Larry Warbasse schenkt Aqua Blue Sport eerste zege in Zwitserland, Kruijswijk derde
Larry Warbasse heeft zijn ploeg Aqua Blue Sport de eerste overwinning ooit geschonken. De Amerikaan overleefde de vroege vlucht en soleerde in Villars-sur-Ollon naar de ritzege. Damiano Caruso is de nieuwe leider in het algemeen klassement. Steven Kruijswijk is opgeschoven naar de tweede plek met een achterstand van 15 seconden.
Op het programma stonden vandaag twee serieuze beklimmingen. Tijdens de beklimming van de eerste berg, de Col des Mosses, moest Boom als eerste lossen. De renner van LottoNL-Jumbo reed op dat moment virtueel aan de leiding, maar kon het tempo bergop niet volgen. Hij werd later als eerste koploper teruggepakt door het peloton.
In de kopgroep maakte Warbasse een zeer sterke indruk. Toch was het Van der Lijke die de meeste bergpunten sprokkelde op de top van de Col des Mosses. Hierdoor naderde hij bergkoning Norman Hansen tot op één punt.
Aanval Steven Kruijswijk
Aan de voet van de tien kilometer lange slotklim was de achterstand van het peloton teruggelopen tot vier minuten. Korte tijd wist Van der Lijke het tempo van Warbasse te volgen, maar de Amerikaan van Aqua Blue Sport was te sterk. Op vijf kilometer van de top werd de Nederlander van Roompot-Nederlandse Loterij teruggehaald.
In het peloton volgde ondertussen een spervuur aan demarrages. Het was Caruso die als eerste versnelde, waarna renners als Spilak en Pozzivivo hetzelfde probeerden. Ook Steven Kruijswijk deed zijn duit in het zakje. De Brabander probeerde zijn concurrenten met een vurige versnelling op achterstand te zetten, maar kreeg geen ruimte.
Tom Dumoulin moet lossen
Voor Tom Dumoulin was het tempo te hoog op de steile stroken. De winnaar van de Giro moest op iets minder dan zes kilometer van de top lossen.
In de laatste kilometers kwam de uitgedunde groep der favorieten nog akelig dichtbij Warbasse. Maar aan de finish kwamen ze toch nog veertig seconden te kort. In de sprint om de tweede plek moest Kruijswijk alleen Caruso, die de leiding in het klassement overneemt, voor zich dulden. Kruijswijk is in het klassement wel opgeschoven naar de tweede plek.
Dat heeft niks met chauvinisme te maken maar eerder met realisme. Gezien zijn zeer beperkt aantal koersen, laat staan WT, vind ik dat een nette prestatie.
Zaterdag is ook een etappe voor Matthews, dus hopelijk kunnen Sunweb en TLJ elkaar daar verstaan. Met het uitvallen van Lobato heeft Kruijswijk nog maar vijf renners in steun. Dat is echt niet veel. Zo laat mogelijk de leiderstrui pakken.
Daan Olivier, na het vroeg eigen tempo pakken, ook keurig 34e.
Gaan we daar nou serieus triomfantelijk over doen? Echt, soms neemt het chauvinisme hier maffe vormen aan.
Soms tref je dat wijsvingertje hier aan in vormen die je voor onmogelijk hield na het lezen van de reactie waar hij op wordt gericht..
We hebben de afgelopen jaren meerdere brevetten van onvermogen gezien als het om het verdedigen van leiderstruien gaat door TLJ (Eneco, Giro, Zwitserland). De finale klim op donderdag is echt niet zo zwaar, daar ga je nauwelijks tijd pakken. De dag daarop moeten de vijf mannen van TLJ als Kruijswijk de leiderstrui heeft 140 kilometer op kop rijden. Eigenlijk voor niks, want die etappe is verder niet echt onvoorspelbaar. Die krachten kunnen ze beter sparen voor de dag erop.
En uiteraard ga je de trui niet bewust niet pakken. Als Caruso donderdag al kraakt, is het een feit. Maar waarom niet het bordje van BMC leegeten?
edit: ja, het profiel van vrijdag ken ik. Allemaal nutteloze inspanningen. Wat Boom, Keizer en Martens laten zien deze dagen wekt gewoon ontzettend weinig vertrouwen.
Caruso kan veel beter tijdrijden dan Kruissie. Dat liet ie ook in de proloog zien. Spilak viel zwaar tegen in de proloog. Had niet verwacht dat ie vandaag zo hard zou rijden.
Eens. Kruijswijk moet gewoon volle bak gaan op de twee aankomsten behoorlijk. Daarnaast vind ik het strategisch inhouden in bepaalde bergritten iets wat een drieweekse koersen veel meer te begrijpen valt dan in een eenweekse koers.
Een proloog is een niet een hele goede voorspeller voor lange tijdritten. Caruso zit ook vaak in winnende TTT-teams van BMC. Niettemin heeft hij nog weinig laten zien in langere tijdritten, dit in tegenstelling tot Kruijswijk, die nog wel eens top-10 wil halen, zeker als het (net als zondag) een wat lastiger tijdrit is.
Het was een klim die het waard was om te kijken.
En Tom Dumolin , het is zoals wij in Limburg zeggen:
"De reem is van de klomp aaf ".
De dag daarop moeten de vijf mannen van TLJ als Kruijswijk de leiderstrui heeft 140 kilometer op kop rijden. Eigenlijk voor niks, want die etappe is verder niet echt onvoorspelbaar.
Je geeft hier zelf eigenlijk al het antwoord toch? Waarom zouden ze daar belangrijke energie moeten verspelen als Kruijswijk de leiderstrui heeft? Wil iemand vanuit het peloton die rit winnen, dan moet hij zijn ploeg lekker op kop zetten.
Mocht je je zo goed mogelijk willen wapenen voor een zaterdag in de leidertrui, dan moet je niet als een angsthaas gaan koersen, maar zorgen dat je die dag zo riant als mogelijk aan de leiding staat.
Waarom altijd dezelfde mensen toch moeten zeuren..