Definitief: Nairo Quintana koerst ook in 2025 in de WorldTour
foto: Cor Vos
donderdag 14 november 2024 om 14:09

Definitief: Nairo Quintana koerst ook in 2025 in de WorldTour

Update Nairo Quintana gaan we ook volgend jaar in de WorldTour in actie zien. De Colombiaanse klimmer heeft zijn aflopende contract bij Movistar met één jaar verlengd, waardoor Quintana tot eind 2025 vastligt bij de Spaanse profploeg. Dat heeft Movistar inmiddels bevestigd via sociale media.

Het Spaanse AS schreef woensdag al dat Quintana bij zou tekenen bij Movistar. De handtekening en de officiële bevestiging van de contractverlenging zouden donderdag volgen, meldde de Spaanse krant. De krant geeft aan dat de intentie bij beide partijen er altijd was om Quintana ook in 2025 bij Movistar te laten koersen. Dat Quintana’s vader onlangs na een verkeersongeval in het ziekenhuis belandde heeft voor wat vertraging gezorgd. Ook werkt de klimmer aan de voorbereidingen van zijn eigen Gran Fondo in Mexico.

Voor Quintana wordt 2025 zijn tiende seizoen in dienst van Movistar . Eerst koerste hij al van 2012 tot en met 2019 voor de Spaanse ploeg, met succes; in 2014 won hij de Giro d’Italia en in 2016 de Vuelta a España en stond drie keer op het podium van de Tour de France. Na drie jaar bij Arkéa-Samsic moest hij werd na een positieve test op Tramadol, die hem ook een diskwalificatie uit de Tour 2022 opleverde.

Movistar pikte Quintana op voor een comeback in 2024, wat een redelijk kleurloos seizoen zou worden voor de klimmer uit Cómbita. In de Giro d’Italia was hij wel dicht bij een ritzege, maar graaide veelvraat Tadej Pogačar de ritzege in Livigno weg voor zijn neus. De laatste profzege van ‘Nairoman’ dateert van de Tour des Alpes Maritimes et du Var, toen hij in februari 2022 de slotrit en het eindklassement won.

Update 14 november (14.05 uur)

Quintana blijft definitief langer bij Movistar. De Colombiaanse veteraan heeft zijn contract bij de Spaanse ploeg met één jaar verlengd.

“2024 was een mooi jaar”, reageert hij op de site van Movistar. “Persoonlijk had ik wat tegenslagen gedurende het seizoen, te beginnen met een coronabesmetting, gevolgd door een gebroken borstbeen en een gebroken middenhandsbeentje in mijn rechterhand. Dit malheur, naast enkele andere tegenslagen, betekende dat ik niet honderd procent was op de belangrijke momenten. Maar we waren in staat om weer op te staan en snel te revalideren, dankzij het team.”

“De contractverlenging voor 2025 is met het doel om consistenter te zijn, mee te strijden in elke koers en Enric (Mas, red.) zo’n hoge mogelijke positie bezorgen in een grote ronde. Gedurende het seizoen zullen we ons ook focussen op zoveel mogelijk UCI-punten scoren en het team in de best mogelijke positie brengen, aangezien dit het laatste jaar is van de promotie/degradatie-cyclus.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.