Mitchelton-Scott verpulvert concurrentie in Hammer Sprint

zaterdag 2 juni 2018 om 19:01
Mitchelton-Scott verpulvert concurrentie in Hammer Sprint

foto: Sirotti

Mitchelton-Scott heeft met overmacht de tweede dag van de Hammer Limburg gewonnen. De Australische ploeg pakte onderweg met Caleb Ewan veel punten en nam na een één-tweetje van Ewan en Mezgec in de vijfde ronde de macht over, die ze niet meer weggaven. Quick-Step Floors start morgen in eerste positie aan de ploegenachtervolging.


Quick-Step Floors goed uit de startblokken
Quick-Step Floors begon goed aan de eerste ronde. Yves Lampaert soleerde en pakte direct honderd punten aan de meet, terwijl ploeggenoot Álvaro José Hodeg nog meer punten pakte door daar vlak achter door derde te worden. Sunweb-renner Edward Theuns zwom daar vlak tussenin: hij werd tweede.

Van Poppel pakt veel punten voor LottoNL-Jumbo
Na de eerste ronde volgde een hergroepering waarna er een aantal aanvallen volgden met succes voor zes renners. Zij mochten in de laatste tweehonderd meter sprinten voor de tweede honderd punten. Van Poppel bleek hierin de rapste te zijn voor Roger Kluge (Mitchelton-Scott) en opnieuw Lampaert. Ook in de ronde erna pakte Van Poppel veel punten. In de derde ronde waren er dubbele punten te verdienen en werd Van Poppel tweede achter Matteo Pelucchi (BORA-hansgrohe).

Tactisch rijden brengt Colbrelli zege in ronde vier
Sprinter Sonny Colbrelli wilde de sprint in de vierde ronde ontlopen en viel vlak voor de finish aan. Het enige wat de Italiaan leek te doen was het verspillen van kostbare krachten, maar hij hield het vol, waardoor hij Bahrain Merida honderd punten bezorgde. Quick-Step Floors, BORA-hansgrohe en LottoNL-Jumbo waren halverwege in de race voor de eindzege, maar zagen de ronde erna een heuse machtsgreep.

Mitchelton-Scott grijpt de macht dankzij een-tweetje Ewan en Mezgec
Vlak na halverwege koers was het Mitchelton-Scott dat de macht greep. De Australische ploeg haalde Jon Dibben van Sky terug en katapulteerde vervolgens Caleb Ewan en Luka Mezgec naar de plekken één en twee waardoor er 181 punten gepakt werd én de leiding. De Hammer Sprint leek hiermee beslist te zijn.

Ewan gooit koers in het slot
In de ronde na Mitchelton-Scotts machtsgreep waren er opnieuw dubbele punten te verdienen. Een sprint kon niet voorkomen worden, waardoor de spurtkanonnen opnieuw aan hun trekken kwamen. Ewan ging van ver aan en pakte liefst tweehonderd punten. Mitchelton-Scott had na Ewans winst meer dan driehonderd punten voorsprong op de naaste concurrenten. Van Poppel werd tweede en zorgde er zo voor dat LottoNL-Jumbo klom naar plek drie.

Lasse Norman Hansen pakt volle buit in laatste twee rondes, Mitchelton-Scott wint
Na Ewans winst in de zesde ronde viel het even stil. Lasse Norman Hansen en Matti Breschel profiteerden daarvan, trokken ten aanval en bezorgden hun ploegen Aqua Blue Sport en EF Education First-Drapac een hoop punten. Breschel liet zich vervolgens uitzakken, waarna Norman Hansen in de laatste ronde solo naar de tweehonderd punten moest rijden. Dat deed de Deen vervolgens, waardoor zijn team in de slotrondes een flinke sprong nog in de daguitslag maakte. Ewan werd tweede in de slotronde, waardoor Mitchelton-Scott de voorsprong nog maar eens uitbreidde. LottoNL-Jumbo werd dankzij een vijfde plek van Van Poppel in de achtste ronde derde.

Dit artikel delen:

34 Reacties

rahimns 2 juni 2018 om 19:06

Ik denk dat TLJ over 2 dagen op een 3e plek is geëindigd… dat had ik in dit veld eerlijk gezegd niet verwacht… netjes gedaan

assen 2 juni 2018 om 19:12

Heb driekwart gezien. Mooie event! Pas de tweede keer dat ik het zie, na vorig jaar hier, en ik moet zeggen dat ik er al gewend aan ben.

Dit soort events zal voor ‘nieuw publiek’ leuker en mooier zijn dan etappes van een grote ronde of kleine ronde…

Pédaleur de charme 2 juni 2018 om 19:15

Dat was aan de publieke belangstelling langs de kant niet te merken @assen.

Rhohan 2 juni 2018 om 19:16

Het lijkt wel baanwielrennen op de weg en een veel groter peloton.

assen 2 juni 2018 om 19:21

Mijn viewer gaf 1K kijkers aan. Dat is ook belabberd weinig.
‘Oud publiek’ ziet liever iets anders, ‘nieuw publiek’ vindt het misschien mooier dan andere koersen, maar kijken doen ze vooralsnog inderdaad niet.

tdola 2 juni 2018 om 19:29

Ik vind het iig aantrekkelijk en leuk om te kijken.

rahimns 2 juni 2018 om 19:35

De verschillen gaan klein zijn morgen al aan de start.

skylimit 2 juni 2018 om 20:02

Dit is een veredeld criterium in een nieuw jasje. De eerste keer was nieuw, nu gaat het gauw vervelen. Denk niet dat dit een lang leven zal leiden.

rahimns 2 juni 2018 om 20:05

Zie nu dus dat die punten geen bal uitmaken… je positie in de 2 klassementen opgeteld bepalen wanneer je start. Waarom dan zo’n lastig puntensysteem.

MatthiasVDH 2 juni 2018 om 20:10

Veel actie, weinig spanning. Zo komt het bij mij toch over.

kampie 2 juni 2018 om 20:14

Super leuk om te kijken! Meer hammers graag . Danny v Poppel ijzersterk

delgado 2 juni 2018 om 20:20

Hier zal ik als ‘oude kijker’ nooit naar kijken. Heeft toch geen bal met wielrennen te maken.

tendam 2 juni 2018 om 20:33

@delgado
Hoe weet je dat nou als je er nooit naar kijkt? Niet dat ik denk dat dit een lang leven beschoren is, maar het is leuker dan driekwart van de etappes in een grote ronde.

delgado 2 juni 2018 om 20:52

@tendam
Ik hoef alleen maar te lezen “…begon goed aan de eerste ronde… en pakte aan de meet direct honderd punten”, en ik weet al genoeg.

Romāns Vainšteins 2 juni 2018 om 20:52

Voor mij is het een soort van baanwielrennen-op-de-weg. Niets voor mij. Beetje opgevoerde hamstertjes in radjes.

Delgado hierboven vat het heerlijk samen.

vlek 2 juni 2018 om 21:02

Ik vond het vorig jaar een vermakelijke twee uur wielrennen. Dit jaar niets gezien, maar zal weinig aan veranderd zijn. Het valt wel te hopen ze de tijdrit iets anders aanpakken.

Fast Freddy 2 juni 2018 om 21:17

Ach, voor sommigen is een andere kleur sokken al een te grote verandering. Laat staan een nieuw concept…

rahimns 2 juni 2018 om 21:37

Ik heb me als ‘oude’ volger van het wielrennen me de afgelopen 2 dagen prima vermaakt. Vooral de sprint doet me denken aan de openingskilometers van een bergetappe of van de Ronde van Vlaanderen … 2 uur demarrages en dan met tussensprints. Het valt bijna geen moment stil… heerlijke sport.

UrbanSteel 2 juni 2018 om 21:47

Misschien is er op de kalender nog een gaatje om het peloton een dag of twee op een bmx een wedstrijdje te laten rijden. ;)

delgado 2 juni 2018 om 21:58

@Fast Freddy
Lekkere vergelijking. Of ook totaal niet.

Wegwielrennen is al meer dan honderd jaar wat het is, met natuurlijk hier en daar wat vernieuwingen. Maar dit is gewoon iets compleet anders en staat mijlenver van het wegwielrennen.

Inderdaad UrbanSteel. Als dit kan, moet dat ook kunnen.

jsprunk 2 juni 2018 om 22:02

Ik vind het ook wel geinig, maar de plek op de kalender is waardeloos. Ewan de enige topsprinter die mee doet en gisteren ook weinig toppunchers.

Baik-Baik 2 juni 2018 om 22:16

@vlek
Stayeren is vanaf nu verboden in de ploegentijdrit.

Sephiroth 2 juni 2018 om 22:29

Delgado, er zijn genoeg vernieuwingen in het wielrennen gedurende die 100 jaar. Gouden kilometer, kasseien, gravelstroken, 65km lange tour etappes ipv 350km lange etappes. Services wagens, Time trail (team en Individueel) etc.

Ik kan genieten van de slijtage slag, de tactiek, maar ook actie is wel fijn, want wees eerlijk 80% van de WorldTour ritten hoef je pas op 5-30 min van het einde te gaan kijken. Aangezien ze de onstnapping van de dag meestal niet laten zien hoe die zich vormt.

Oftewel ik vind het een leuk concept met een gezonde portie actie en er gaat alleen maar meer strategie in komen. Dus ik zou zeggen: laat je TV uit, geef het geen kans en kijk je traditionele Koersjes lekker. Dan kijken andere mensen dit.

@jsprunk, daar heb je wel gelijk in. De plaats op de kalender behoeft verbetering.

ghostwriter 2 juni 2018 om 22:31

Ik vind het een leuk concept en het lijkt me voor jonge wielrenners ook een geweldige leerschool met veel aanvallen.

Romāns Vainšteins 2 juni 2018 om 22:39

‘want wees eerlijk 80% van de WorldTour ritten hoef je pas op 5-30 min van het einde te gaan kijken’

Neen, de sport zelf is 50%, de andere 50% is het landschap. Daarom heb ik ook zo de pest aan de baan, stadscriterea, eindlussen en rondjeskoersen zoals dit. Ik kijk liever alleen de eerste 100 km vd Strade dan de ontknoping vd MC Hammer games waar Hollandsche glorie op het punt staat die cup te pakken.

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.