zaterdag 23 september 2017 om 14:12

Lars Boom: “Ik moet van voren koersen om energie te besparen”

Lars Boom beschikt over een goede vorm en vindt in Bergen een WK-parcours waarop hij uit de voeten kan. De 31-jarige Vlijmenaar werd in 2012 vijfde tijdens het WK in Valkenburg en zondag hoopt hij die prestatie te verbeteren. “Voor ons is het zaak om de koers vroeg open te breken”, vertelt Boom voor de camera aan WielerFlits.

Wat betreft zichzelf, weet de renner van LottoNL-Jumbo hoe hij de koers moet aanpakken. Het bochtige parcours ziet hij niet als een nadeel, al had Boom liever gehad dat het slecht weer was geweest. De voorspellingen voor zondag wijzen daar niet direct op. “Ik moet een attente koers rijden. In Valkenburg reed ik best wel veel van voren. Dat heeft me daar energie bespaard. Hier is het nog meer draaien en keren. Als je dan vooraan zit, kun je veel energie besparen. Het is voor onze ploeg belangrijk dat de koers niet te laat openbreekt. Dan kunnen we vroeg gaan koersen, want daar hebben we sterke mannen voor. En vanuit daar moeten we een mooie situatie creëren.”

RIDE Magazine
45 Reacties
Sorteer op:
23 september 2017 14:18
Ik ben een beetje cynisch, maar ik neem deze man echt niet meer serieus. Echt een man van all talk and no game. En dan bijvoorbeeld bij de NOS een beschermde status opeisen. Nee dank je.
23 september 2017 14:20
Leuke outsider die met zijn stuurvaardigheid wellicht het verschil kan maken op het technische gedeelte, zeker als het regent+verkeert in topvorm. Wat mij betreft gedeeld kopman met Dumoulin.
23 september 2017 14:20
Heb het een paar keer nageteld, maar denk toch dat tussen het podium en plek 5 maar één plaats zit.
23 september 2017 14:22
Mess; ga ergens anders azijn pissen. Hup Boom en hup de rest.
23 september 2017 14:22
Mess ga ergens anders zeuren. Hup Boom.
23 september 2017 14:32
Boom moet gewoon de koers hardmaken voor Mollema en Dumoulin. Koers hardmaken door tussen kilometer 150-50 iedere keer de heuvels vol op te knallen. Dan als de groep met nog 50 kilometer te gaan uit een man of veertig bestaat beginnen met aanvallen samen met Italie, Belgie en Frankrijk zodat het werk bij Australia, Kwiat en Sagan komt te liggen. Iedere keer dat die laatste twee meezitten gewoon niet meewerken want ze leggen je er toch op.
23 september 2017 14:39
Geeft hier wel onomwonden toe te weinig getraind te hebben in het voorjaar: dat geeft te denken voor een volwaardige prof met dito salaris en ondersteuning... Blij dat hij de weg omhoog gevonden heeft maar er moet mits goede instelling nog zoveel inzitten.
Kennelijk moet hij flink gekieteld worden om tot prestaties te komen. Met de huidige vorm kan het, maar de winst laatst in engeland is niet voldoende om hem tot kanshebber te promoten.
23 september 2017 14:58
Boom kan het beste helemaal vooraan gaan rijden. In de kopgroep met van Emden om een beetje in beeld te komen
23 september 2017 15:04
Maar wel een outsider die er geen probleem mee heeft om de ploeg tactiek om zeep te helpen.
Dat maakt hem gevaarlijk, en we denken dat we weten wat hij kan, maar hij kan beter dan hij tot nu toe heeft laten zien.
Maar wat motiveert deze man ?
Ik begrijp hem niet , maar zou een mooie wereld kampioen zijn. Beetje arrogant doen in het peleton hahaha !
23 september 2017 15:05
Hij zegt niet dat hij te weinig getraind heeft. Hij zegt dat hij te weinig duurtraining heeft gedaan. Dat is heel iets anders.
Trainingsschema zal tussen renner en trainer bepaald zijn, maar als dat niet goed in elkaar zat, betekent dat niet automatisch dat er geen motivatie was of dat er met de pet naar gegooid is.
Toen Boom in het verleden net uit de cross kwam, kwam hij in de finales ook te kort. De crossen van afgelopen winter waren bedoeld om aan kracht en explosiviteit te winnen. Dit ging, blijkt achteraf, te veel ten koste van zijn duurvermogen. Niet meer doen dus.
23 september 2017 15:17
Daar zijn de grote praatjes weer.
23 september 2017 15:48
Boom rijdt gewoon een goed najaar.
We kunnen wel blijven zeiken over het mislukte voorjaar maar dat heeft geen nut.
23 september 2017 16:05
Ik geloof die mooie praatjes niet meer. Het is mij ook een raadsel waarom hij geselecteerd is.
23 september 2017 16:09
Allemaal voorin rijden dus om energie te sparen, wordt dringen. Lijkt gewoon minder inhoud te hebben na zijn Astana tijd, benieuwd of ie hem uitrijdt.
Zal vooral knechten worden de eerste 150/200km en dan mag zijn taak gedaan zijn.
23 september 2017 16:28
Zal wat zijn als Boom ala Lazer het dit jaar wel haald! Zal het wel mooi vinden als een echte outsider de koers wint
23 september 2017 16:33
@MME Leezer bedoel je denk ik?
23 september 2017 17:47
Idd, Leezer (heeft wel een helm op van het merk Lazer)
23 september 2017 18:23
Na 200 km roemloos uit koers.
23 september 2017 18:38
Ik zag 'Lars Boom' en kom niet anders dan stoppen met lezen. Die man kan ik echt niet meer serieus nemen.
23 september 2017 19:20
Het zou gezien sommige bovenstaande reacties wel hilarisch zijn als deze man wereldkampioen wordt... in de Tour of Britain was hij erg goed, maar ja, in zo'n WK is hij niet bepaald een zekerheidje (geldt eigenlijk voor alle Nederlanders).
23 september 2017 19:35
@hensie

Met dat serieus nemen zou ik wel even wachten tot maandag, anders is 250 kilometer fietsen morgen helemaal een straf.
23 september 2017 19:35
Inderdaad minder inhoud. Bij een jonge renner zeggen we dan dat hij jaarlijks een grote ronde moet rijden...
23 september 2017 19:47
Die inhoud kan hij ook kweken door zich af te beulen in de Ardennen/Vogezen, lijkt er gewoon op dat Astana bij sommige renners einde carrière is, alsof de spieren het begeven.
23 september 2017 20:03
Give Lars a break. Britain deed i uitstekend. Hij lijkt nog gekrenkt genoeg om van waarde te kunnen zijn voor Oranje.

Maar okay, hij kan natuurlijk als geen ander schone schijn over zijn capaciteiten wekken zowel vooraf als in de koers om daarin dan na een symbolisch eruptietje op een tactisch vaag moment prinsheerlijk achteruit te bollen.
23 september 2017 20:18
Lekker suggestieve vraag; Heb jij nog veel recht te zetten dit jaar?
Ja, nee......, uhhh.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.