De Koppenbergcross krijgt een nieuwe finish. Vorig jaar werd de streep nog getrokken op de top van dez Vlaamse heuvel. “We gaan de aankomstlijn tweehonderd meter lager trekken, dit op het steilste stuk van de klim”, zegt Erwin Vervecken tegen Het Nieuwsblad.
De oud-wereldkampioen veldrijden is verantwoordelijk voor het parcours van de Koppenbergcross. De organisatie hoopt met de nieuwe locatie van de aankomst het wedstrijdverloop spannender te maken. “Dat moet de spektakelwaarde ten goede komen. Deze strook werd in het verleden nog nooit in het parcours van de Koppenbergcross ingepast.”
De Koppenbergcross maakt onderdeel uit van de DVV Verzekeringen Trofee en staat gepland voor woensdag 1 november. Vorig jaar zegevierde Wout van Aert, Mathieu van der Poel kende die dag een offday.
Dat dacht ik ook toen ik het las. Ik ben benieuwd hoe laat de redactie van WF gaat reageren en duidelijkheid geeft !
Je kunt beter niets schrijven dan verwarring scheppen.
Onder zeeniveau is ook exact waar de Koppenberg oorspronkelijk lag. Het is net als de rest van de Vlaamse Ardennen een getuigenheuvel uit het Laat-Mioceen (11 tot 5 miljoen jaar geleden). Tijdens deze periode steeg de zeespiegel en kwam heel Vlaanderen onder water te liggen. De typische zanden die in deze periode zijn afgezet worden trouwens Diestiaan genoemd. De zachtere lagen tussen de ijzerzandsteen werden weggespoeld, en heuvels bleven over. Ook de heuvels uit Dwars door het Hageland (met aankomst in Diest) dateren uit deze periode!
Het wordt idd weer eens hoog tijd.
Romans bedoelde hoogtij natuurlijk maar hoe zit het bij eb met die zeespiegel?
Het water staat me ondertussen aan de lippen. Ik kan het nog net uitproesten...
Tijdens deze periode steeg de zeespiegel en kwam heel Vlaanderen onder water te liggen.
Nooit geweten dat men toen ook al auto's en kolencentrales had, want daar komt dat allemaal doorvtoch?
Enfin, snap de redenatie van de orginatie, of de beschrijving hier niet. De streep 200 meter lager op een steiler stukje moet meer spektakel geven? Heb ik niet echt een beeld bij, die 200 meter verder omhoog/vals plat(?) moeten doorknallen zal toch best zijn werking doen naar een aantal rondjes? Of is het bij dat veldrijden (door gebrek aan toppers)zo dat hoe lichter parcours hoe leuker de cross? Ik ben verward denk ik.
Simpel: ze gaan 200m lager omdat ze dan in een lagere emissie-zone komen...
Dat, of iets met de boomgrens en zure regen (nog versterkt door verzuurde Vlaamse MVDP-haters en verschraald bier).
Dit is, bij mijn weten, de grootste groep die gesprint heeft voor de overwinning in een veldrit van niveau. http://autobus.cyclingnews.com/cross.php?id=cross/2004/oct04/worldcup1_04
Daar heb je wel een punt. Dit jaar had ik me weer eens voorgenomen dat crossen te gaan volgen, iets wat ik jaren geleden ook al eens probeerde. Vol goede moed die cross in Waterloo proberen te kijken.... halverwege ben ik wat anders gaan doen. Hoe knap ook wat MvdP deed, er was geen zak aan om dat te kijken.... Kijk wel altijd het WK, maar ook daar ken ik me haast geen spannende wedstrijd voor de geest halen, enige die hij me opkomt is een editie die Vervecken won toendertijd na een verbeten gevecht met een Amerikaan (?). Maargoed, kan ook aan mij liggen, zal misschien ook wel typische sport zijn voor Nederlanders en Belgen.
Nooit geweten dat men toen ook al auto's en kolencentrales had, want daar komt dat allemaal doorvtoch?
neen, die temperatuurstijging na een ijstijd doet daar duizenden jaren over, de mensheid doet nu hetzelfde in enkele tientallen jaren.
on:
spannend wordt het pas weer wanneer MvdP naar de weg verkast.
Een cross in Waterloo trachten te bekijken terwijl je elders op dit forum Napoleon een volslagen idioot noemt... dat komt niet goed natuurlijk ;-)
On: de Koppenbergcross is nu net het typevoorbeeld van een cross waar de sterksten automatisch komen bovendrijven, dus lijkt de impact van deze maatregel me ook heel beperkt.
Bovendrijven beneden de zeespiegel is echt voor de hele groten.
Niettegenstaande het feit dat het artikel verwarring kan geven over de locatie van de aankomst of deze dan wel of niet meer spanning zou moeten kunnen geven in verband met een eventuele steilere aankomst gelegen onder de huidige niet nader genoemde hoogte is het dan ook niet mogelijk nader te bepalen wat voor impact dit op het geheel zou kunnen hebben omdat essentiële gegeven om dit beter te kunnen bepalen ontbreken.
Als ze komen bovendrijven is het eerder een veeg teken... Wat is het nautische equivalent voor 'sneuvelen op het veld van eer'?