Matteo Jorgenson (3e) laat zich zien in Dauphiné: “Slotklim was niet lastig genoeg”
foto: Cor Vos
maandag 3 juni 2024 om 18:26

Matteo Jorgenson (3e) laat zich zien in Dauphiné: “Slotklim was niet lastig genoeg”

Matteo Jorgenson lijkt klaar om een hoofdrol te vertolken in het Critérium du Dauphiné. De Amerikaanse klassementsman van Visma | Lease a Bike eindigde maandag als derde op de Col de la Loge, achter ritwinnaar Magnus Cort en Primoz Roglic. “Al voelde ik me onderweg niet heel erg goed”, vertelde Jorgenson na afloop in het flashinterview.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

“Maar ik werd door Stevie (Steven Kruijswijk, red.) super goed naar voren gebracht. Ik koos in de finale voor het wiel van Cort. Ik wilde hem ook volgen in de sprint. Ik reed uiteindelijk een goede spurt en heb er alles uit gehaald”, aldus Jorgenson, die zo nog vier bonificatieseconden wist te sprokkelen en daarmee goede zaken deed voor het algemeen klassement.

In de finale kregen de renners met de Côte de Saint-Georges-en-Couzan (7 km aan 5,8%), Col de la Croix Ladret (3,1 km aan 6,1%) en de Col de la Loge (ruim acht kilometer aan 3,6%) nog drie beklimmingen voor de wielen geschoven, maar dit bleek niet lastig genoeg om het kaf echt van het koren te scheiden.

“De slotklim was echt niet lastig genoeg om iets te zeggen over de verhoudingen tussen de klassementsrenners”, is Jorgenson van mening. “Ik heb wel wat bonificatieseconden kunnen pakken aan de streep, dat is goed.”

Jorgenson werd dus derde op de Col de la Loge, al zag het daar niet naar uit. Vluchter Bruno Armirail was namelijk erg dicht bij de zege, maar werd in de laatste 200 meter alsnog gegrepen door de achtervolgers. “Het was toch wel verrassend dat Armirail het zolang wist vol te houden, want er werd echt wel hard doorgereden. De koplopers waren zeer sterk. We dachten ook dat de vlucht het zou halen.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.