Kritiek op het Bos van Wallers: “Ik vind het een schande voor de koers”
foto: Cor Vos
dinsdag 11 april 2023 om 08:13

Kritiek op het Bos van Wallers: “Ik vind het een schande voor de koers”

Het Bos van Wallers is tegelijkertijd geliefd en gevreesd. De iconische vijfsterrenstrook van Parijs-Roubaix levert altijd iconische beelden op, maar helaas ook steevast valpartijen. Ex-renner Stijn Steels pleit voor een parcoursverandering. “Ik ben ongelofelijk anti-Bos van Wallers. Ik vind het een schande voor de koers”, zegt de ex-renner in Sporza-podcast De Tribune.

Afgelopen zondag was er ook weer een grote val, met Dylan van Baarle als een van de grote slachtoffers. Hij liep een breukje in de hand en een breukje in de schouder op. “Aan zulke snelheden schuif je niet, maar val je, en dan breek je dingen”, aldus Steels, die vorig jaar nog voor Quick-Step Alpha Vinyl uitkwam. “Een volledig peloton rijdt met een snelheid van 60 kilometer per uur blind dat bos is. Solo is het al moeilijk om op die gekantelde stenen recht te blijven. Bij het minste manoeuvre in een groot pak gaat iedereen tegen de grond.”

De 33-jarige Steels vindt dat het Bos van Wallers momenteel niet veel toevoegt aan de Helleklassieker. “Er zijn ook maar weinig winnende waarden aan. Het ligt er zo slecht dat je er niet kan wegrijden, je verliest er alleen maar. Voor een monument waar je je maanden op voorbereidt, in een moderne sport, moet je het gevaar niet extra gaan opzoeken.”

“Waar zijn we dan in godsnaam mee bezig?”
Zelf reed Steels Parijs-Roubaix vijf keer. Ook hij ging eens onderuit in het Bos van Wallers. “Mitchell Docker lag er toen ook bij en ik kon zijn gezicht niet meer zien. Zijn tanden waren uitgevallen, oogkas gebroken, tong gescheurd… Waar zijn we dan in godsnaam mee bezig? Mocht die strook nu later op het parcours liggen, dan zou ik het al beter snappen. Dan is de schifting ook al gebeurd.”

Steels, die niet vindt dat het Bos per se uit Parijs-Roubaix moet, voert ook nog een andere oplossing aan. “Als het Bos van Wallers en Parijs-Roubaix niet zonder elkaar kunnen bestaan, kun je wel beslissen om de strook in de omgekeerde richting op te rijden. Het jaar na de val van Johan Museeuw hebben ze het zo gedaan (in 1999 en ook in 2000, red.). Dan beklim je de strook en voeg je een lastiger element toe, maar het wordt wel veiliger. Toch is het meteen weer teruggedraaid. Elk jaar worden er gewoon carrières verwoest.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.