Mollema kopman Trek Factory Racing in Dauphiné
foto: Sirotti
donderdag 4 juni 2015 om 13:47

Mollema kopman Trek Factory Racing in Dauphiné

Bauke Mollema wordt door Trek Factory Racing uitgespeeld als kopman voor het Critérium du Dauphiné. Onze landgenoot rijdt de achtdaagse rittenkoers in voorbereiding op de Tour de France. De 28-jarige klassementsrenner verkoos vorig jaar nog de Ronde van Zwitserland in de voorbereiding op de Tour. Daarin eindigde hij als derde in het eindklassement. Ondanks die succesvolle campagne verkiest Mollema dit jaar de Franse rittenkoers boven de Zwitserse etappewedstrijd.

Het Critérium du Dauphiné start aanstaande zondag in Albertville en eindigt op 14 juni met een finish bergop in Modane Valfréjus. Na drie (relatief) vlakke etappes en een ploegentijdrit zijn de laatste vier ritten van World Tour-koers allemaal pittige bergetappes. In die ritten zal Mollema zichzelf flink willen testen met oog op zijn klassementsambities in de Ronde van Frankrijk. De andere twee Nederlandse uit de Amerikaanse ploeg, Danny en Boy van Poppel, zijn niet opgenomen in de selectie voor deze etappewedstrijd.

flag-us Selectie Trek Factory Racing voor Critérium du Dauphiné 2015 (WT) 7-14 juni:

flag-jp Fumiyuki Beppu
flag-us Matthew Busche
flag-es Markel Irizar
flag-nl Bauke Mollema
flag-ua Yaroslav Popovych
flag-au Calvin Watson
flag-at Riccardo Zoidl
flag-es Haimar Zubeldia

RIDE Magazine
39 Reacties
Sorteer op:
4 juni 2015 14:03
Hopelijk weet Mollema het vormverlies na zijn val om te buigen. Hoewel de Dauphiné wat langer weg is van de Tour, vind ik dit rondje een betere voorbereiding dan de RvZ. De RvZ is eigenlijk een wat te lange ronde zo vlak voor La grande Boucle.
4 juni 2015 14:10
Zwitserland is toch maar 1 dag langer dan Dauphiné?
4 juni 2015 14:11
In Noorwegen was het nog niet best. Ik hoop van harte dat hij de weg omhoog vindt hier, zeker met een aantal van die muur aankomsten. Mollema in vorm moet daar zeker mee kunnen doen.
4 juni 2015 14:26
De Dauphiné is inderdaad een betere voorbereiding voor de Tour. De aankomst op Pra-Loup zit zowel in de Dauphiné als in de Tour. Daar kunnen de mannen die de Dauphiné rijden voordeel uithalen.

De Ronde van Zwitserland lijkt mij ook een hele goede voorbereiding voor de Tour. Persoonlijk is het mijn favoriete ronde: leuke open koers, mooi landschap en goede wegen. De koers duurt maar één dag langer dan de Dauphiné en het parcours is meestal zeer gevarieerd. Een voordeel van de Ronde van Zwitserland ten opzichte van de Dauphiné is dat de Ronde van Zwitserland een weekje later eindigt. Het koersritme zit er dan nog wat beter in wanneer de Tour begint.
4 juni 2015 14:30
@Knaljaas, yep maar behalve die ene dag begint de RvZ een week later. Als je dan uit wil halen lijkt mij de hersteltijd wat te kort en ga je dat betalen op het einde van de tour. Overigens, de weersvoorspellingen zijn niet best, de hele Dauphiné week niet.
4 juni 2015 14:32
hoop op een uitschieter van Zoidl
4 juni 2015 14:44
Goede keus lijkt me, al is het maar omdat hij zich in Zwitserland nu wel bewezen heeft.

Benieuwd naar zijn vorm.
4 juni 2015 14:48
Etio- je hebt gelijk dat de RvZ ook een goed voorbereiding is op de tour. Alleen privileer ik toch de Dauphiné boven de RvZ omdat ik dat weekje meer rust beter vind. Het gaat bij Mollema bijvoorbeeld toch ook om het klassement en als je dan ruim vier weken top moet zijn lijkt me dat wel wat te veel van het goede.
4 juni 2015 14:52
@Jan Blokland Dat is waar. Ik hoop dat Mollema niet voor een klassement gaat rijden in de Dauphiné en gewoon voor een ritzege gaat.
4 juni 2015 14:55
Misschien dat dit beter voor Mollema uitpakt na het einde van de tour toe aangezien de hersteltijd iets langer is tussen Dauphine en Tour.
4 juni 2015 14:58
Het is een gegeven dat er de laatste jaren vaker mensen uit de top 10 van de tour uit de dauphine zijn gekomen dan uit de tour de suisse. Mollema is een uitzondering op die regel geweest, maar het lijkt er toch echt op dat de dauphine een betere voorbereiding is.
4 juni 2015 15:01
Ik verwacht ook Zubeldia met een beschermde rol.. Leuk dat ie Dauphiné rijdt.
4 juni 2015 15:08
Zwitserland is te dicht op de Tour vind ik en daarnaast doorgaans een zwaarder parcours, langere etappes en meer bergen, dan de Dauphine. Als je jezelf zo vlak voor de Tour helemaal leegtrekt, kom je in de Tour tekort is mijn mening.
4 juni 2015 15:14
We gaan het zien. Ik denk dat we onze handjes dicht mogen knijpen als Mollema top 15 Tdf '15 zou kunnen bewerkstelligen. Zeker met dit deelnemersveld. Eventueel top 10 maar dan moeten de concurrenten veel pech hebben. Ik heb persoonlijk meer vertrouwen voor top 10 in Kelderman, Poels, Gesink en Ten Dam. Mollema is toch vaak ziek. Ik vind het ook geen attractieve renner, maar dat is slechts een mening. Mening.
4 juni 2015 15:22
@Chasinque 4 NLers in de top-10, waarvan er één zich leeg zal moeten rijden voor Froome, en de andere drie in één team zitten, terwijl de enige NLer die ongedeeld kopman kan zijn geen goede uitslag rijdt? Jij hebt een ander beeld van deze zomer dan ik.
4 juni 2015 15:24
@Chasinque
Poels die moet zich waarschijnlijk leegrijden voor Froome...en anders wel voor Porte of Henao.
Ten Dam gaat het ook denk ik niet redden.
Gesink en Kelderman en JUIST Mollema zie ik eerder Top 10 rijden.
4 juni 2015 15:40
@dirkdewolf
Dat ongedeeld kopman zijn maakt niet zoveel verschil, bij LottoNL rolt er uiteindelijk ook wel 1 of 2 kopmannen uit waar de rest voor rijdt. Voordeel is wel dat Mollema met Cancellara een kasseienman heeft die graag naar hem omkijkt, Vanmarcke rijdt in zo'n rit puur voor zichzelf.
4 juni 2015 15:44
@tendam

zou Cancellara met zijn verloren voorjaar niet voor eigen kans willen gaan op de kasseien?
4 juni 2015 15:45
Leuke internationale ploeg trouwens!
4 juni 2015 15:55
Ik verwacht er vooralsnog niet veel van.
Noorwegen was gewoon ronduit slecht. Dat zeggende, is daar nog een verklaring voor gekomen?
4 juni 2015 16:07
@tendam Mollema gaf in zijn procycling-interview juist aan dat Cancellara in die kasseirit voor zichzelf gaat rijden maar dat er wel andere goede renners zijn die hem zullen bijstaan...
@hiddenz; ja dus. Fabian was er ook niet bij toen Bauke ging verkennen
4 juni 2015 16:11
@Stoempert
Mollema couldn't care less about Norway... of zoals je dat netjes zegt:

"On my way back home after some good racing in Tour of Norway. Feelings and legs improving day by day. Next: Dauphine."
4 juni 2015 16:12
@stoempert: nee, daar wacht ik ook nog steeds op, wat was dat een erbarmelijk niveau. Hij deed er zelf erg laconiek over, op z'n Mollema's zal ik maar zeggen. In de Dauphine mag hij mij ervan overtuigen dat hij MOGELIJK wel een goede Tour gaat rijden, maar mijn onderbuikgevoel zegt dat we dit jaar er niet veel van mogen verwachten. Sowieso moeten we niet teveel verwachten, Poels mag zich helemaal naar de kloten rijden, Ten Dam ook en anders gaat 1 van het trio Kelderman-Ten Dam-Gesink wel op hun plaat en mag zich gaan voorbereiden op de Vuelta. Zou me echt verbazen als we de TTT ingaan met het volledige TLJ team. Tegen die tijd hebben echt al een aantal klassementsmannen het asfalt van te dichtbij gezien (ook van andere ploegen inderdaad). Nee, Mollema moet mij nog eerst even overtuigen. Alleen als hij bij de eerste 10-12 eindigt in de Dauphine en zich vooral niet helemaal binnenste buiten trekt, geloof ik er nog wel in. Voor het klassement in de Tour moeten we sowieso niet hopen, heeft geen zin. Laten we hopen op een mooie etappeoverwinning van welke Nederlander dan ook en een attractief koersende TLJ. Maar dat laatste is nu juist het probleem en daarom ben ik zo blij dat Kruijswijk weer meegaat. Zowel Gees als Kelderman hebben aangegeven in recente interviews niet te gaan aanvallen, maar uitsluitend proberen de grote mannen zolang mogelijk te volgen. Zucht. Daarom is het helemaal niet slecht als iemand zich op achterstand laat rijden, op zijn plaat gaat (zonder erg natuurlijk) en vervolgens voor een rit probeert te gaan. La Plagne vergeet nooit iemand meer, Lars Boom van vorig jaar ook niet.
4 juni 2015 16:25
@Vinnie even terugkomen op je verhaal van lengte en zwaarteverschil tussen RvZ en de Dauphine.. Dit jaar lijkt de laatste toch echt veel zwaarder met maar 100 km minder koerskilometers maar wel bijna 2x zoveel bergen. En zeker meer hoogtemeters. Alleen het feit dat de TdS minder ruimte geeft in een rustperiode (al gaat Bauke die gebruiken voor een hoogtestage) is die fabel voor dit jaar even de wereld uit.
4 juni 2015 16:36
Mollema kiest dit jaar ook voor een hoogtestage na de dauphiné ipv ervoor. Dit zie ik ook niet veel renners doen, namelijk meestal ervoor. Het zal wel met een goede reden zijn, maar waarom ben ik wel benieuwd na. Iemand enig idee?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.