Matteo Pelucchi wint door valpartij ontsierde sprint in Polen
De tweede etappe in de Ronde van Polen is gewonnen door Matteo Pelucchi. De renner van IAM Cycling was de snelste in een door een massale valpartij ontsierde massasprint.
Vanuit startplaats Czestochowa wisten vijf renners zich af te scheiden van het peloton. Zij zouden de ontsnapping van de dag vormen. Onder de vijf koplopers was LottoNL-Jumbo vertegenwoordigd met Martijn Keizer. Hij had gezelschap van de thuisrijders Kurek en Gradek, de Duitser Marcus Burghardt en de Belg Sander Armee.
In het broeierig hete Polen hield het peloton de kopgroep binnen handbereik. De voorsprong schommelde tijdens de rit rond de twee minuten. Toen de renners nog vijftig kilometer te rijden hadden, liet Burghardt zich met een onbekende reden afzakken naar het peloton. De vier koplopers, inmiddels op de plaatselijke omloop, bleven onverstoord samenwerken.
Koplopers bijgehaald
Op 25 kilometer van de streep ging het tempo in het peloton omhoog. Onder leiding van de sprintploegen werd de achtervolging op de koplopers ingezet. Met nog 18 kilometer te rijden werd het viertal bijgehaald. Op dat moment ging de snelheid nog verder omhoog om late uitvallen in de kiem te smoren.
In de laatste acht kilometer werd de spits van het peloton gekleurd door sprinttreinen. Nadat Katusha het initiatief nam, werden zij afgelost door Trek. De Amerikaanse ploeg wist tot op twee kilometer de leiding te houden, maar werden daarna voorbijgesneld door de mannen van Orica-GreenEDGE.
Valpartij
De Australische ploeg werd op haar beurt in de laatste hectometers bijgehaald door de mannen van Lampre-Merida, waarna gedrang ontstond. Caleb Ewan werd daarvan het eerste slachtoffer en raakte hard ten val. Achter hem vielen de renners over hem heen. Een aantal sprinters, waaronder klassementsleider Marcel Kittel, koos een andere lijn en bleef buiten het gevaar. In een sprint met een tiental renners wist Pelucchi uiteindelijk als eerste de finishlijn te passeren.
Ronde van Polen 2015 (2.UWT)
Uitslag etappe 2: Częstochowa – Dąbrowa Górnicza (146 km)
1. Matteo Pelucchi (IAM Cycling) in 3u20m12s
2. Marcel Kittel (Giant-Alpecin)
3. Giacomo Nizzolo (Trek)
4. Kris Boeckmans (Lotto Soudal)
5. Sacha Modolo (Lampre-Merida)
6. Niccolo Bonifazio (Lampre-Merida)
7. Salvatore Puccio (Sky)
8. Lasse Norman Hansen (Cannondale-Garmin)
9. Mitchell Docker (Orica-GreenEDGE)
10. Sébastien Turgot (AG2R La Mondiale)
Volledige rituitslag
Algemeen klassement na etappe 2
1. Marcel Kittel (Giant-Alpecin) in 6u03m00s
2. Niccolo Bonifazio (Lampre-Merida) op 12s
3. Giacomo Nizzolo (Trek) op z.t.
4. Marcus Burghardt (BMC) op 13s
5. Kris Boeckmans (Lotto Soudal) op 16s
6. Sébastien Turgot (AG2R La Mondiale) rest z.t.
7. Salvatore Puccio (Sky)
8. Nikias Arndt (Giant-Alpecin)
9. Lorrenzo Manzin (FDJ)
10. Gianluca Brambilla (Etixx-Quick-Step)
Volledig klassement na rit 2
Beelden! Oordeel zelf.
Volgens mij wel.
IAM was voor deze Ronde van Polen, tijdens de Tour, wel met een gedeelte van de ploeg op hoogtestage. Onder meer met een groep die al zeker is van Vuelta deelname (Warbasse, Reynes en Aregger) en een groep sprinters (Haussler en Pelucchi).
Inderdaad, ik heb het filmpje inmiddels ook gezien
Kittel vs. Bouhanni vs. Pelucchi. Dat worden sowieso al mooie sprints, en waarschijnlijk komen er nog een paar spurters bij.
#TdP2015: Crash in finale @michalkwiatek involved. @delacruz_sbd breaks collarbone (earlier crash). @glbrambilla 23rd http://www.etixx-
Hij zegt zelf dat hij graag de Vuelta wil rijden. Althans, dat zeiden ze op ES.
@denistel
Dat valt wel mee hoor. Ik tel zeker 5 kansen voor iemand als Bouhanni, misschien wel 6.
En verder een opvallend groot aantal renners die zichzelf onderuit remmen, glad in het midden?
Vraagje voor de fanatiekere volgers: wat doen profs eigenlijk aan training qua fietsvaardigheid? Van Sagan is wel wat bekend. Van Der Haar heeft getraind met een downhillprof en post af en toe een flinke bunnyhop. Ex-veldrijders lijken sowieso een stuk handiger met een fiets (logisch).
Trainen ze op hard remmen? Op bochten nemen?
Wat een crash... pff.
Interessant gegeven wat je oproept. De wielersport is van een duursport een snelheidssport geworden. Ik vind het cyclisme ook een behendigheidssport, maar is misschien een persoonlijke mening. Kan me herinneren dat er veel kritiek was op het parcours van de ploegentijdrit in de Tour 2 of 3 jaar geleden: te veel bochten, te smalle weggetjes etc. Ik vind dat onzin: moet een (ploegen)tijdrit altijd gaan om het zo lang mogelijk hengsten op de grote plaat? Is het proberen de ploeg bij elkaar te houden niet de essentie van een ploegentijdrit, ongeacht het parcours? Kan zijn dat ik het mis heb, laat me graag overtuigen.
Ik ben ook van mening dat een parcours niet te moeilijk kan zijn, ik ben van mening dat men zijn snelheid aan zijn vaardigheden moet aanpassen. En niet een parcours moeten gaan aanpassen.
De F1 kan ook door Monaco, dan kan een moeilijk parcours ook.