Lars Boom slaat dubbelslag in BinckBank Tour

Door , vrijdag 11 augustus 2017 om 16:37
Lars Boom slaat dubbelslag in BinckBank Tour

foto: Sirotti

Lars Boom heeft de vijfde etappe van de BinckBank Tour gewonnen. De Vlijmenaar van LottoNL-Jumbo sprong op het Tom Dumoulin Bike Park in Sittard-Geleen weg uit een sterke favorietengroep, waarna hij solo over de finish kwam. Het levert hem de leiderstrui op. Peter Sagan kwam enkele seconden achter hem als tweede over de finish.


Voor het eerst deze BinckBank Tour meldden meerdere WorldTour-ploegen zich aan het front om in deze etappe in de ontsnapping te geraken. Uiteindelijk geraakten Petr Vakoc, Jenthe Biermans, Michael Hepburn, Gediminas Bagdonas, Piet Allegaert, Elmar Reinders en Kevin Van Melsen weg. Zij pakten een voorsprong die rond de drie minuten bleef schommelen.

Sunweb slaat slag
De nervositeit nam toe naarmate de finale naderde. Op de smalle Limburgse wegen wilden alle kopmannen van voren zitten, waarbij ook valpartijen voorkwamen. Onder meer Oliver Naesen kwam ten val, maar hij wist ‘zonder erg’ terug te keren. Vijftig kilometer voor het einde sprintte Sunweb naar voren. De ploeg van Tom Dumoulin kende het parcours en gebruikte de wind om het peloton in stukken te trekken.

Küng in de problemen
Een groep van zo’n veertig man maakte zich los, aanvankelijk met, maar later zonder leider Stefan Küng. De Zwitser reed lek en leek in zijn eentje het gat te moeten dichten, maar door hulp van enkele BMC-ploeggenoten keerde hij bijtijds terug. In de Gouden Kilometer pakten Vakoc en Hepburn als overgebleven vluchters de meeste bonificaties.

Favorieten maken harde koers
Na die Gouden Kilometer maakten de toppers er een harde koers van. Zestien klassementsrenners maakten zich los; grote verliezer was Küng, die zijn leiderstrui ging verliezen. Demarrages van Dumoulin en Sagan werden onschadelijk gemaakt. Een aanval van Stuyven en Bakelants kreeg meer ruimte, maar twee kilometer voor de finish werden zij teruggepakt.

Sagan controleerde elke demarrage, al had hij op een versnelling van Lars Boom geen antwoord. De renner van LottoNL-Jumbo had een sterke solo in de benen en wist zo zijn eerste zege te boeken sinds de eerste etappe van de Ronde van Denemarken 2015. Met een gebaar waar een mix van frustratie en blijdschap van afspatte, passeerde hij de finish.

Dit artikel delen:

119 Reacties

elrio 11 augustus 2017 om 16:38

Had ie toch goede benen

Sephiroth 11 augustus 2017 om 16:38

zozo, zou het dan toch? Boom terug? ik hoop dit ook volgend jaar in het voorjaar te zien. Het geeft de burger iig moed met hoe hij vandaag reed (inc het rustig blijven in het tweede peleton met Küng).

Mooi gedaan en niks gestolen gezien zijn kopwerk de laatste kms

Dat gezicht trouwens als hij over de finish rijdt XD inc het niet zo nette gebaar :P

tristania 11 augustus 2017 om 16:39

Geweldig. Mooi zo. Wat een geweldige etappe weer. Gisteren afgeschreven haha

klootje kriekeljon 11 augustus 2017 om 16:39

Knappe overwinning hoor. En het werd wel tijd ook.

Mooie_Mario 11 augustus 2017 om 16:39

Alle monden gesnoerd. Hij kan het gewoon, maar zat weer niet op te letten vandaag. Maar heerlijk afgemaakt. Wat een frustratie kwam daaruit.
Vuelta zal nu wel binnen zijn.

aoyen 11 augustus 2017 om 16:39

Wanvertoning toen hij de finish overkwam zeg, overacting deluxe.

TykkeThor 11 augustus 2017 om 16:39

Daar zat duidelijk veel ontlading bij. Hele slimme overwinning. Geprofiteerd van de gretigheid/dommigheid van Sagan.

r525 11 augustus 2017 om 16:40

Voor wie was dat gebaar Boom? Wie wilde je die vuist (of middelvinger) geven? Jezelf neem ik aan?

Slim gedaan, mooie overwinning.

BoomHoogerland 11 augustus 2017 om 16:40

Komt seconde tekort voor leiderstrui? Dan is dat juichen toch zonde

ChefSpijker 11 augustus 2017 om 16:40

Zo die was voor de criticasters haha

AZH 11 augustus 2017 om 16:40

Ja dat wordt loonsverhoging!!!!

:D:D

ssj 11 augustus 2017 om 16:40

Lekker afgemaakt! Nice!

Jackpot 11 augustus 2017 om 16:40

Wauw! Sterk van hem! Goede koers met een leuke finale!

Bergje over 11 augustus 2017 om 16:41

Haha lekker Lars, mooie overwinning. Beetje geluk in de koers dat hij terug kwam. Volgende keer weer de armpjes in de lucht of heeft ie een nieuwe manier van juichen? ;)

nickdt 11 augustus 2017 om 16:41

En nog leider ook. Jammer dat Wagner eruit is, kon je goed gebruiken.

Wielrennertje 11 augustus 2017 om 16:41

Was ie een partijtje high ofzo? Leek zo opgefokt als een stier die een arena ingestuurd wordt.

Michael_ 11 augustus 2017 om 16:42

Mooi cadeautje van Sagan toch

Italia 11 augustus 2017 om 16:42

Sagan duidelijk de sterkste, de rest (inclusief Boom) laf gereden, niemand die wilde rijden.

krypton 11 augustus 2017 om 16:42

@r525
Ik neem aan de groep mensen die zijn mindere prestaties wel heel erg overdrijft.

Random wielerliefhebber. 11 augustus 2017 om 16:42

@aoyen, overacting? Volg jij wielrennen?

Dirty Derrick 11 augustus 2017 om 16:42

Doe eens een beetje normaal Boom.

jessevdalen 11 augustus 2017 om 16:42

Snoert mij en derest de mond. Heerlijk die frustratie op de meet zeg

teunster 11 augustus 2017 om 16:42

Prachtige overwinning, overdreven gedoe aan de finish.

leegloper 11 augustus 2017 om 16:42

Haha, van slag missen naar winnen. Snoert hij alle criticasters de mond? Nee, ik vind dat hij te veel tijd verliest aan de meet in een ronde waarin elke seconde telt. Maar mooie, knappe zege van Boom. Niet meer verwacht.

Casar 11 augustus 2017 om 16:43

Schitterende zege!