Mathieu van der Poel: “Eigenlijk was het alsof we achter Pogacar óók voor de wereldtitel reden”
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
maandag 30 september 2024 om 12:28

Mathieu van der Poel: “Eigenlijk was het alsof we achter Pogacar óók voor de wereldtitel reden”

Interview Brons was het verdict voor Mathieu van der Poel na het zware WK wielrennen 2024 in Zürich. Achter een ontketende Tadej Pogačar was hij de beste van de rest. En daarmee was de uittredend wereldkampioen tevreden. “Vooraf had ik daarvoor getekend”, zei hij na afloop op de persconferentie voor de medaillewinnaars. 

Een must-have voor wielerfans! Op 20 september verschijnt er weer een nieuwe RIDE Magazine. Onze 172 pagina’s dikke najaars-editie staat weer vol met prachtige wielerverhalen om heerlijk van te genieten. Bestel jouw exemplaar nu online voor slechts € 9,95. Snelle beslissers ontvangen 15 euro korting bij FuturumShop. RIDE extra voordelig lezen? Neem dan nu een abonnement en krijg 20% korting!

Hoe moeilijk was het om te moeten zien dat jullie groep maar niet leek te kunnen samenwerken in de jacht op Pogačar?
“Er kwam weinig tactiek bij kijken. Het was gewoon de wet van de sterkste. Dat is ook gebleken op het einde. Het straffe was dat die groep net wel op orde was. Maar dat iedereen te kapot was om rond te draaien. Dat was eerlijk gezegd het grote probleem. Dit was echt een van de zwaardere wedstrijden die ik al gedaan heb. En ik denk dat de renners die niet meedraaiden dat niet deden, omdat ze het gewoonweg niet konden.”

Je zit naast Remco Evenepoel op het moment dat Tadej aanvalt. Had je door dat hij ging?
“Ik zag het gebeuren. Maar ik vond het eigenlijk een vrij domme aanval. Slovenië had het niet in de hand, dus vermoedde ik dat het een paniekaanval was. Ik dacht ook dat hij daar zijn kans op de wereldtitel vergooide toen België de controle nam. Maar Pogačar heeft het tegendeel bewezen. Hij was van een andere planeet. 

Ik ben er ook zeker van dat dit scenario niet in zijn hoofd zat, om op dat stuk te demarreren op honderd kilometer voor het einde. Het is ongelooflijk. Achter hem hebben wij ook de hele tijd gereden. Af en toe viel het wel stil, maar dat kwam omdat iedereen op de limiet zat. Het is gewoon ongelooflijk straf eigenlijk.”

Zurich - Suisse - cycling - cyclisme - radsport - wielrennen - Van Der Poel Mathieu (NED / Team Alpecin-Deceuninck) pictured during the 91st World Championships ME- Road Race Winterthur > Zurich (273.9km) - Photo: Dion Kerckhoffs/Cor Vos © 2024

foto: Cor Vos

Had Nederland niet meer moeten doen in de achtervolging?
“Nee, dat denk ik niet. Mijn ploegmaats hebben me wel gevraagd of ze het voor mij moesten dicht rijden, maar ik wilde liever een beetje pokeren. Ik wist ook dat de situatie voor andere landen niet goed was. Wij waren ook niet de grote favoriet. Ik wilde de anderen nerveus maken. Ik denk dat ik er ook in ben geslaagd om een van de topfavorieten te laten paniekeren. Dat was een goede keuze van ons.”

In de finale had je Bauke Mollema nog bij je. Hoe verliep die samenwerking?
“Goed. Ik heb hem in die fase ook gezegd dat hij net zo veel kans op een medaille had als ik en dat hij zijn eigen wedstrijd moest rijden. Ik houd van die manier van koersen, als mijn ploeggenoten ook gewoon meespringen met aanvallen. Dat is voor mij ook het makkelijkst om de boel te controleren, dus het was heel fijn dat Bauke erbij zat.”

Na zijn zege in de Ronde van Vlaanderen zei je dit het tijdperk-Pogačar was. Waar stopt dit?
“Ik heb geen idee. Het lijkt erop dat het pas net is begonnen. Ik vind hem sterker dan ooit. Hij is ook de verdiende wereldkampioen na zijn huidige seizoen. Tadej is de enige die het verdient om die trui te dragen. Ik denk dat hij ook een fantastische wereldkampioen zal zijn om naar te kijken.”

Wat heb je tegen hem gezegd bij de podiumceremonie?
“Dat hij gestoord was, haha! Ik ken hem nu al een tijdje en we kunnen het goed met elkaar vinden. Ik denk dat iedereen blij is met hem als wereldkampioen. Ik vind het altijd mooi dat ’s wereld beste renner de wereldkampioen is. Tadej is dat op dit moment en daarom is het goed dat hij straks de regenboogtrui draagt.”

foto: Cor Vos

Welk advies geef je Pogacar na zelf een jaar die trui te hebben gedragen?
“Ik denk wel dat hij weet hoe hij dat moet doen. Ik heb er in ieder geval enorm van genoten. Sommigen zeggen wel eens dat er een vloek op rust, maar dat gevoel heb ik nooit gehad. Ik vond het prachtig om in die trui te koersen en ik zal het dragen ervan missen. Dit jaar ga ik nooit meer vergeten. Het is iets wat ik altijd in mijn carrière wilde meemaken, dus ik ben enorm blij dat dit me is gelukt vorig jaar.”

Hoe goed was je zelf?
“Wel goed. De voorbereiding is uitstekend geweest. Ik denk dat het misschien wel een van mijn beste prestaties ooit is op dit soort omlopen. Er was één renner exceptioneel goed. Maar als je hem weghaalt, rijd je in feite voor de wereldtitel. Ik had vooraf getekend voor een medaille. Daar ben ik erg blij mee. Het is het waard geweest om de opofferingen te doen de laatste weken. Daarom was ik ook zo gefocust op een medaille. Ik weet hoe hard ik gewerkt heb voor dit WK, dan is het erg mooi om mezelf te belonen. Wat ik met deze benen verder ga doen? Proberen wereldkampioen gravel te worden volgende week! (lacht)”

Als je ziet hoe jij je hebt voorbereid en wie er met je mee rijden in de finale, wat zegt jou dit dan over de toekomst?
“Op een gegeven moment keek ik om me heen en zag ik inderdaad alleen maar klimmers in mijn groep. Natuurlijk is een eendagswedstrijd nog iets anders. Maar het mag duidelijk zijn dat mijn hoofddoelen de komende jaren dezelfde blijven: de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Die koersen zitten in mijn hart. Ik denk ook dat ik daar het beste tot mijn recht kom. Dat wil ik niet opgeven om misschien te proberen winnen in Luik-Bastenaken-Luik of de Ronde van Lombardije. Ik blijf me focussen op waarin ik het beste ben.”

RIDE Magazine
11 Reacties
30-09-2024 09:32
“Nee, dat denk ik niet. Mijn ploegmaats hebben me wel gevraagd of ze het voor mij moesten dicht rijden, maar ik wilde liever een beetje pokeren. Ik wist ook dat de situatie voor andere landen niet goed was. Wij waren ook niet de grote favoriet. Ik wilde de anderen nerveus maken. Ik denk dat ik er ook in ben geslaagd om een van de topfavorieten te laten paniekeren. Dat was een goede keuze van ons.”

Lachen dit! Een laffe koershouding en gebrek aan inzicht in het wedstrijdgebeuren nekken hem hier. Waar de Belgen de strijd aangingen en de meubelen nog probeerden te redden (maar niet sterk genoeg waren), blonken de Nederlanders uit in afwezigheid. Laat Mollema en Kelderman gewoon meerijden als topfavoriet en er was heel wat meer mogelijk geweest voor VDP. Leuk dat je erin geslaagd ben om een van de topfavorieten te laten panikeren Matje. Goede keuze! De andere topfavoriet was je ondertussen de vernieling in aan het rijden.
    30-09-2024 10:08
    Hier zit natuurlijk heel veel antipathie voor de renner Mathieu in.
    De keuze van Van der Poel valt natuurlijk prima te billijken. Los van Van der Poel had Nederland geen schaduwfavoriet, de ploeg was niet zo sterk. Enkel Mollema reed een super sterke wedstrijd als je Van der Poel even niet meerekent. Pokeren op 100km van de finish is een hele logische keuze, kijk maar naar de reactie in het Belgische kamp. Evenepoel en Van der Poel hebben zelfs op de fiets nog samen geconcludeerd dat het een zelfmoordpoging van Pogacar was. De Belgen hebben juist daarna een hele domme koers gereden. Wellens even op kop, heel snel moe. Van Gils even op kop, heel snel moe. Remco demarreren op het moment dat er moet worden samengewerkt, dom dom dom. Van der Poel heeft een dik verdiende bronzen medaille gewonnen en Evenepoel mag nog blij zijn met zijn 5e plek.

    De Nederlandse vrouwen daarentegen beer......daar mag je op losgaan en ik zal daar geen verbetering op aanbrengen.
    30-09-2024 10:47
    Hollanders die het niet snappen: Matje Van der Poel, Loes Gunnewijk & Marik De Pool. Wie nu nog niet begrijpt dat je Pogacar (en Evenepoel) nooit mag laten rijden, zal het nooit doen. De Belgen beseften het en reageerden meteen, maar kregen het alleen niet opgelost. Tot op 30 seconden kwamen ze, dus de hulp van Kelderman en Mollema (en de Zwitsers) had een wereld van verschil kunnen betekenen. De demarrage van Remco toen de laatste Belgische knecht was opgesoupeerd, was ook volledig logisch. Blijkbaar wilden er toch geen Hollanders & Zwitsers in blok mee werken, dus dan was een elitegroepje (proberen) afscheuren om in de achtervolging te gaan de enige overgebleven optie.
    30-09-2024 13:11
    Als ik het zo lees dan hebben de heilige Belgen een dijk van een wedstrijd gereden. En een dikke grote foei! naar andere landen. Het ligt allemaal aan de andere landen en niet aan de heilige Belgen.
    30-09-2024 13:35
    Dan heb je niet goed gelezen. De Belgen reageerden wel als enige op de aanval van Pogacar ná dat ze zich door hem lieten verrassen. Ze kwamen echter collectief te kort om Pogacar terug te halen en te kloppen. Het ging hier echter om de wedstrijd vanuit Hollands oogpunt en wat de Hollanders hadden kunnen doen om de wedstrijd anders te laten verlopen. Als je dan de Hollandse kopman achteraf hoort verklaren dat hij aan het pokeren was, niet bij de grote favorieten hoorde en toch maar lekker een andere topfavoriet liet panikeren; dan kan je enkel maar lachen.
    30-09-2024 14:08
    Over niet goed lezen gesproken. Jouw laatste zin is een mooi voorbeeld hoe je de quote van een renner kunt verdraaien om het voor je eigen straatje kloppend te maken. Ik neig er zelfs naar om de term racisme-light bij te halen, maar bij nader inzien doe ik dat toch niet.

    Het pokeren van Mathieu vind ik een logische keuze. Weet wel, als je pokert dat kun je dus ook verliezen. Gezien de koerssituatie, het team en het parcours heeft hij dat goed gedaan, met brons als mooie beloning.
    30-09-2024 14:21
    Er wordt hier helemaal geen quote verdraait. Van der Poel zegt letterlijk:

    “Nee, dat denk ik niet. Mijn ploegmaats hebben me wel gevraagd of ze het voor mij moesten dicht rijden, maar ik wilde liever een beetje pokeren. Ik wist ook dat de situatie voor andere landen niet goed was. Wij waren ook niet de grote favoriet. Ik wilde de anderen nerveus maken. Ik denk dat ik er ook in ben geslaagd om een van de topfavorieten te laten paniekeren. Dat was een goede keuze van ons.”

    Goed lezen eh Marik, niet zomaar roepen dat iemand de woorden van de lama zou durven verdraaien.

    Je kan dat gepoker best een logische keuze noemen, maar als je dan verliest wanneer goud erin zat, kom het dan achteraf niet verkopen als een goede keuze. Want beste Hollandse vriend; goud zat er wel degelijk in. En de kans was veel groter geweest wanneer hij zijn knechten had laten werken ipv met de kaarten te spelen.

    Het team en het parcours waren trouwens geen zaken die in het nadeel van Van der Poel speelden. Dit was geen parcours met lange klimpartijen in, wel eentje met heel veel stekelige hellingen. Denk dat hij dat wel kan. En dat Hollands team was niet minder dan dat van de andere landen.
    01-10-2024 08:52
    Ik vind het licht ironisch dat jij, toen je nog zeer actief was op .nl, je altijd je mond vol had van die Ollanders die zo haatdragend waren tegen allerlei Belgen. De antipathie straalt bij elke post over Matje van het scherm af. Net zoals het woord "lekker" dat je toevoegt bij het laten panikeren van andere favorieten. Het is subtiel, maar je weet beer, ik pik alle subtiliteiten haarfijn op.
    01-10-2024 09:00
    Jammer Marik, dat het je nog steeds niet lukt om een inhoudelijke discussie te voeren. Je reacties vervallen nog steeds in:
    * op de man spelen: "Hier zit natuurlijk heel veel antipathie voor de renner Mathieu in."
    * zaken in het belachelijke trekken: "Als ik het zo lees dan hebben de heilige Belgen een dijk van een wedstrijd gereden. En een dikke grote foei! naar andere landen. Het ligt allemaal aan de andere landen en niet aan de heilige Belgen."
    * & nog eens op de man spelen: "Ik neig er zelfs naar om de term racisme-light bij te halen, maar bij nader inzien doe ik dat toch niet."

    Gemiste kans Marik; zoals voor Matje zondag. Bauke & Wilco wilden gaan beuken voor hem.
    01-10-2024 12:44
    Ik kan me voorstellen dat het lastig is als jouw Hollandse vriend je intenties zo bloemrijk blootlegt. En wat is er dan makkelijker dan terug te vallen op de aloude drogreden als de "inhoudelijke discussie."
    Kom op beer, je hebt vast wel wat geleerd de afgelopen jaren. Laat het zien!
    01-10-2024 14:04
    Om het met de woorden van een oude Hollandse vriend van me te zeggen "Vervelend, die Belgen die hier de boel komen verstoren". En van waar komt die stinkende splijtzwam-geur nou? :-)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.