dinsdag 31 mei 2016 om 09:56
Motard zwaar aangeslagen na ongeval met Broeckx: “Het wás veilig”
Frank Van Den Broucke, één van de twee motards die zaterdag betrokken was bij het ongeval met Stig Broeckx, zegt bij het inhalen van het peloton geen onverantwoorde risico’s te hebben genomen. “Het wás veilig”, vertelt hij aan het Het Laatste Nieuws. “Tot het fietspad plots stopte.”
De motard, die twintig jaar ervaring heeft als mobiele seingever, vindt het vreselijk dat Broeckx nu in een ziekenhuis voor zijn leven vecht. “Elke seconde van de dag denk ik aan Stig. Ik hoop voortdurend op goed nieuws. Want wat er gebeurd is, is voor die jongen een ramp.
Maar natuurlijk ook erg voor deze ervaren motard.
Gewoon rijbewijs afnemen en een fikse celstraf.
Het staat er echt
Het is erg lastig om een heel parcour uit je hoofd te kennen, desalniettemin heeft RKfiets wel het punt dat die motards dus te hard hebben gereden ivm onverwachte obstakels.
Ik wens deze man sterkte, die ook het lef heeft om met zn naam in de krant te komen. Hopelijk word hij niet door allemaal tokkies aan de schandpaal genageld nu.
-fietspaden stoppen niet "opeens"
- zelfs als ze dat wel doen kun je ook nog remmen ipv doorrijden denk ik?
Ik moet bekennen dat ik voor de laatste opmerking eigenlijk niet precies genoeg weet hoe de vork exact in de steel zit. Iemand die me meer kan vertellen?
En soms stoppen fietspaden wel degelijk 'opeens'; soms omdat het fietspad dan aan de andere kant van de weg verdergaat maar vaak ook bijvoorbeeld de bebouwde kom begint of juist stopt en je dan geacht wordt je als fietser weer in het gewone verkeer te voegen.
https://www.instagram.com/p/BGCr6vftbns/?r=1728691510
Verder wens ik ook deze man het beste.
En dan die verklaring van de UCI.... actie wil ik zien! Minder motoren, en inhalen mag alleen nog in bijzondere gevallen. Seingevers alleen nog langs de weg, niet meer op de motor. Bij gebrek aan seingevers geen koers; veiligheid voor alles.
Wat mij betreft is het logisch dat je niet een compleet parcours kunt verkennen, maar met een dergelijke snelheid inhalen terwijl je niet voldoende zicht hebt hoe het parcours zich ontwikkeld lijkt mij onnodig risico nemen. Alleen inhalen voldoende ruimte hebt en zicht.
Inhalen in een steile afdaling + scherpe bocht naar rechts + met een dergelijke snelheid dat je niet meer op tijd kunt remmen is wmb alles behalve veilig.
Alsof je bij een etappekoers van een weekje (laten we zeggen 1.400 km) als motard zijnde iedere meter uit je hoofd kent.
En dan nog: het parcours inspecteren zonder publiek, oogt totaal anders dan datzelfde parcours met publiek.
Ik lees ook: op delen dat de motard het parcours niet kent moet hij zijn snelheid aanpassen.
Kan niet! Een seingever moet altijd sneller rijden dan het peloton. Hij moet het peloton immers inhalen om tijdig bij het volgende gevaarlijke punt te staan om de renners te waarschuwen voor gekke obstakels, gevaarlijke bochten en wegversmallingen.
Laten we wel de normale logica in acht nemen binnen deze discussie...
Er wordt wel degelijk parcours verkend van te voren, zoals ook te lezen is op verschillende motard-begeleiding sites:
http://www.motorbegeleiding.com/wat%20doen%20we.htm
En natuurlijk snap ik dat je niet elke putdeksel van buiten moet kennen. Het hele punt is dus dan ook als je het parcours niet op je duimpje kent, ga dan niet inhalen in een steile afdaling (wat ook niet mag volgens de regels : http://goo.gl/BffeAN) en helemaal niet over een fietspad.
Officieel moet de jury groen licht geven voor een inhaal actie, en als die iets over een fietspad gezegd hebben dan is het natuurlijk een ander verhaal. Moeilijke kwestie.
Aan alle mensen hier die beginnen over ontbreken van parkoers kennis. Probeer iedere dag maar eens 200km uit je kop te leren.
De UCI heeft gewoon geen zin om er iets aan te doen, al die auto's en motors leveren geld op en Cookson staat liever naast een Astana renner op het Giro podium met een zelfingenomen grijns.
Dit is een gevolg van het feit dat hij op die plek te snel reed om te kunnen reageren op veranderingen in de omgeving. Als hij aanvoelt dat het fietspad 'plots' stopte houdt dit gewoon in dat hij te snel vlamde op die plek.
Wat de reden daarvoor ook mag zijn: cowboygedrag, instructies dat hij naar voren moest of gewoon onoplettendheid, voor mij is dit een serieuze overtreding en wel degelijk zijn fout. Het was niét veilig. Ook bijzonder respectloos om dit te stellen en eigen verantwoordelijkheid niet op te nemen, dit verergert het probleem enkel.
Ook de tweet van een collega meteen na de feiten 'de motards deden niets verkeerds' wil gewoon zeggen dat die bepaalde mensen zichzelf boven de regels/renners plaatsen en niet in de koers horen.
Ik wens deze man zeker ook sterkte, maar dat neemt niet weg dat ik vind dat zo'n type niet geschikt is om met een gevaarte tussen een peloton te laveren.
1) Het was veilig
En
2) Het fietspad stopte opeens
Gaan niet samen. Als het fietspad opeens stopte deden die motards dus iets wat helemaal niet veilig was. De vraag is vervolgens waar de grens ligt tussen "bevelen van de jury opvolgen" en "zelf nadenken", mbt tot eigen verantwoordelijkheid.
Linksom of rechtsom is dit voor mij een verklaring met een hoog "ik deed niets verkeerd, die boom stak opeens over"-gehalte.
Jammer.
Kijk liever eens naar je eigen redenatie.
Gevaarlijke situaties creëren om verderop gevaarlijke situaties te vermijden, is natuurlijk gewoon ronduit belachelijk.
Het 'fietspad' in kwestie was in 2009 meer een soort verharde berm slash voetpad van zo'n meter breed, in elk geval niet geschikt om in te halen. Ik neig toch naar een onverantwoord risico dat de motard met de ironsiche naam genomen heeft. Neemt niet weg dat het boven alles vooral een dramatisch ongeval is waar geen van de partijen bewust een fout heeft gemaakt en het verhaal alleen maar slachtoffers kent, om er weer een clichéterm uit te gooien.Edit: dit was dus NIET de locatie, enkel de plek waar de koers is stilgelegd.
Conclusie: makkelijk praten achteraf en de motard verwijten dat hij niet oplette of de verkeerde keuze heeft gemaakt. Volgens mij is een man die al 20 jaar op de motard zit als mobiele seingever echt wel een man met hart voor de sport en voor de renners. Maar zoals altijd zou 90% op een forum het anders, veiliger en vooral stukken beter gedaan hebben dan deze man. De beste stuurlui...
Sterkte Stig en sterkte Frank!