Mathieu van der Poel sluit in Sluitingsprijs Putte-Kapellen wegseizoen definitief af

woensdag 10 oktober 2018 om 09:14
Mathieu van der Poel sluit in Sluitingsprijs Putte-Kapellen wegseizoen definitief af

foto: ASO / Arctic Race of Norway

Niet de Arctic Race of Norway, maar de Sluitingsprijs Putte-Kapellen is Mathieu van der Poels laatste wegwedstrijd van het seizoen. De Nederlander van Corendon-Circus staat dinsdag aan de start in zijn thuiskoers; aankomstplaats Kapellen ligt op drie kilometer van de voordeur van MVDP. “Sinds dit jaar is de Sluitingsprijs een nationale koers. Daardoor kan ik als indivueel renner starten”, vertelt Van der Poel aan Het Nieuwsblad.

Van der Poel zal naast de Sluitingsprijs ook ‘gewoon’ aan de start staan van de crossen in het weekend voor de wegkoers – in Gieten – en in het weekend na de wedstrijd – in Boom en het Zwitserse Bern. “Mijn deelname aan de Sluitingsprijs zal mij niet extra vermoeien”, spreekt de Europees kampioen veldrijden. “Oké, in een wedstrijd ga je wat dieper dan op training, maar dan doe ik het de dagen nadien gewoon wat rustiger aan.”

Dit artikel delen:

31 Reacties

Hangelos 10 oktober 2018 om 09:21

Als het toch naast de deur ligt, waarom niet?!

Birdheart 10 oktober 2018 om 09:29

Nouja dan pas ik de training eromheen toch aan. Lekker nonchalant, een sportman naar mijn hart. Het gaat om het plezier op en om de fiets. En geld hoor je hem nooit over.

LaurentJalabert 10 oktober 2018 om 10:45

Je kan ook lekker nonchalant doen als in de niches van de sport blijft rondspelen. Desalniettemin, leuk voor hem inderdaad!

jooprioolpijp 10 oktober 2018 om 09:32

Heerlijk. Wat is het leven toch simpel als je MvdP heet.

Cadellie 10 oktober 2018 om 09:47

H E L D

Huubi 10 oktober 2018 om 11:25

Wout van Weet zei dat hij 2 duurtrainingen ging doen. Dan is een niet al te zware wedstrijd natuurlijk ook prima

west 10 oktober 2018 om 11:56

Lekker in de marge blijven prutsen, heerlijk!

Romāns Vainšteins 10 oktober 2018 om 12:14

Op een eenwieler schijnt ie ook aardig vooruit te kunnen !

arjando.ooms 10 oktober 2018 om 13:42

Volgend jaar gaat ie schoonschaatsen. Heb ook vernomen dat hij voor 2020 is gevraagd voor boxen met sterren.

west 10 oktober 2018 om 13:51

Als een klein kind dit gedrag vertoont neem je em mee naar de psycholoog om eens naar zn faalangst te laten kijken.

tendam 10 oktober 2018 om 13:52

@west
Wat jij doet heet projectie. Intussen gaat Van der Poel gewoon door met doen wat hij leuk vindt. Geef hem eens ongelijk, als hij er ruim voor wordt betaald.

Romāns Vainšteins 10 oktober 2018 om 14:19

‘Rondkrameren’

Ik kramer rond, ik heb rondgekramerd, ik kramerde rond, ik had rondgekramerd, ik zal rondkrameren, ik zal rondekramerd hebben, ik zou rondkrameren, ik zou rondgekramerd hebben, kramer rond!

west 10 oktober 2018 om 14:34

@tendam Dat mag best, maar dan moet ie zichzelf geen topsporter noemen.

tendam 10 oktober 2018 om 14:54

@west
De Nederlands kampioen in 3 topsporten mag zichzelf geen topsporter noemen? Vreemde eisen hou jij er op na.

52voor11achter 10 oktober 2018 om 16:11

West, het is toch mooi dat hij deze spontane dingen kan doen. Uiteindelijk is het gewoon een wedstrijdje fietsen.

Let maar op, volgend voorjaar zal hij er echt ook weer staan om zijn wedstrijden te winnen.

west 10 oktober 2018 om 19:32

Het verschil tussen een sporter en een topsporter… Iemand die op de absolute top van zijn fysieke kunnen presteert. Het niveau maakt daarbij niet uit.
Hij wordt Nederlands kampioen in een wegwedstrijd waar niemand iets van hem verwacht, rijdt een uitstekend EK waar geen druk op onze veldrijder en mtb'er ligt, wordt wereldkampioen veldrijden als belofte waar niemand iets van hem kon verwachten… Maar wanneer heeft ie iets gewonnen toen de druk er volle bak op stond? Kijk zijn uitslagen erop na…Het is een goeie jongen en een absoluut supertalent, maar ik denk stiekem ook een choker… Zoveel mogelijk dingen half doen zodat je nergens compleet op afgerekend kan worden. Wielrennen afdoen als Saai zodat er geen verdere vragen komen? Wedstrijden winnen in de marge, in plaats van op het hoogste niveau mee willen doen?
Als het echt een topsporter was, was ie of al 3 keer wereldkampioen veldrijden geweest of had ie bij een WT-team al een paar Roubaix' gereden. Dat is wat voor een talent die jongen heeft.

tendam 10 oktober 2018 om 19:58

@west
Hij lijkt inderdaad wat moeite te hebben met druk, maar je spreekt jezelf tegen. Immers, als hij in de grootste wegkoersen start is die druk er voor hem niet.

west 10 oktober 2018 om 21:41

Die druk is er inderdaad niet zo lang hij kan volhouden dat ie ook een veldrijder en mtb’er is. Als hij volledig op wegwielrennen zou focussen dan rijdt hij volgens mij, bij wijze van spreken, de omloop het Nieuwsblad en Kuurne zonder druk uitstekende uitslagen en als er dan daardoor de druk komt om ook in Vlaanderen en Roubaix, op het hoogste niveau, ook te presteren, dan denk ik niet dat hij dat kan… Echter, ik hoop van harte dat het inderdaad gewoon “speelsigheid” is en geen faalangst oid.

Youri IJnsen 11 oktober 2018 om 10:03

Wat een kul! Als er ergens druk op staat, is het bij Van der Poel wel. Al vanaf dat hij nieuweling is, omdat hij zo getalenteerd is én zo veel wint. Wereldkampioen worden is een momentopname, een dag. En je kunt nu niet zeggen dat hij drie keer door druk verloren heeft. Volgens mij begrijp je het dan niet zo goed… En een monumentale klassieker is nog heel wat anders dan in rondje in Noorwegen. Hij moet eerst maar eens laten zien dat hij zo’n koers überhaupt aankan.

vanSpringel 10 oktober 2018 om 16:39

@west
Maar goed dat ie geen topsporter is dan. De verschillen zouden anders nog groter worden.

EddyB1958 10 oktober 2018 om 16:48

Het is een plastieken Nederlander,die opgegroeid is in Vlaanderen en leeft als God in Frankrijk.

Marszzz 10 oktober 2018 om 17:53

Oja vandaar dat hij af en toe in oranje truitjes rondrijdt en met nederlandse vlaggen zwaait. Ook al woont hij net over de grens (ook handig voor de tax).

girardengo 10 oktober 2018 om 17:08

Als Van der Poel en Van Aert alle kritieken aan hun adres serieus zouden nemen zouden zij al lang op een kantoor werken. Dat doen zij, gelukkig en ook terecht, helemaal niet.

Joachim Agostinho 10 oktober 2018 om 17:27

Fantastisch dat deze jongen gewoon doet wat hij leuk vindt en lak heeft aan leuteraars wiens nationalistisch gevoel een beetje opgepoetst moet worden. Een persoonlijkheid, net als Dumoulin!

Marszzz 10 oktober 2018 om 17:55

Hij doet wat hij zelf wil. Zou iedereen moeten doen.

Marcel1112 10 oktober 2018 om 18:06

Dus jij pleit voor een anarchistische samenleving? Of geldt het alleen voor hen die het zich kunnen permitteren?

horsm 10 oktober 2018 om 18:53

Rijdt hij daar nou een wegwedstrijd zonder ploeg ?

Marcel1112 10 oktober 2018 om 19:07

Wat is er moeilijk aan om de zin “Daardoor kan ik als invidueel renner starten” te begrijpen?

maklukzat 10 oktober 2018 om 21:18

Het is een kermiskoers geworden, zoals zoveel wedstrijden in België.

west 10 oktober 2018 om 21:43

@marcel
Wat is er zo moeilijk aan om het verschil tussen “kunnen starten” en “gaan starten” te begrijpen?

EddyB1958 11 oktober 2018 om 11:01

Mathieu van der Poel wil in 2019 zijn kampioenstrui tonen en hoopt dat te doen in koersen zoals Harelbeke en Wevelgem, niet in Vlaanderen of Roubaix. Dat zei hij voor enkele maanden al.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180810_03657064
Verleden zaterdag zei Patrick Roodhooft nog, dat Mathieu vanuit de ploeg vorig weekend en volgende zaterdag ook aan de kant had mogen blijven,en dus pas in Gieten moest herbeginnen,doch dat ze beseften dat dit teveel gevraagd was…
En ik vind het fantastisch dat een renner zich in zijn woonplaats aan zijn plaatselijke supporters laat zien,beter zo dan een renner,die maanden op voorhand laat weten geen uur over te hebben voor de cross in zijn woonplaats, omdat dat niet past in de voorbereiding op zijn wegseizoen.