Mathieu van der Poel weet nog niet of hij gaat sprinten in Tirreno-Adriatico
Na een rustige openingstijdrit, begint Tirreno-Adriatico voor Mathieu van der Poel pas écht in de eerste rit in lijn tussen Camaiore en Follonica. De rit is grotendeels vlak en zou een kans voor de snelle mannen moeten zijn.
Normaal zou je in zo’n sprint Mathieu van der Poel niet meteen verwachten, maar afgelopen week won hij ook al een groepssprint in de Ename Samyn Classic. Daar begon Van der Poel op de best mogelijke manier aan zijn wegseizoen van 2025.
Nu Alpecin-Deceuninck geen Kaden Groves of Jasper Philipsen meeneemt, kan dat kansen openen in de vlakke ritten. “Ik hoop mezelf deze week in ieder geval eens te tonen”, klinkt de ex-wereldkampioen voorzichtig bij de start.
“Ik heb nog niet beslist wat ik vandaag ga doen”, aldus Van der Poel. “Normaal was het plan om niet te sprinten en uit het gevaar te blijven, maar morgen is een rit die me mogelijks wat meer ligt. Misschien sprint er namens Alpecin-Deceuninck dan wel helemaal niemand, maar het is geen rustdag. We zullen zien hoe de benen voelen en of er iemand iets wil proberen in de ploeg.”
Visie van Roodhooft
Dat komt alvast grotendeels overeen met wat sportief manager Christoph Roodhooft ons afgelopen week vertelde over de plannen van Van der Poel. “In Tirreno-Adriatico moet Mathieu vooral koersen”, klonk het toen. “Niet louter als voorbereiding, maar een beetje zoals we de grote rondes benaderen. De kansen pakken wanneer ze er zijn, en op dagen dat die er niet zijn op een economische manier rondrijden.”
“We moeten kijken naar binnen twee à drie weken, en niet naar Tirreno-Adriatico specifiek. Als er zich een kans aandoet, gaan we die niet laten schieten. Maar we gaan niet van een halve kans een hele proberen maken, tegen beter weten in”, aldus Roodhooft aan de microfoon van WielerFlits.
Volgens Roodhooft zijn de sprints in Tirreno-Adriatico dan ook niet te vergelijken met de groepssprint die Van der Poel won in Samyn. “In groepssprints heb je veel gradaties. Het was een moeilijke aankomst en een lastige finale, dan zit iedereen heel snel op zijn plaats en zal je het tempo niet snel zien stokken. Eens je dan voorin zit, is het niet gemakkelijk om je positie kwijt te geraken. En zeker voor hem, omdat de meeste renners zijn wiel kiezen. Dat hij weinig échte sprints rijdt, is misschien bewust.”
Nieuwe fiets
Maar of Van der Poel zich nu in de kijker koerst of niet: opvallen zal hij sowieso. Hij zal de kilometers namelijk wegtrappen op zijn nieuwe custom Canyon Aeroad CFR. Dat is een ontwerp wat onderdeel is van Canyon’s personaliseringsprogramma MyCanyon. “Ik heb gekozen voor iets anders wat ik gewoon ben. Ik ga normaal vaak voor een ‘clean’ ontwerp, deze keer is het iets anders met veel kleuren. Maar dat maakt het ook weer leuk”, liet Van der Poel voor de start optekenen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.