Niels Albert over herbekijken startreglement in de cross: “Echt eens over nadenken”
Wout van Aert moest vanaf rij vier beginnen aan het WK - foto: Cor Vos
dinsdag 4 februari 2025 om 14:46

Niels Albert over herbekijken startreglement in de cross: “Echt eens over nadenken”

In aanloop naar het WK veldrijden werd er veel over gesproken: de slechte startpositie voor Wout van Aert. De grote uitdager van Mathieu van der Poel – die zondag naar zijn zevende wereldtitel reed bij de profs – begon pas vanaf rij vier aan zijn WK. Had de drievoudig wereldkampioen een betere startpositie moeten krijgen? Niels Albert gaat er in zijn column voor Het Laatste Nieuws dieper op in.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

De eindstand van de Wereldbeker is voor een groot deel bepalend voor de startvolgorde op het WK. De eerste acht van het klassement starten op de eerste rij, de volgende acht beginnen vanaf rij twee. Van Aert reed een beperkt veldritprogramma deze winter en was zodoende slechts zeventiende geworden in de Wereldbeker. Hij kwam daarmee één plaatsje tekort om op rij twee te mogen starten.

En dan is er nog de UCI-ranking. Vanaf rij drie is dit klassement, en niet de Wereldbeker, het criterium om de startposities toe te kennen. De renner van Visma | Lease a Bike stond voor het WK slechts 35ste in de UCI-ranking. De Belg mocht met andere woorden niet vanop de derde, maar pas vanop de vierde startrij aan zijn wedstrijd beginnen.

“Wout van Aert is niet zomaar een wegrenner”
Hoe kijkt oud-wereldkampioen Albert naar deze situatie? “Het was de grote vraag voor, tijdens en na het WK: had Wout van Aert een betere startpositie moeten krijgen? Op dit moment beschermt het reglement de pure crossers en als ik mag kiezen, blijft dat zo. Je wil niet dat er volgend jaar plots tien wegrenners op de eerste rij starten omdat ze ook een keer zin hebben om het WK veldrijden te doen.”

Wout van Aert (links) was goed voor zilver op het WK – foto: Cor Vos

“Aan de andere kant: Wout is niet zomaar een wegrenner. De UCI zou iets meer rekening mogen houden met zijn verdienste voor de sport”, is de oud-renner van mening. “Nu kijken ze enkel naar de crosspunten die hij heeft verzameld, maar ze hadden ook zijn wegpunten in de weegschaal kunnen leggen.”

“Anderzijds: ten koste van wie laat je Wout opschuiven? Die andere jongens hebben een heel seizoen gecrost voor hun startpositie. Misschien had Wout toch iets meer moeten crossen. Eén wereldbekermanche extra had een verschil kunnen maken. Wout wist dat dit de regel is.”

Mogelijke oplossing
Volgens Albert heeft de discussie ’twee kanten.’ “Maar net daarom moeten we echt eens nadenken over dat startreglement. De tijden zijn veranderd. Je gaat steeds vaker toppers zien die maar een beperkt programma rijden in de winter. Een oplossing zou kunnen zijn dat je elk land de startposities geeft die het verdient, maar dat de bondscoaches kunnen beslissen wie ze op welke rij opstellen.”

RIDE Magazine
1 Reacties
05-02-2025 10:02
Wanneer het puur gaat om de spanning en de volwassenheid van de sport geef ik Niels Albert gelijk. De wedstrijd was veel spannender geweest als Van Aert en Van der Poel met gelijke kansen hadden kunnen duelleren. Nu was het een vreselijk saaie wedstrijd. Het veldrijden kan zichzelf veel meer belonen door Van Aert op startrij 1 of 2 te zetten. Tja, jammer voor de pure crossers inderdaad. Aan de andere kant is het strijden voor plek 8 of 9 gewoon niet zo interessant voor het publiek.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine