Kristoff wint onrustige rit in Qatar
foto: QCF/Paumer/Kåre Dehlie Thorstad (archief)
donderdag 11 februari 2016 om 14:20

Kristoff wint onrustige rit in Qatar

De vierde etappe van de Tour of Qatar 2016 heeft een zege opgeleverd voor Alexander Kristoff. De 28-jarige Noor van Katusha was in de straten van Madinat al Shamal tijdens de sprint van een middelgrote groep sneller dan Greg Van Avermaet en Jacopo GuarnieriEdvald Boasson Hagen verliest zijn leiderstrui aan Mark Cavendish.

Vroege vlucht krijgt weinig ruimte
Na veel lekke banden in de beginfase wisten negen renners zich vlot af te scheiden van het peloton. Mark McNally (Wanty-Groupe Gobert), Artyom Zhakarov (Astana), Patrick Gretsch, Sébastien Turgot (beiden Ag2R La Mondiale), Daniel Eaton (UnitedHealthcare), Belgisch kampioen Preben Van Hecke (Topsport Vlaanderen-Baloise) Adrian Kurek (CCC Sprandi Polkowice), Thomas Koep (Stölting Service Group) en onze landgenoot Berden de Vries (Roompot Oranje Peloton) kozen het hazenpad. Hun voorsprong bedroeg nooit meer dan twee minuten en tien seconden.

Gebroken peloton zorgt voor nieuwe situatie
Ondanks dat er relatief weinig wind stond, trok BMC na de eerste tussensprint fanatiek door aan kop van het peloton. Dat brak daardoor in drie stukken, maar alle hooggeklasseerde renners maakten deel uit van de eerste achtervolgende groep op de negen vluchters. Op negentig kilometer van de streep smolten die twee groepen samen. Niet veel later sloten ook de overige groepen aan, waardoor weer vier renners hun geluk zochten middels een aanval. Van Hecke, McNally en Gretsch waren opnieuw van de partij, maar kregen dit keer alleen Jesper Asseleman (Roompot Oranje Peloton) met zich mee. Net na het ingaan van de laatste plaatselijke ronde viel het doek voor de vier.

LottoNL-Jumbo trekt waaiers
Alles leek te wijzen op een massasprint, maar schijn bedroog. Op acht kilometer van de meet reed klassementsleider Boasson Hagen lek, net op het moment dat LottoNL-Jumbo gebruikmaakte van de wind en het op de kant zette. Het peloton brak direct in twee waaiers, waar de Noorse drager van de gouden trui achter zat. Hij verloor veertig seconden, maar werkte hard om de achterstand weg te poetsen. De Nederlandse WorldTour-formatie toonde echter geen mededogen en bleef hard beuken aan kop van de eerste groep, waar ze later werden overgenomen door Katusha, Bora-Argon 18 en BMC. In de laatste kilometer kon het treintje van LottoNL-Jumbo echter geen partij bieden aan dat van Katusha, die een sterke lead-out uitrolden. Mede daardoor trok Kristoff aan het langste eind.

flag-qa Tour of Qatar 2016 (2.HC)
Vierde etappe: Al Zubarah Fort – Madinat Al Shamal (189km)
1. flag-no Alexander Kristoff (Katusha) in 3u57m12s
2. flag-be Greg Van Avermaet (BMC) z.t.
3. flag-it Jacopo Guarnieri (Katusha) z.t.
4. flag-ie Sam Bennett (Bora-Argon 18) z.t.
5. flag-gb Mark Cavendish (Dimension Data) z.t.
6. flag-it Manuel Quinziato (BMC) z.t.
7. flag-ru Viacheslav Kuznetsov (Katusha) op 6s
8. flag-dk Søren Kragh Andersen (Giant-Alpecin) op 8s
9. flag-nl Moreno Hofland (LottoNL-Jumbo) op 9s
10. flag-dk Michael Mørkøv (Katusha) z.t.

34. flag-no Edvald Boasson Hagen (Dimension Data) op 45s
Volledige rituitslag

Algemeen klassement na rit 4
1. flag-gb Mark Cavendish (Dimension Data) in 10u51m13s
2. flag-be Greg Van Avermaet (BMC) op 2 s
3. flag-it Manuel Quinziato (BMC) op 6s
4. flag-no Alexander Kristoff (Katusha) op 9s
5. flag-no Edvald Boasson Hagen (Dimension Data) op 19s
6. flag-dk Søren Kragh Andersen (Giant-Alpecin) op 30s
7. flag-ie Sam Bennett (Bora-Argon 18) op 41s
8. flag-no Sven Erik Bystrøm (Katusha) op 19s
9. flag-ru Viacheslav Kuznetsov (Katusha) op 50s
10. flag-ch Michael Schär (BMC) op 58s
Volledig klassement

RIDE Magazine
105 Reacties
Sorteer op:
1 2 3 5
11 februari 2016 14:21
jumbo man man man...
11 februari 2016 14:22
TLJ leek het prima voor mekaar te hebben, maar toch een erg matig resultaat.
11 februari 2016 14:22
Toch knap om zo goed te rijden als TLJ en dan nog zo te falen.

Klassement nu wel erg spannend.
11 februari 2016 14:22
Saaie rit totdat LottoJumbo die waaiers trok. Boasson Hagen reed lek en de sprinttrein leek goed te werken. De laatste 500 meter leek het echter op de Fyra en kon ik mijn lach niet inhouden. Zo'n slechte sprinttrein heb ik nog niet vaak gezien. Kristoff won met gemak.
11 februari 2016 14:23
Hoe kan dit???? Lachwekkend! Zitten ze daar met 6/7(?) man van TLJ en ze worden compleet uit de wielen gereden, onvoorstelbaar en nooit gezien!
11 februari 2016 14:23
Wat een beresterke move van Katusha, de sprint aantrekken was gewoon een nieuwe waaier creëren. Goed werk daarvoor van Lotto Jumbo, maar op het einde werden de échte mannen nog even van de jongens gescheiden.
11 februari 2016 14:23
1 A. Kristoff
2 G. Van Avermaet
3 J. Guarnieri
4 S. Bennett
5 M. Cavendish
6 M. Quinziato
7 V. Kuznetsov
8 S. Kragh Andersen
9 M. Hofland
10 M. Morkov
11 februari 2016 14:24
Da hak nie dacht, dat EBH nog uit zijn truitje zou worden gereden. Toch wel mooie etappe, terwijl de wind van te voren nog als een non factor werd bestempelt.
11 februari 2016 14:25
Hoe dit kan is heel simpel: de TLJrenners hebben zich net te vroeg leeggereden. Helaas, ze reden wel goed. Jammer dat het op die rotonde mis ging. Ik denk trouwens niet dat het een TLJ renner was waar het als eerste brak, maar Van Asbroeck had het natuurlijk eigenlijk wel gelijk dicht moeten rijden.
11 februari 2016 14:27
Hoeveel Boni's zijn er morgen? Top 4 staat binnen 10 seconde van elkaar.
11 februari 2016 14:27
Was volgens mij een katushaman die de benen stil hield waardoor de rest ineens op een gat zat
11 februari 2016 14:27
Dit was gewoon genant om te zien. Hofland komt niet aan sprinten toe, terwijl de hele ploeg voorop zat. En uiteraard heeft men onnodig veel te veel kopwerk gedaan in de laatste 15 km, maar dat is geen excuus. Als je met de hele ploeg mee bent is er toch wel één teamgenoot die kan zorgen dat je in het wiel van de Katushatrein blijft. Het deed pijn aan mijn ogen!!
11 februari 2016 14:29
LottoNL verviel in de oude fout van hun sprinttrein, veel te vroeg te veel werk doen. Ze missen de snuggerheid.
11 februari 2016 14:30
Best lullig
11 februari 2016 14:31
Katusha niet gezien en optimaal geprofiteerd. Slim gedaan bij die rotonde. Lotto kapot gereden, helaas niemand bij die 4 man meer. Hagen moet alleen de achtervolging doen. Staan alweer wat rekeningen open voor het voorjaar.

Dit heeft natuurlijk niks met een te vroege sprinttrein te maken. Rare conclusie. Dit was namelijk een waaier etappe waarin ze volle bak zijn door blijven rijden tot 1km. Geen sprinttrein die vanaf 3km. komt en zich opblaast.
11 februari 2016 14:31
@hakkie, ze rijden met 6 man in een groep van +\- 25, ze rijden mss 10 km à bloc en ze rijden zich in die tijd leeg??? Komaan, gewoon tactische én fysische faal!
11 februari 2016 14:32
wat een overdreven negatieve reacties hier. alsof Hofland Cav en Kristoff er wel even op had gelegd als Van Asbroek het gat had dichtgereden. Het is een ploeg met een b-sprinter die iets probeert. Met panache. jammer als het niet lukt, maar bij elke koers zijn er twintig ploegen die verliezen. en vaak met minder stijl...
11 februari 2016 14:32
Wat een prachtige en machtige move van Katusha!
11 februari 2016 14:33
@miguelon,
Je kan je in 10-15 km leegrijden in een waaier ja. Waarom komt dan de rest niet terug of blijft eraan hangen?
11 februari 2016 14:36
Katusha rijdt toch iedereen los, behalve bennett & van avermaet?
11 februari 2016 14:36
Het is al enorme verbetering met de andere waaieretappes
11 februari 2016 14:36
@miguelon: ja, in 10km ben je redelijk leeg in een waaier. Dat is altijd zo, zelfs met de sterkste renners zie je dat.
11 februari 2016 14:37
Ik gok dat BMC nog wel wat gaat proberen morgen :p
11 februari 2016 14:39
Het lijkt wel het wk cyclocross in zolder hier...
11 februari 2016 14:39
Katyusha heeft heel slim gebruik gemaakt van de situatie en heeft hier daarnaast ook gewoon de hele week al laten zien met een sterke ploeg aanwezig te zijn. Cavendish werd zelfs al door de lead-out volkomen uit de wielen gesprint. En Hofland had uiteraard gewoon in dat wiel moeten zitten. Toch nog een waaier forceren, terwijl dat er niet in leek te zitten, iss in beginsel precies wat hij nodig heeft in zo'n sprintersveld. Dan moet je alleen wel attent zijn in de laatste kilometers op degene die hebben geprofiteerd van dat werk en niet in het wiel gaan zitten van iemand die vandaag en deze hele ronde nog niet tot de sterkste renners van de ploeg behoorde. In een 'normale' pelotonsprint is het misschien een goed plan om Van Asbroeck als lead-out te gebruiken, maar hier hadden ze naar mijn mening moeten switchen naar Van Emden (die me met Hofland de sterkste leek).
1 2 3 5

Om te reageren moet je ingelogd zijn.