Lotto Soudal doet aangifte na aanrijding Broeckx
foto: Lotto Soudal/Photonews
maandag 29 februari 2016 om 15:30

Lotto Soudal doet aangifte na aanrijding Broeckx

Lotto Soudal heeft aangifte gedaan naar aanleiding van de val van Stig Broeckx. Dat vertelt teammanager Marc Sergeant aan Het Nieuwsblad. Broeckx kwam gisteren tijdens Kuurne-Brussel-Kuurne op 34 kilometer van de finish zwaar ten val nadat hij was aangereden door een motor van de organisatie.

“Ik vind dit een flagrante fout”, aldus Sergeant. “De politie stelde zelf voor om aangifte te doen van een aanrijding met vluchtmisdrijf. Dat is ondertussen gebeurd, we beraden ons over verdere stappen.”

Broeckx brak bij de val zijn sleutelbeen, scheurde zijn rib en kneusde zijn hand. Het is nog onduidelijk hoe lang hij buiten strijd zal zijn, al twittert de renner zelf dat hij in ieder geval de klassiekers mist. “Onvoorstelbaar dat wij op die manier een renner moeten verliezen. Stig was de voorbije wedstrijden bijzonder sterk”, zegt Sergeant. “Die motor rijdt veel te snel en te dicht. Door zo’n onverantwoord gedrag kan je iemands carrière breken.”

De organisatie heeft inmiddels zijn via een persbericht laten weten het incident te ­betreuren en heeft zijn excuses aangeboden aan de renner en de ploeg.

Update 15.30 uur
Tuchtcommissie KBWB ondervraagt motorrijder
Ook de KBWB is geschrokken van het incident. In een persbericht meldt de Belgische bond dat de motorrijder die de aanrijding heeft veroorzaakt zo snel mogelijk door de tuchtcommissie zal worden ondervraagd.  “In afwachting wenst de KBWB er nogmaals de klemtoon op te leggen dat de veiligheid van renners, volgers en toeschouwers voor haar een absolute prioriteit is.” Donderdag was er in aanloop naar het Belgische openingsweekend nog een bijeenkomst in de bondsgebouwen om bij alle motorrijders de kennis van de reglementen op te frissen.

RIDE Magazine
75 Reacties
Sorteer op:
29 februari 2016 09:05
Hm mmmm, interessant hoe dit werkt qua wet. Ieder geval op zich maar dit leek mij toch echt een ongelukkig ongeluk.
29 februari 2016 09:09
Blijft erg lastige materie dit. Want wie stel je verantwoordelijk? De Koersdirectie kan er niet echt iets aan doen dat een Motard een fout maakt. De Motard zelf uiteraard wel, maar als dit soort fouten een individu dikke schadevergoedingen gaat kosten ben ik benieuwd hoeveel motards je nog gaat vinden voor dit soort koersen.

Maar goed, ik denk dat het wel goed is dat er aangifte gedaan is en dat er weer eens goed gekeken gaat worden naar dit soort voorvallen. Komt de laatste tijd veel te vaak voor.
29 februari 2016 09:10
@RV als jij met je wagen door "een ongelukkig ongeluk" schade berokkent aan iemand, dan zal je verzekering die schade ook moeten vergoeden. het lijkt mij hier nogal duidelijk dat Lotto schade lijdt. Ze zien een sterke pion wegvallen uit hun klassiekersploeg. Ik ben eens benieuwd hoe dit gaat aflopen.
29 februari 2016 09:16
@ Vlaming > Ik vraag me gewoon af wat er op papier staat want koers hanteert natuurlijk nogal aparte verkeersregels hè. Links aanhouden, rechts inhalen, alle stukjes 'rolmateriaal' pakken wat je pakken kan ( wél herkenbaar :) ) etc etc etc. Je hebt er zo'n beetje een apart wetboek + examen voor nodig, ik vermoed zo dat dit allemaal nergens in steen gebeiteld staat en men iedere koers met gekruisde vingertjes aanvat, dat maakt rechtzaken vrij lastig.

Zo ook de waarde van Broecx trouwens, ik zie al de advocaat van Soudal pleiten dat dit Debusschere en Benoot 2 zekere overwinningen kost terwijl de andere partij pleit dat hij altijd op het verkeerde moment hard rijdt en regelmatig de afspraak mist, onberekenbare materie.
29 februari 2016 09:24
Het blijft bijzonder dat je een ongeluk veroorzaakt en vervolgens doorrijdt! Ook al heb je een opdracht als motard om iemand ergens in de koers te brengen, maar zodra je een ongeluk veroorzaakt kan je gewoon niet doorrijden. Zonder dat je weet wat er met de renner aan de hand is, lijkt me?

Dus goed dat de Belgische politie aandringt op aangifte.
29 februari 2016 09:31
@Noud, je stelt de werkgever van de motor aansprakelijk of dat nou de organisatie is of een andere partij maakt niet zoveel uit. Mocht ik vanuit een werkgerelateerde situatie een ander per ongeluk verwonden of iets aandoen dan is mijn werkgever aansprakelijk.

Het is een lastige situatie ik vind dat er best sancties op mogen staan maar de motorrijder persoonlijk aansprakelijk stellen is een stap te ver. Gevoelsmatig komt dit ook steeds vaker voor ja.

@Wulu dat is inderdaad fout en dan was het zelfs nog een verzorgingsmotor!
29 februari 2016 09:33
Ook hier weet je niet wat de specifieke koersrichtlijnen zijn > Moet er sowieso een dokter-motard met het peloton mee ? Zo ja dient een achtervolgende ambulance de renner op te pikken lijkt me. De koers is niet verglijkbaar met het normale verkeer.
29 februari 2016 09:39
Ongelukkig was het zeker. Maar doorrijden na een aanrijding, zeker eentje waarbij het zeer waarschijnlijk is dat er verwondingen zullen zijn lijkt me altijd strafbaar. En dan heb je in dit geval nog wel iemand mee die er iets van zou moeten weten
29 februari 2016 09:57
Hoe is het met die situatie van Hoogerland gegaan eigenlijk? Had hij aangifte gedaan, of is er zonder aangifte een regeling getroffen?
Ik weet wel dat het daar erg lang duurde voordat het helemaal afgerond was, en dat de schadevergoeding heel lastig te bepalen is...

Zeer benieuwd hoe deze zaak zal gaan lopen.
29 februari 2016 09:57
@allen hiervoor. Mij stoorde ook het doorrijden. Hoeveel haast moet je hebben, en plichtsbesef, om een gevallen renner zomaar achter te laten? Waar draait het nu om in de koers, de renner, of de man achterop de motor? Ik kan me de schrik in de benen wel voorstellen hoor. Maar het moet die motard toch ook opgevallen zijn dat hij een van zijn spiegels miste toen hij een paar tellen later bij zinnen kwam en toch nog even wilde terug kijken naar de aangerichte schade ..
29 februari 2016 10:18
Puur gekeken naar de situatie is het goed dat er aangifte is gedaan. Ik ben benieuwd naar hoe dit een precedent kan scheppen voor ongevallen in het wielrennen. Daarvoor heb ik alleen wel te weinig rechtsvakken gehad...
29 februari 2016 10:25
Vind dit een beetje onzinnig. Broeckx ging vlak voor zijn val zelf in een keer naar rechts en had de motor dus aan kunnen horen komen. Motorrijder en wielrenner zaten hier allebei fout. Als kind leer je al achterom te kijken als je naar de andere kant van de weg fietst..
29 februari 2016 10:42
@ IKF > Mag ik het dan op mijn beurt onzinnig vinden dat het onzinnig gevonden wordt dat je in koers alles zou moeten horen ? (helicopter, volgwagens, peloton, wind, publiek) en als Europees kind leer je niets over van de linkerkant van de weg naar rechts uitzwiepen, dat is puur voor profwielrenners weggelegd.
29 februari 2016 10:55
Wat het doorrijden na een botsing betreft. Is het niet gebruikelijk dat de hulp in de koers altijd van achteruit komt. Met andere woorden: dat het 'not done' is dat een motor keert en tegen het verkeer in richting Broeckx rijdt?
Logisch redenerend denk ik dat het doorrijden niet echt een probleem is. Er is immers voldoende hulp aanwezig binnen 30-60 seconden.
Daarnaast rijden wielrenners zelf ook door na een botsing met een andere wielrenner. Dat wordt normaal gevonden.
Cavendish reed door na de botsing met Veelers. Debusschere reed door na zijn botsing met Groenewegen. Over deze botsingen zijn de meningen verdeeld (daar gaat het niet om), over het doorrijden na een botsing zelf hoorde je toen niemand.
29 februari 2016 11:32
Motard mag niet persoonlijk aansprakelijk gesteld worden vind ik, maar dat hij door reed is onvergeeflijk. Al is het maar 10s om eens te zien hoe het gesteld is met het slachtoffer. Vervolgens kan je dan na eventuele instructies van de organisatie weer de weg verder zetten.
29 februari 2016 11:34
@ Orakel; wat mij betreft een totaal andere discussie. De koers wordt gemaakt door wielrenners en als acties leiden tot valpartijen: enfin. Alle andere deelnemers aan het wielerdecor staan in dienst van renners en ploegen. Zij zouden op geen manier de koers mogen beïnvloeden. Daarmee bedoel ik dat wanneer een situatie als deze zich voordoet, er in mijn optiek, zelden een wielrenner schuldig is voor welk manoeuvre dan ook. In dit geval vond ik het een inschattingsfout van de motard. Broekx is een speciale, maar hij heeft geen ogen achterin z'n kop.

Met betrekking tot het stoppen heb je zeker een punt: wellicht had de motard direct kunnen stoppen aan de rechterkant van de weg en hulp kunnen verlenen aan Stig, maar je opmerking over 'hulp van achteruit' klinkt lang niet gek.
29 februari 2016 11:46
Die motorrijder kan ook aangifte doen tegen Broeckx, omdat ie niet keek toen hij wegstuurde en dus het ongeval zelf veroorzaakte.
29 februari 2016 12:00
Hij maakt zelf een beetje een vreemde beweging zonder te kijken of hij de richting uit kan die hij uit wil gaan. Als daar een andere renner had gereden hadden we nu massaal Stig Broeckx voor rotte vis lopen uitmaken want ... hoe kun je zo zonder te kijken wegsturen?

Nee nu rijdt er een motard, iemand die volgens de organisatie daar een functie had in de hele wedstrijd, en die knalt tegen Broeckx aan en het is opens de schuld van die motard? Ik vond persoonlijk die stadsbus die met knipperlichten in een binnenbocht stond een stuk idioter namelijk.

En dan het doorrijden.. wat is precies het nut van stoppen? Het is heel vriendelijk en betrokken, maar je kunt niets meer doen dan de mensen die er achter rijden ook kunnen doen. Moet je er dan maar bij gaan staan voor de show? Die motor had een functie en die had je in dat geval moeten schrappen. Zoals al eerder genoemd is omkeren en tegen de richting inrijden natuurlijk nog veel gevaarlijker.

Maar het mooiste vind ik nog wel het 'aanrijden met vluchtmisdrijf' alsof niemand weet wie die motard is tenslotte, alsof niet alles is opgenomen op video? Ik weet wel 100% zeer dat die motard geen seconde bezig is geweest met vluchten.
29 februari 2016 12:00
Als eerste is de vraag wat of in hoeverre er richtlijnen en voorschriften zijn voor dit soort motoren en welke opdracht de motard al dan niet heeft gehad. Daarna kun je pas kijken of de motard zelf een fout heeft gemaakt.

Wederom zinnige opmerkingen van vooral Orakel.
Wat betreft rijgedrag hebben wielrenners in koers te maken met voor hen aangepaste omstandigheden. Ze zullen echter nog wel zelf de berijdbaarheid van de weg in de gaten moeten houden (uit de berm blijven, niet tegen obstakels rijden, stoppen voor gesloten spoorwegovergang, enz). Daarbij hoort ook het niet in gevaar brengen van collega's / medeweggebruikers door plotselinge manoeuvres. Nee, ze kunnen niet werkelijk alles in de gaten houden. En daarom gaat er wel eens iets mis... meestal met wielrenners onderling...

Ik zie graag maatregelen om de kans op valpartijen en incidenten te verkleinen. De realiteit is wel dat die verantwoordelijkheid voor een aanzienlijk deel bij de renners zelf ligt.

En in dit specifieke geval is het toch echt Broeckx die een voor een wielerpeloton atypische beweging maakt door zich plots zo ver zijwaarts los te maken van de groep. Daarom was de aanrijding ook pas in de allerlaatste seconde te voorzien.
29 februari 2016 12:08
Volgens mij heeft achteropkomend 'verkeer' altijd schuld bij een aanrijding. Broeckx wijkt inderdaad uit, maar had zijn beweging naar rechts al ingezet. Die motard had snelheid moeten minderen, en rekening moeten houden met de mogelijkheid dat de renner hem niet gezien of gehoord heeft.
29 februari 2016 12:19
Broeckx week wel heel plotseling heel ver uit. Ik denk niet dat het de motor aan te rekenen is dat hij daar langs die groep ging. Hij moet er toch ook langs, dat hoort bij zijn werk. Zoals motors met renners rekening moeten houden, moet renners toch ook wel iets rekening houden met de motors. Zonder tv en foto motoren, geen sponsors.

Ik zou zeggen dat het een ongeluk is, zonder schuldige.

Dat doorrijden is lastig. Mag je uberhaupt terug rijden in een koers (die motor kan niet gelijk stil staan)?
29 februari 2016 12:26
Erg jammer dat dit voor valt! Echter niemand doet zoiets opzettelijk en een klacht voor ongeval met vluchtmisdrijf vind ik er ook zwaar over. Wat hadden ze verwacht? Dat ze de koers ff gingen ophouden om verzekeringspapieren in te vullen? Die handel regel je gwn na de wedstrijd.
29 februari 2016 12:38
Ik heb even in de reglementen geneusd. Daarin staat wel het een en ander over motoren in de koers zoals noodzakelijke ervaring en vaardigheid van een motard. Het wordt niet al te specifiek, wat volgens mij ook niet echt gewenst is. Maar over claxonneren en inhaalsnelheid staat niets.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor het rijgedrag van een renner, waarbij in de algemene reglementen bijvoorbeeld staat: 'Riders shall act with utmost caution. They shall be held responsible for any accidents that they cause.'
29 februari 2016 12:55
Met andere woorden is er maar wat algemeen wenselijks opgekrabbeld en hoopt men maar dat het allemaal goed gaat, no surprises.
29 februari 2016 12:58
In deel 13 van de reglementen (Medisch) staat nog een zin die van belang is, hoewel het daar gaat over o.a. UCI World Tour Events waar KBK niet onder valt: "If a motorbike is available, it shall have the second assistant doctor on board and stay with any breaks during flat stages, but be available anywhere on the course during mountain stages."

Op het betreffende moment in de koers was net die beslissende groep met Stuyven weggereden, dus daarom moest de 'doktermotor' naar voren.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.