Laurenz Rex heeft na knieoperatie nog altijd moeite met lopen: “Echt pijnlijk, het is de hel”
foto: Fotopersburo Cor Vos
zondag 17 mei 2026 om 10:11

Laurenz Rex heeft na knieoperatie nog altijd moeite met lopen: “Echt pijnlijk, het is de hel”

Voor Laurenz Rex was het een voorjaar om snel te vergeten. De Belg brak eind januari enkele ruggenwervels bij een val in de AlUla Tour, keerde snel weer terug in het peloton, maar liep tijdens In Flanders Fields een nieuwe blessure op. De renner van Soudal Quick-Step werkt momenteel hard aan zijn herstel, al verloopt dit wel met horten en stoten.

De 26-jarige Rex ontwrichtte eind maart bij een valpartij zijn knie. De eendagsspecialist moest vervolgens onder het mes en is nog altijd aan het revalideren. “Maar het kan altijd erger. Ik ben nog altijd gemotiveerd en op mentaal vlak voel ik me goed”, laat hij weten in een door zijn ploeg geüploade video op YouTube. “We leven als coureurs een prachtig leven en doen dingen die veel mensen nooit kunnen doen.”

Rex is momenteel dus volop aan het revalideren, maar hij is zeker nog niet de oude. “Mijn knie is nog altijd gezwollen. Ik heb veel moeite om mijn knie te plooien. Dat is echt pijnlijk, het is de hel. Ik moest na de operatie opnieuw leren om mijn spieren aan te spannen, mijn been te plooien en te lopen. Ik ga enorm blij zijn als ik straks gewoon weer normaal kan wandelen, zonder hulp.”

“Hoop dat ik binnen enkele weken opnieuw kan fietsen”
Koersen is voorlopig nog niet aan de orde, maar Rex kijkt al wel weer uit naar zijn comeback. “Ik hoop dat ik binnen enkele weken opnieuw kan fietsen. Dan is het zaak om rustig te beginnen, aan 50 of 100 watt, maar dat zijn de volgende stappen in mijn proces.”

Rex is bezig aan zijn eerste seizoen in dienst van Soudal Quick-Step. Ondanks alle fysieke malheur, wist hij zich in het voorjaar wel enkele keren te onderscheiden. Hij werd zesde in Kuurne-Brussel-Kuurne, achtste in de Ronde van Brugge en mocht zelfs het podium (2e) beklimmen van de Ename Samyn Classic. Rex werd ook nog derde in de slotrit van Tirreno-Adriatico.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.