Matthews: “Gerrans en ik reden onze eigen koers”
Foto: Sirotti
maandag 18 april 2016 om 15:36

Matthews: “Gerrans en ik reden onze eigen koers”

Orica-GreenEDGE had zondag in de Amstel Gold Race met Michael Matthews en Simon Gerrans twee sterke ijzers in het vuur, maar geen van beiden wist het podium te halen. In de finale leek er weinig sprake te zijn van samenwerking tussen de twee. “We hebben niet met elkaar gesproken”, geeft Matthews toe in gesprek met Ridemedia.

“We hadden ’s morgens een plan gekregen van ploegleider Matthew White en daar hielden we ons aan”, verklaart hij. “We deden wat ons verteld werd en dat betaalde helaas niet uit.”

Matthews had de taak om aanvallen op de Cauberg te pareren, terwijl Gerrans moest wachten op latere uitvallen. “Niemand ging op de beklimming en Gasparotto vertrok op de top. Het was vervolgens lastig te bepalen wie hem zou moeten volgen: hij of ik? Dat is lastig te zeggen op dat moment. Maar we kunnen er nu niets meer aan doen. Het is een gemiste kans.”

Allebei winnaarstypes
Het gevolg was dat geen van beiden in aanmerking kwam voor de overwinning. “Het ding is dat Simon en ik allebei ‘winnaars’ zijn: we willen allebei de koers winnen, als het erop aan komt. Als de ploegleider dan zegt: jullie zijn allebei plan-A, dan denk je allebei dat je kan winnen. Dat is waar het om gaat. Als je een echte winnaar bent, doe je er alles aan om te winnen, en dat is helaas wat we allebei zijn. We hebben onze eigen koers gereden.”

De interviewer stelde vervolgens voor om de één voor de ander te laten rijden. “Maar dat is aan de ploegleiders, dat is hun taak”, pareert Matthews. “Het is niet aan ons om dat besluit te nemen. Dat is waarom we een ploegleider hebben in de wedstrijd, om ons te vertellen wat te doen, en daar houden we ons dan aan. Als je van de ploegleider de kans krijgt om voor eigen kans te gaan, ga je daar niet op terugkomen en je eigen kans weggooien, zeker niet gezien we allebei ‘winnaars’ zijn.”

Te makkelijke koers
Matthews baalde dat de Amstel Gold Race ditmaal “erg makkelijk” was. “Er is niet echt iets gebeurd, dit was niet het soort wedstrijd waar ik me op voorbereid had. Ik voelde me super. Ik heb de hele koers de pedalen niet gevoeld. Dit was waarschijnlijk één van mijn beste dagen op de fiets sinds lange tijd.”

De Australiër had erop gerekend dat andere renners Gasparotto zouden terughalen toen hij wegreed. “Ik had achteraf misschien zelf moeten aanvallen. Ik heb mezelf wellicht een beetje onderschat in de finale, en daar heb ik helaas de prijs voor betaald.”

RIDE Magazine
27 Reacties
Sorteer op:
18 april 2016 15:42
Ha, ze communiceren niet allen niet onderling, ook niet met de ploegleiding.
White beweert dat de kopmannen niet goed genoeg waren, Matthews dat het een van zijn beste dagen was sinds lange tijd...
18 april 2016 15:45
Nou Michael, Gasparotto ging toch echt OP de Cauberg dus jij hebt zelf verzaakt. En als je zulke goede benen had, waarom werd je dan nog geklopt in de sprint? Je was gisteren duidelijk niet de beste in koers!
18 april 2016 15:50
Inderdaad Matthews moet normaal gesproken Colbrelli met gemak kunnen kloppen. Dus zo goed was hij niet (meer).
18 april 2016 15:54
Die werken toch al tijden niet meer voor elkaar, en dan vooral Matthews niet voor Gerrans.
18 april 2016 15:56
Matthews was niet goed genoeg, dus Gerrans heeft hem in de teambus de huid volgescholden omdat Matthews zich niet had opgeofferd. Nu slaat Matthews via de media terug. "Ik was wel goed genoeg, puh!"
18 april 2016 15:59
Was dit de Gerrans die in 2013 de gele trui cadeau gaf aan Impey?

Het 'vriendenteam' is niet meer zo hecht als vroeger.
18 april 2016 16:07
Beetje gel*l van Matthews. Hij legt de verantwoordelijkheid voor de tactiek bij zijn ploegleider. Als de opdracht vervolgens is om een demarrage op de Cauberg te pareren, dan doe je dat. Tenzij je gewoon niet kunt omdat je de benen niet hebt. Maar Matthews zegt juist dat hij de benen wél had. Lijkt er dus vooral op dat Matthews hoopte dat de vluchters zouden worden teruggepakt (zoals hem vorig jaar overkwam) en hij dan voor de winst kon sprinten.
18 april 2016 16:12
Vorig jaar volgde hij Gilbert, wat hem teveel kracht kostte.
Nu dacht hij slimmer te zijn door te wachten, maar ze waren gaan vliegen..
18 april 2016 16:23
Ze kunnen beide ook zelf nadenken. Net of een ploegleider dat in zo'n moment even kan beslissen en doorgeven. Gerrans heeft niet gereden voor Matthews op het WK en nu hebben ze beide niet voor elkaar gereden. Stom.
18 april 2016 16:26
Ik vind het flink vermakelijk als het bij Orica zo gaat. Hadden Bling en Gerrans niet hetzelfde op het WK?
Opvallend en jammer dat TLJ stik kapot zat bij de laatste Cauberg, terwijl vele anderen zeggen dat ze gegokt en verloren hebben. (Bakelandts, Bling, Lammertink).
18 april 2016 16:46
Gevalletje twee honden en één been. Gasparotto de lachende derde.
Nou hebben ze oortjes in de koers en wordt er nog niet (goed) gecommuniceerd. Al begint het probleem natuurlijk al met een niet-eenduidige voorbespreking.
18 april 2016 17:22
haarscheurtjes in het Orica-bolwerk?
18 april 2016 18:15
Onvoorstelbaar dat je met zo'n team een strategie van afwachten kiest ipv 1 vd 2 kopmannen zelf aan te laten vallen op de Cauberg
18 april 2016 18:32
Allemaal goed en wel, maar wat heb je er nu mee gewonnen?
18 april 2016 18:36
Twijfelen is niet kunnen, zei mijn ploegleider vroeger altijd.
18 april 2016 19:10
Typisch Orica. Wachten en profiteren.
18 april 2016 19:32
Ik vind het vooral tekenend dat in elk interview wordt gezegd dat men verwachtte dat "anderen het wel zouden doen". Typerend voor het hedendaagse wielrennen? Het is niet zeldzaam dat wanneer een vluchter in de finale wint, dat gelijk ook de eerste en enige (groep met) vluchter(s) was in die finale.
18 april 2016 19:52
De renners en ploegleider maken de koers, dat is in ieder geval duidelijk. Een eventueel saai verloop heeft dus niets met een parcours te maken, maar puur met de tactiek.
18 april 2016 20:08
Dit is al de tweede x dat Matthews via de media de confrontatie zoekt met Gerrans en ook achter de schermen zal het al meermaals gebotst hebben. Ik vind het al geen haarscheurtjes meer maar een regelrechte confrontatie die gezocht wordt en waarbij ook de ploegleiding wordt uitgedaagd, hier spreekt ambitie uit.
18 april 2016 20:30
Pure Angelsaksische robots. Daarom zijn Angelsaksische ploegen een beetje de tumor (zware term, excuses) van het peloton.
18 april 2016 20:35
@Covadonga

En waar is de tactiek op gebaseerd? Juist...
18 april 2016 20:42
Los van de tegenstrijdige uitspraken in zijn reactie (superbenen, opdracht om te pareren op de Cauberg, terwijl Gasparotto toch echt wel halverwege vertrok) vind ik de rolverdeling wel een beetje vreemd. Ok, Matthews was vorig jaar als enige in staat om Gilbert te volgen, maar normaal zou een Gerrans toch nog meer punch bergop moeten hebben? Met Matthews heb je dan iemand waarmee je in een zetel naar de spurt kan
18 april 2016 21:12
Matthews was woensdag al noet goed genoeg, dat was zeer duidelijk. Gisteren was hij nog minder.
18 april 2016 21:40
antwerpfan:
exact wat ik ook dacht... Het is wel heel apart om Matthews de opdracht te geven alle aanvallen te volgen en gerrans voor de sprint te bewaren... Andersom zou ook een stuk logischer zijn of ze weten al van te voren bij Orica dat Gerrans niet goed genoeg is... En dan zouden ze hem eigenlijk voor Matthews moeten laten werken maar dat is duidelijk niet echt een optie ...

Lastig voor de ploeg, maar de ploegleiders moeten hier toch is met hun vuist op tafel slaan denk ik
18 april 2016 21:43
Matthews klets uit zijn nek en probeert zijn eigen straatje schoon te vegen. Superbenen had hij zeker niet anders had hij op de Cauberg wel de opdracht van zijn ploegleider uitgevoerd.
In de sprint bleek ook dat hij niet sterk genoeg was. Taakverdeling was duidelijk Matthews heeft verzaakt. Gerrans is op een vlakkere aankomst intrinsiek sneller dan Matthews, al geloof ik ook niet dat Gerrans zondag zo sterk was. Dit gaat niet meer goed komen tussen deze 2 heren dat is wel duidelijk.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.