Michael Valgren zegeviert in de Amstel Gold Race

Door Nick Doup , zondag 15 april 2018 om 17:11
Michael Valgren zegeviert in de Amstel Gold Race

foto: Sirotti

De Amstel Gold Race 2018 is gewonnen door Michael Valgren. De 26-jarige Deen van Astana kwam na een attractieve finale als eerste over de meet in Vilt. Hij maakte deel uit van een favorietengroep, waaruit hij op twee kilometer van de meet ontsnapte met oud-winnaar Roman Kreuziger (Mitchelton-Scott). Enrico Gasparotto (Bahrain Merida) eindigde als derde.

Tankink en Riesebeek in de kopgroep
De kopgroep ontstond relatief vroeg in de wedstrijd. Twee Nederlanders namen plek in de vlucht, met de ervaren Bram Tankink (LottoNL-Jumbo) en man-in-vorm Oscar Riesebeek (Roompot-Nederlandse Loterij). Zij kregen Tsgabu Grmay (Trek-Segafredo), Willie Smit (Katusha-Alpecin), Matteo Bono (UAE Emirates), Lawson Craddock (EF Education First-Drapac), Edward Dunbar (Aqua Blue Sport), Marco Tizza (Nippo-Vini Fantini) en Preben Van Hecke (Sport Vlaanderen-Baloise). In een mum van tijd kregen de negen een megavoorsprong van liefst zestien minuten.

Movistar, BORA-hansgrohe en Astana namen het heft in handen in het peloton en brachten het verschil terug richting de tien minuten. Ondertussen waren favorieten Philippe Gilbert en Tim Wellens al van de fiets geweest vanwege een mechanisch mankement. Lange tijd schommelde het verschil tussen de zeven en de acht minuten. Toen ook Sky en Quick-Step Floors zich van voren meldden, liep de voorsprong verder terug. Het tempo lag voor de net herstelde Wout Poels te hoog, terwijl de moegestreden Niki Terpstra ook de rol loste.

foto: Marcel Koch

Kreuziger opent finale bij de favorieten
Tankink moest aan kop als een van de eerste lossen op de Eyserbosweg, 37 kilometer voor de finish. Op dat moment schudde Roman Kreuziger ook voor het eerst aan de boom in het peloton. De Tsjech zorgde daarmee voor een schifting, waarbij alle grote namen de slag niet gemist hadden. Ion Izagirre demarreerde daarna op een ‘stil’ moment, maar op de Keutenberg haalden Michal Kwiatkowski en Dylan Teuns hem terug.

Oud-winnaars Kreuziger en Enrico Gasparotto waren de volgende aanvallers uit het sterk uitgedunde peloton. Dat gebeurde op een kleine minuut achter de overgebleven vroege vluchters.  Zij begonnen met een halve minuut voorsprong aan de laatste keer Cauberg, waar Michael Matthews al gelost was na een lekke band. Op de massaal bevolkte klim werden de vluchters gegrepen door het Italiaans-Tsjechische koppel. Riesebeek, Grmay, Van Hecke, Craddock en Bono hielden nog stand in hun wiel.

Valverde dunt favorietengroep uit
Floris De Tier probeerde te verrassen op de Cauberg, maar hij werd nog voor de top gepakt. Na de top vond een negental elkaar, op ruim tien seconden van de kopgroep. Alejandro Valverde probeerde de groep uit te dunnen. Enkel Peter Sagan, Julian Alaphilippe, Jakob Fuglsang, Michael Valgren en Tim Wellens konden El Imbatido volgen. Op 13 kilometer van de finish gegrepen ze de kopgroep.

Riesebeek houdt lang stand, maar past op de slotklim
De smalle wegen in de nieuwe lus zorgden voor een oncontroleerbare en onoverzichtelijke koers. De groep van Kwiatkowski en Gilbert volgde op meer dan twintig seconden. Het tempo viel een beetje van voren, waarna Riesebeek maar eens versnelde. Fuglsang en Bono glipten mee, maar bij de vroege vluchters was het pijpje leeg na ruim 250 kilometer koers. Desondanks probeerde Riesebeek het andermaal, dit keer met Van Hecke en (opnieuw) Fuglsang. Op de Bemelerberg, de laatste klim van de dag, gaf de Deen er een snok op.

Favorieten laten Valgren, Kreuziger en Gasparotto rijden
Valverde haalde Fuglsang hoogstpersoonlijk terug, maar achter hem nam Alaphilippe de rest mee. Sagan, Gasparotto, Kreuziger, Valgren en Wellens waren de andere mannen aan kop. Op 4,7 kilometer van de meet probeerde Valgren het Astana-overtal uit te spelen, ware het niet dat Wellens en Sagan hem terughaalden. Ruim twee kilometer voor de streep sprongen Valgren en Kreuziger weg. Doordat de wereldkampioen zijn benen stil hield, kregen de aanvallers een vrijgeleide voor de overwinning. Daarin bleek Valgren de betere van Kreuziger. Gasparotto wist zich nog naar de derde plek te rijden. In de sprint om plek vier bleef Sagan Valverde voor.

Het is voor Valgren – in 2016 nog tweede in de Gold Race – zijn tweede zege van het seizoen. Eind februari wist hij solo te zegevieren in de Omloop Het Nieuwsblad. Twee weken geleden eindigde hij nog als vierde in de Ronde van Vlaanderen. Voor Kreuziger (winnaar van 2013) is het zijn tweede podiumplek in de Nederlandse klassieker, terwijl Gasparotto (winnaar 2012 en 2016, derde in 2010) al zijn vierde podiumplaats behaalde.

foto: Marcel Koch

 Bekijk hieronder het video-interview met Michael Valgren na afloop

Dit artikel delen:

94 Reacties

oborobo 15 april 2018 om 17:46

Bij Sporza gewoon de huldiging,bij de NOS geleuter van Dionne en Nelissen.
Bravo Sporza,zo hoort dat!

JaBo 15 april 2018 om 17:48

Leuke koers en mooie finale met verdiende winaar. Van Riesebeek goed gereden als hij de finale iets slimmer aanpakt was een top 10 plaats mogelijk. TLJ komt toch weer te kort als het iets lastiger wordt.

girardengo 15 april 2018 om 18:02

De finale was goed uitgetekend en zeker de moeite waard om te bekijken. Een van de betere edities (qua drama blijft de eerste AGR (1966) voor mij overigens op no. 1 staan). Valgren is een sterke winnaar. Kreuziger en Gasparotto bevestigen weer eens.

Frits des Jeux 15 april 2018 om 18:06

Prachtige Gold Race. Vuurwerk vanaf de Eyserbosweg eigenlijk al en grote namen die zich laten zien. Kan met Valgren als winnaar goed leven. Werd in 2016 al 2e achter Gasparotto en is in dit werk een naam die we de komende jaren nog veel gaan tegenkomen en zien. Lijkt dit jaar echt zijn doorbraak te worden met nu al de Omloop en de Amstel op zak. En in deze vorm voor Luik een grote outsider.

Tegenvallers toch wel Kwiatkowski en de Nederlanders. De verandering is wel goed met de smalle weggetjes.

Al was vorig jaar ook al een mooie editie. Matthews oogde wel heel sterk. Zonde van de lekke band, maar voor volgende week in Luik lijkt het mij leuk hem in een sprintje met Valverde te zien. Werd vorig jaar al 4e daar.

HF2013 15 april 2018 om 18:08

Leuke AGR gezien. Astana zich goed laten zien dit voorjaar. Valgren en Fuglsang allebei erg sterk.

Gebruikersnaam 15 april 2018 om 18:09

Het is een keuze. Deze finale is veel leuker en interessanter dan voorafgaande versies, met als gevolg dat er meer mogelijke winnaars zijn, dat je een veel bredere startlijst hebt en dat de kans derhalve ook veel groter blijft dan je vaker van dit soort winnaars zal krijgen.

Chaba 15 april 2018 om 18:12

Tja weer kijken de favorieten naar elkaar. Dan wint er gewoon een goede outsider. Knap gedaan. Jammer dat Sagan het liet lopen toen Kreuziger ging, maar zat misschien even niets meer op.

Lalsacien 15 april 2018 om 18:12

Gelukkig dat het geen sprint werd. Prachtige winnaar en de aanval loont. En Sagan en Alaphilippe en Valverde waren aan het sparen voor hun sprint.

Wildebert 15 april 2018 om 18:16

Zagen we vandaag eerder Verstappen niet zo slim doen, Alaphilippe kan er ook wat van. Energie op het verkeerde moment aangewend. De Nederlandse eer moest worden hooggehouden door ene Riesebeek Roompotter en dat deed hij zeer kranig! Gesink geeft hoop, Sunweb duidelijk met vervelende spam te maken (gebrek aan zonneschijn). En Wellens sterk, maar zowel hij als de regen zetten niet door. Leuke koers gezien in het laatste uur en voor zover mij bekend geen nare valpartijen, da’s ook fijn.

john 15 april 2018 om 18:20

@ikbenprocycling Ja dat lijk me wel een uitstekend idee , weilanden zat daar om de party tenten Van V Vliet neer te zetten
En geen half dorp heeft er 5 dagen last van ,vooral op de zaterdag

Jean Dumas 15 april 2018 om 18:23

Lawson Craddock eindigt als vluchter van de dag in de toppersgroep. Klasse.

Gebruikersnaam 15 april 2018 om 18:26

Tiesj DNF, benieuwd wat daar gebeurd is.

assen 15 april 2018 om 18:26

Dit parcours lijkt PERFECT!
Het maakt de schifting mogelijk en achtervolging moeilijk (dat is +2) en heeft een vlak stuk op het eind waardoor alle renners die de schifting kunnen overleven kunnen winnen (+1) en het niet automatisch neerkomt op een sprint bergop waar de sterkste wint (+1). Taktische laatste kms zijn top (+1).
En ja, soms tel ik dubbel (+1).

Fantastische koers gezien. Jammer dat Sunweg en TLJ niet in het spel voorkwamen, ten minste niet om de knikkers. Roompot wel, goed gedaan mannen!

Pol 15 april 2018 om 18:29

@jaBo
Dat komt omdat TLJ altijd op hoogte stage gaat en op trainingskampen.Trainen is bij TLJ belangrijker dan koersen.

Kwibus 15 april 2018 om 18:39

Valgren was al eens 2e met de cauberg op het einde. Waar hebben we het over…

Prachtige koers was, prachtig parcours. We gaan niets veranderen. De tijd van 250km slapen en een sprint de cauberg op is godzijdank voorbij.

Nu de waalse pijl en luik aanpassen en de ardennen worden weer leuk om te kijken.

ditisdavid 15 april 2018 om 18:59

WP mag imo best een puncheurs-WK blijven zolang LBL weer een mooie koers wordt, want op dit moment gaan de groten in San Remo nog van verder…

albertosagan 15 april 2018 om 19:07

Reed Dan Martin mee? Ik beschouw hem toch wel als een van de favoriete voor de waalse pijl

moa 15 april 2018 om 19:08

Renners worden uit koers genomen die nog geen 5 minuten achter er zijn, geparkeerde auto’s op de weg, regie die er geen bal van snapt, moto’s die derny spelen… Kan er hier echt geen belgische input zijn?

Spannend laatste uur. Mijn favorieten niet sterk genoeg.

Mwielerfan 15 april 2018 om 19:15

Weten jullie zeker dat je niet naar Gent wevelgem hebt lopen kijken? De achtervolgers waren overduidelijk kapot en konden niet meer. De beste 3 zaten vooraan. Valverde wint heel veel maar is echt niet elke wedstrijd de sterktste. Iedereen in de achtervolging had al een keer aangevallen of een gat dicht gereden de 15k ervoor.
Als de nummers 2 en 3 samen al 3x gewonnen hebben, hoe kan het podium dan een teleurstelling zijn? Ligt het er dan niet aan dat jezelf wel heel erg op dezelfde renners hoopt het hele jaar, jaar in jaar uit?

Mwielerfan 15 april 2018 om 19:22

Enige nadeel van dit parcours is dat de nlers geen excuus meer hebben dat ze niet meedoen.

Gebruikersnaam 15 april 2018 om 19:28

Het was leuker dan gebruikelijk, maar het is en blijft een finale van hoop en al 20 kilometer, nog steeds in schril contrast met kasseienklassiekers waar het doorgaans 50 kilometer eerder attractief wordt.

moa 15 april 2018 om 19:30

Ik vind dat tactiek deze AGR bepaalt heeft, niet wie de sterkste was. Dat is toch nog altijd het verschil tussen een klassieker en een monument. Achter Wellens wordt er bijvoorbeeld gereden. Minder achter de Astana renners of Kreuziger.

Het niet laten winnen van bepaalde renners is belangrijker dan eigen winst blijkbaar.

RRobson 15 april 2018 om 19:35

@Gebruikersnaam: Benoot gewoon een off-day, op één van de hellingen liepen de benen vol, kan dus zelfs den Tiesj overkomen (die woensdag nog prima in vorm leek).

Wat de finale betreft: vroeger op de Cauberg won bijna altijd de sterkste. In deze finale kan in de finale tactisch gespeeld worden, zoals Astana vandaag mooi liet zien. Maar er zal nooit een pannenkoek winnen. Geef mij dus maar de nieuwe finale…

JaBo 15 april 2018 om 20:04

@ volgens mij hebben ze in Limburg geen Jumbo winkels. Dus deze Nederlandse koers wordt gezien als voorbereiding. Niet voor Tanking die vliegt er vanuit vertrek in als een jonge hond.

kampie 15 april 2018 om 20:04

Schitterende koers Schitterende winnaar. AGR bouwt weer een mooi imago op.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.