn ploeg.

Groenewegen krijgt het gezelschap van Sep Vanmarcke, zondag nog derde in de Ronde van Vlaanderen. De selectie bestaat verder uit Jos van Emden, Twan Castelijns, Steven Lammertink, Maarten Tjallingii, Robert Wagner en Maarten Wynants.

RIDE Magazine
19 Reacties
Sorteer op:
5 april 2016 09:23
Mooie groep hardrijders en mannen met een sprint. Als ze nu eens een fatsoenlijk treintje hebben zou groenewegen zomaar top 5 kunnen sprinten.

het ziet er trouwens ook behoorlijk uit als het gros van de P-R opstelling
5 april 2016 09:23
Ik dacht dat hofland hier zou rijden?
5 april 2016 09:48
Het treintje van TLJ had het al moeilijk om Groenewegen een goede lead-out te geven in Nokere Koerse en de Handzame Classic. Nu bijna de hele sprinttop aanwezig is, zullen ze helemaal in de verdrukking raken tegen de treintjes van Katusha, Etixx en Lotto-Soudal. Ik denk dat ze beter kunnen proberen om Groenewegen in het wiel van Kittel af te leveren.
5 april 2016 09:55
Gaat Vanmarcke meer doen dan alleen mee peddelen? Hoop dat hij niet door een valpartij wordt uitgeschakeld..
5 april 2016 09:56
@Front-Runner daar moesten ze de hele koers dragen, hier totaal niet. Zullen dus met meer frisse mannen in de finale zitten en dus een betere lead-out dan in die koersen
5 april 2016 09:58
@bram93 de voorgaande jaren reed vanmarcke deze koers om nog wat hardheid op te doen voor roubaix, maar meestal liet hij het op het laatste lopen. Vorig jaar was hier trouwens een hele harde valpartij met oa van asbroeck in de sprint.
5 april 2016 09:59
Koersen als de Scheldeprijs en Nokere Koerse zijn volgens mij super lastige wedstrijden om een goed treintje neer te zetten of om je sprinter goed af te zetten, omdat in vergelijking met bijvoorbeeld een meerdaagse wedstrijd zo goed als alle ploegen met een sprinter komen. Daarbij is de wedstrijd zelf ook niet selectief genoeg om het peloton uit te dunnen. Gevolg is een enorm gedrum in de laatste kilometers wat bijvoorbeeld in de Scheldeprijs ook vaak valpartijen op levert.
5 april 2016 10:22
Kwestie van zo lang mogelijk op je honger blijven zitten. Zoals dat bij Kittel zo vaak tot succes heeft geleid bij de voorgangers van Giant-Alpecin. Maar ja, de ervaring leert dat TLJ het dan toch vaak weer nodig vindt om de koers onnodig mede/volledig te dragen en in de finale onnodig vroegtijdig op kop te gaan rijden.
5 april 2016 10:36
Vanmarcke zal dit als een training beschouwen met het oog op PR. Zou mij verbazen als hij zich nog in het sprintgeweld gaat storten, met alle risico's van dien.
5 april 2016 10:54
heeft v marcke hier vorig jaar v asbroek niet nog afgezet in het wiel van iemand?
5 april 2016 10:59
Net nog even de valpartij van vorig jaar teruggekeken. Heftig. Toen nogal afgegeven op Guardini, maar nu zie ik dat die vlak voordat hij de valpartij veroorzaakt een ferme duw (op 2:13) krijgt van een ploeggenoot die zich daarna laat uitzakken.
5 april 2016 11:16
TLJ heeft papier toch wel een fijne lead-out voor Groenewegen hoor. Een paar absolute tempobeulen als Tjallingii, Lammertink en Van Emden. Leezer hoeft zich in principe ook niet meer te bewijzen als sprintaantrekker. Het is aan Groenewegen om energie te besparen, niet lek te rijden en gaan voor dat podium. Een late uitval van een Vanmarcke of Castelijns behoort ook nog tot de mogelijkheden.
5 april 2016 11:44
@Rhohan - is dit serieus of sarcastisch? Het "treintje" heeft nog geen een keer gefunctioneerd. Zou heel knap zijn mocht hij top-3 sprinten.
5 april 2016 12:04
In wat voor koersen heeft het niet gefunctioneerd? En in welke samenstelling? Ik zeg op papier en volgens mij zeg ik daar niets verkeerd mee. Ik zeg ook niet dat het een treintje wordt, maar een lead-out. In Qatar zag deze samenstelling het er goed uit, maar verprutste Hofland het zelf bijvoorbeeld. Ik heb bovendien dit hele seizoen nog geen enkel treintje optimaal zien presteren als in de dagen van Giant en QS.
5 april 2016 12:23
Allemaal leuk en aardig over het treintje. Maar Groenewegen gaat gewoon te kort komen tegenover Kittel, Greipel, Kristoff, Viviani, enz.. Ergens tussen plaats 5 en 10 lijkt me het hoogst haalbare... Maar hij is nog maar 22!!! Hebben ook nog een jonge Van Poppel en Hofland, waardoor het de komende jaren (hopelijk) de moeite waard is om de laatste
10 km van deze (verder saaie) koers door een oranje bril te gaan bekijken.
5 april 2016 15:18
Groenewegen is 1x goed afgezet, geloof door Lezer en won (klopte Bouhanni dacht ik oa). Verder heeft Groenewegen mijns inziens TEveel alleen moeten doen / opknappen, waardoor hij vaak tekort kwam voor de overwinning.
Ben zeer benieuwd wat hij kan hier tegen de top sprintrs.
Podium plaats? Top 5? Mogelijk indien niets tegen zit.....
5 april 2016 15:21
Het enige treintje wat vrij aardig functioneert is Katusha, die beuken iedereen aan de kant :P

Maar een lead out zou idd moeten kunnen, als Dylan dat wiel weet te houden.
5 april 2016 15:33
Eens met Xistnc. Giant liet andere ploegen de kastanjes uit het vuur halen, zelfs toen Kittel al topfavoriet voor de sprints was. Pas in de laatste paar kilometers op kop komen, dan zou je met de hardrijders van TLJ Groenewegen echt goed moeten kunnen afzetten. Dat hoeft niet per se tot op 300 meter, maar in ieder geval tot in het wiel van Kittel o.i.d.
5 april 2016 16:11
TLJ en een treintje? Dat zijn twee dingen die niet bijelkaar passen. Groenewegen kan beter het wiel van iemand anders kiezen en daarop gokken.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.