Ondanks Tour de France Femmes succes: Vier vrouwenploegen dreigen van Continentaal niveau te verdwijnen
Waar de Tour de France Femmes het vrouwenwielrennen naar een hoger niveau tilt, gaan er klappen vallen in het niveau onder de WorldTour. Drie Continentale Teams hebben de afgelopen weken aangegeven te verdwijnen en een vierde meldde in Rotterdam dat de toekomst hoogst onzeker is. Het Nederlandse GT Krush Rebellease maakte vorige maand bekend dat deze ‘talentenfabriek’ na zes jaar verdwijnt. Ook Lifeplus Wahoo en DNA Procycling stoppen na 2024, terwijl Saint Michel – Mavic-Auber93 grote problemen heeft om de ploeg op de been te houden.
Het Franse Saint Michel-Mavic-Auber93 is in de Tour de France Femmes present, maar moest afgelopen zondag in een perscommuniqué aangegeven dat de toekomst onzeker is nu een van de sponsors zich gedeeltelijk heeft terug getrokken. Dit zou om Mavic gaan. Al sinds 2012 heeft het team een vaste plek in het vrouwenpeloton.
Begin juli liet het bestuur achter de GT Krush Rebellease weten dat het om stijgende kosten en een gebrek aan financiële middelen zich genoodzaakt ziet om aan het eind van het seizoen de stekker uit het project te trekken. Huidige WorldTour-rensters Maike van der Duin (Canyon-SRAM Racing en derde op de madison op de Olympische Spelen in Parijs) en Femke de Vries (Visma | Lease a Bike) hebben dankzij zit Continentale team de overstap naar het hoogste niveau kunnen maken.
Het Amerikaanse DNA Procycling verdwijnt in 2025 na 12 seizoenen een plek in het peloton te hebben gehad. In een persbericht maakte het team bekend: “De ploegbazen hebben de moeilijke beslissing genomen om het programma stop te zetten vanwege de toenemende vraag naar tijd en middelen die nodig zijn om een internationale UCI-ploeg in Noord-Amerika te runnen.”

Alison Avoine namens Team St Michel – Mavic – Auber93 in actie. Foto: Cor Vos
Vorige week kwam het bericht van Lifeplus Wahoo. “Tot onze grote spijt moeten we aankondigen dat Drops Cycling – momenteel rijdend onder de naam Lifeplus Wahoo – Groot-Brittannië’s meest succesvolle en langstlopende UCI vrouwenploeg, gaat stoppen. Met de alsmaar stijgende racekosten, het verlies van sponsorbonusinkomsten zonder TDFF-deelname, de recente fietsendiefstallen en een lopend geschil over een niet-titelpartnerschap vanwege onbetaalde termijnen hebben we helaas onze laatste race gereden.”
Ook het Franse Saint-Michel-Mavic-Auber93 kan niet meer aan de stijgende kosten in het vrouwenwielrennen voldoen. “Het professionele wielrennen, en in het bijzonder het vrouwenwielrennen, bevindt zich op een keerpunt, waardoor teams gedwongen worden steeds meer fondsen te werven om hun voortbestaan op het hoogste niveau te garanderen”, zo laat de ploeg weten.
“Deze plicht tot aanpassing moet worden gezien als een kans om al onze wielrensters betere arbeidsomstandigheden en een betere beloning te garanderen. Het is een kans die we moeilijk kunnen grijpen, gezien onze beperkte middelen en het economische klimaat dat bedrijven momenteel uiterst voorzichtig maakt.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.