Nibali en Astana twijfelen over Giro-deelname na annulering Tirreno-rit
foto: Sirotti
zondag 13 maart 2016 om 16:41

Nibali en Astana twijfelen over Giro-deelname na annulering Tirreno-rit

Alexandre Vinokourov sprak zich vanmorgen er al over uit, vandaag deed Astana-ploegleider Paolo Slongo dat. De keuze van organisator RCS om de bergrit te annuleren wegens verwachte sneeuwval is niet vanwege de ‘veiligheid van de renners’, aldus de Italiaan.

“Voor zover wij weten is deze beslissing niet gemaakt voor de veiligheid van de renners, maar omdat niemand wist hoe het podium en het materiaal van de organisatie naar de top te krijgen”, zegt Slongo tegen TuttobiciWeb.

Begrip en onbegrip
“Wij begrijpen het allemaal, maar wat er is gebeurd, is ongelooflijk en onaanvaardbaar. De weg is schoon en op twee kilometer van de aankomst is de temperatuur 7 graden Celsius”, zegt Slongo, die met Vincenzo Nibali op verkenning is geweest. “Op de top zagen wij mensen van RCS (organisatie, red.), de CPA (de rennersvakbond, red.) en Tinkoff. Zij beoordeelden de situatie en stonden in verlegenheid en verwarring. Geen sneeuw.”

“Wij zijn verbitterd, omdat de koers is vervormd. Straks krijgt BMC een hoop dure WorldTour-punten. Als ze iedere keer zo handelen als het een beetje slecht weer is, gaan we onze plannen herzien”, is Slongo duidelijk. “Er zijn drie belangrijke aankomsten bergop in de Giro. We kunnen het niet riskeren dat Nibali daar alles voor opzij zet en vervolgens zijn talenten niet kan etaleren.”

In een later stadium zal men bij de ploeg een beslissing maken of de Italiaans kampioen wel of niet aan de start van de Giro verschijnt.

Taylor Phinney, Patrick Lefevere en Matthew Brammeier reageren
De Amerikaan Taylor Phinney was het niet eens met Nibali. “Dit is overdreven. Als groep moeten we één blijven. Blijven klagen helpt jou, de fans en de sport niet”, schrijft de BMC-coureur op Twitter. Ook Patrick Lefevere (ploegbaas Etixx-Quick-Step) reageerde. Hij vindt de Astana-renners maar aanstellers. “Misschien moeten ze de AIGCP ook verlaten”, stelt hij. De AIGCP is de belangenvereniging van de profploegen.

RIDE Magazine
69 Reacties
13-03-2016 18:02
@RV hij mag blij zijn dat die auto daar rijdt. Anders had het wel eens veel vervelender af kunnen lopen.
13-03-2016 18:03
Misschien moet RCS dan maar op dezelfde manier reageren en Nibali niet uitnodigen.

"We kunnen het niet riskeren dat Nibali nog maar eens achter een auto terugkeert naar het peloton, terecht uit de koers wordt gezet en vervolgens zijn talenten niet kan etaleren.”

Die uitspraak zou terechter zijn, want heeft meer precendent dan wat er vandaag gebeurde in de Tirreno.
13-03-2016 18:04
Doet mij een beetje denken aan het annuleren van een bergachtige girorit in 1984 vanwege sneeuw. Er lag toen helemaal geen sneeuw.
Tijdens diezelfde Giro bleek Moser teveel tijd te verliezen in de bergen tov Laurent Fignon.
Tijdens de laatste tijdrit bleek de helicopter vlak voor Fignon te vliegen en bij Moser vlak erachter.
13-03-2016 18:06
Waarom zou trouwens elke renner hetzelfde moeten denken? Ik wist niet dat wielrennen communistisch was... De losers en zeikerds zijn degenen die zo extreem reageren op de reactie van nibali en astana.
13-03-2016 18:08
Wat een overdreven reactie van Brammeier! Hoe onprofessioneel kan je overkomen?

Tja, en over Lefevere ga ik niet meer beginnen.
13-03-2016 18:09
Een grof schandaal door niet te starten! En nu maar hopen datie lekker de tour gaat rijden. Sponsoren van zowel de organisatie, als de ploegen, verwachten dat plan B klaar ligt.
13-03-2016 18:10
Bah bah bah wat een misselijke man die Lefevre met zijn reactie. Vraag me af hoe deze kwal zou reageren als niet al zijn renners bovenaan stonden. Hypocriet ten top die man, echt stuitend.

Astana heeft hier wel een punt hoor, maar gezien het verleden heb ik geen medelijden met die ploeg.
13-03-2016 18:14
Hier had met gemak gefietst kunnen worden.
13-03-2016 18:24
Kunnen ze deze etappe woensdag (dus een dag na de laatste etappe) niet rijden of zou dat organisatorisch onmogelijk zijn?
13-03-2016 18:24
BTW Patrick, is onze Tommeke ook een aansteller? Die heb ik ook flink horen zeuren de afgelopen tijd
13-03-2016 18:44
Altijd maar weer dreigen, Astana wil een vergoeding zeker of zo alles naar hun hand zetten. Stel dat ze het door hadden laten gaan en het was glad in de afdaling.
Dan roepen Vino en Nibali dat ze ook nooit om de veiligheid van renners denken. Voor hun is het nooit goed.
13-03-2016 18:46
Zielige reactie van Nibali! Dat hij dan maar gwn weg blijft uit de giro, dan kunnen ze eindelijk eens andere mannen binnen astana eens voor zichzelf laten rijden en slagen ze er mss ook eens in om een Guardini wat steun te geven in de finales ipv hem de laatste 10 km steeds z'n plan te laten trekken.
13-03-2016 18:58
Wie is brammeier?
13-03-2016 19:04
Astana heeft hier gewoon een punt naar mijn mening. Het was natuurlijk al volstrekt onbestaanbaar dat er geen alternatief was en als dan ook nog blijkt dat de koers gewoon door had kunnen gaan, zou ik ook flink over de zeik zijn. De Tirreno is als WT-koers toch niet bepaald een insignificant rondje en die wordt een aantal kanshebbers nu gewoon door de neus geboord.

Het komt Lefevre juist uit, dus die beledigt iedereen die het met hem oneens is. Hypocriete kwal.
13-03-2016 19:39
Ik denk niet dat Brammeier volledig afgefikt dient te worden op deze ene zwaar ongelukkige tweet, zo'n *slip* kan n's gebeuren en zou bij een deftig excuus wel vergeten mogen worden.
13-03-2016 19:45
Who the fuck denkt die Brammeier wel niet wie hij is? Ik ben ook geen fan van maar hij heeft het wel tegen Nibali die alle grote rondes plus een hele berg andere wedstrijden heeft gewonnen. "Better stay at home and skip the whole season" lol wie is hier nou narrow minded.

Overigens zijn die dreigementen van Astana wat betreft Giro deelname natuurlijk alleen maar praatjes. Nibali gaat die echt van z'n lang zal ze leven niet skippen.
13-03-2016 19:47
Als blijkt dat het opzetten van de finishplaats de reden is geweest om de etappe te annuleren is dat wel triest. Misschien kan de ASO de boel overnemen zodat dit soort toestanden niet voorkomen......
13-03-2016 19:50
Gezien de foto's is er geen enkele reden geweest om de rit vandaag niet door te laten gaan. Prima begaanbare wegen.
13-03-2016 19:54
Lefevre vind vooral je om de veiligheid van renners moet denken. Dit zegt hij steeds sinds de dood van de belg Wouter Weylandt . Daar wil je geen herhaling van.
13-03-2016 19:56
Het is natuurlijk slecht dat de organisatie niet met een oplossing kan komen maar nibali en vino zijn wel heel kinderachtig bezig, wat schiet je er mee op. Mooi dat andere renners er wat van zeggen. Inderdaad egoïstisch.
13-03-2016 20:01
De dood van Weylandt had geen zak met onveilige situaties te maken. Als Lefevere daarom een kruistocht tegen vermeende onveiligheid van renners is begonnen, vind ik dat bijzonder stuitend.
13-03-2016 20:08
Ik ben blij dat een man als Nibali zich zo durft te uiten. Lefevre waar fietst die dan ? Brambilla, nee een onbekende Bram. (?)
Veiligheid van de renners, nee organisatie problemen.
13-03-2016 20:14
Ik stel voor dat we wedstrijden waarin het hard waait ook annuleren. Die. ploeg van Lefevre is immers veel te goed in waaierrijden.
13-03-2016 20:35
Wat een tweet weer van Lefevre en die Brammeier. Overigens ben ik het eens met Astana, dit is echt in zijn nadeel en ook dat voor andere klimmers die niet hun klimvorm kunnen testen en vergelijken met anderen, 1 hele zware koersdag minder is niet zomaar iets in de voorbereiding.
13-03-2016 20:39
Triest dat een deel van de wielerwereld niet inhoudelijk reageert, maar meerbezig is met de boodschapper en/of eigenbelang. Je kunt toch gewoon op basis van de foto's en het filmpje het annuleren (minstens) in twijfel trekken. Zelfs inkorten en eindigen bovenop Frontignano na 80 km was beter dan helemaal niets...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.