Mathieu van der Poel verrekt enkelbanden bij val in Lokeren, maar is onderweg naar Gieten
foto: PhotoPress.be
zaterdag 13 oktober 2018 om 18:50

Mathieu van der Poel verrekt enkelbanden bij val in Lokeren, maar is onderweg naar Gieten

Mathieu van der Poel heeft na een valpartij in de beginfase van de Brico Cross in Lokeren geblesseerd op moeten geven. De Nederlander van Corendon-Circus kwam in een kuiltje ten val en moest met flinke pijn aan zijn enkel de cross verlaten. Van der Poel probeerde de cross nog voort te zetten, maar dat bleek niet meer mogelijk.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!
Van der Poel is meteen naar het ziekenhuis gebracht om daar onderzoek te doen naar zijn enkel. Het is nog onduidelijk of de Europees kampioen morgen aan de start staat in de Superprestigecross in Gieten.

Update 17.50:
Philip Roodhooft, de manager van Corendon-Circus, vertelt op VTM dat de blessure bij Van der Poel mee lijkt te vallen. “Op dit moment ziet het er naar uit dat Van der Poel een verstuikte of gekneusde enkel heeft; dat eerder dan een breuk. Het is nog voorbarig om er verder wat over te zeggen, maar de eerste tekenen zijn positief.

Update 18.50:
Corendon-Circus laat in een persbericht weten dat er geen breuken geconstateerd zijn bij Van der Poel. In het ziekenhuis in Sint Niklaas werd geconstateerd dat de Nederlander zijn enkelbanden heeft verrekt. Hoelang de veldrijder uit de roulatie is, is nog niet bekend.

Update 20.50:

MVDP heeft op zijn Instagram-account van zich laten horen. De 23-jarige Europees kampioen veldrijden deelt in een stories zijn rechtervoet in een apparaat dat lijkt op een compressor. “Niets gebroken”, schrijft onze landgenoot. “Ik ben inmiddels onderweg naar Gieten (waar morgen de eerste Superprestige-cross plaatsvindt, red.). Als de pijn morgen dragelijk is, ga ik crossen.” Daarna deelt de veldrijder van Corendon-Circus een foto van zijn enkel, die het formaat van een tennisbal heeft.

RIDE Magazine
44 Reacties
Sorteer op:
13 oktober 2018 15:27
Ziet er niet goed uit voor Gieten.
    13 oktober 2018 15:36
    Gezien het ei dat er gelijk op zat heeft ie morgen vrij..
13 oktober 2018 15:35
Ziet er goed uit voor het WK.
    13 oktober 2018 15:43
    Dus alleen dat ene truitje is belangrijk?
    14 oktober 2018 08:38
    Precies, gedwongen rust is wat deze kerel nodig heeft.
    14 oktober 2018 09:02
    Denk ik ook
13 oktober 2018 15:42
Ondertussen wordt op VTM gesproken over een mogelijke enkelbreuk.
    13 oktober 2018 15:51
    Wat ik zag lijkt het me een enkelbanden geval maar wie ben ik. De dubbelklappende enkel herken ik in ieder geval.
    13 oktober 2018 16:43
    Op VTM zeiden ze na de cross dat het niet om een breuk ging. Volgens degene die bij Mathieu in het ziekenhuis was zou het om een verstuiking gaan.
13 oktober 2018 15:57
Dit hoeven we voorlopig niet meer te kijken dus
13 oktober 2018 16:14
Zonder vd Poel sla ik de cross over, een open Vlaams kampioenschap is de moeite niet waard.
Zag er niet goed uit die foto.
    13 oktober 2018 18:07
    Lol.

    En daarom som je precies het probleem van het veldrijden op.

    De enige manier waarop ze het aantrekkelijk kunnen maken voor buitenlanders is om er een landencap (Ongeveer 8 of 10 per land) tegenaan te gooien.
    13 oktober 2018 18:24
    Veldrijden is net korfbal, behalve dat het 20 tegen 3 is.
    13 oktober 2018 18:43
    Yep, met een landencap ga je veel bereiken. Dan komen die landen nog steeds niet en straf je het enige land wat nog om de sport geeft. Briljant voorstel.
    13 oktober 2018 19:38
    Landencap gaat niet werken en moet je ook niet doen.
    Het probleem is simpel er komen nu eenmaal buiten Vlaanderen en NL geen toppers meer uit de landen als Zwitserland, Tsjechië, Italië etc. die eens wel de toppers hadden.
    De oplossing is niet simpel, krijg die toppers maar eens + de belangstelling weer terug.
    In de top10 altijd het zelfde beeld maximaal 1-2 "buitenlanders" een Duitser of Tsjech, that 's it.
    Buitenlander is bijna een ieder die niet binnen een straal van 75 km om zeg Herentals woont. OK vd Haar woont er net iets buiten :).

    Efin, dit punt is al vaker gemaakt.
    14 oktober 2018 00:24
    @Deel Koeper

    Is Veldrijden een sport dan?
    14 oktober 2018 09:04
    Oplossing is natuurlijk belgen niet zoveel meer betalen als de rest
    14 oktober 2018 11:46
    Ik denk dat ik liever Veldrijden kijk zonder een supertalent dat een half uurtje mee koerst en dan aan de horizon verdwijnt... Ongeacht nationaliteit. Zelfde geld voor Froome, zijn Fratsen kunnen me gestolen worden, maar dat ie sterk genoeg is om altijd te volgen en dan een minuut te pakken in de tijdrit irriteerd me (ongeacht hoe ie dat stiekem doet).
    Ik snap ook niet zo goed waarom er per se renners uit je eigen stukje aardkloot bij moeten zitten? Spannende koers is spannende koers, of die gasten nu uit Nederland, Belgie of China komen? Helemaal bij het veldrijden... Het is nou eenmaal een regionale sport, maar bevechten die jongens elkaar daar nou minder hard om? Ik heb er meer een probleem mee dat Van der Haar, Van Kessel, Aerts en Hermans allemaal voor dezelfde ploeg rijden (sky)...
13 oktober 2018 16:52
Veelst te gevaarlijk man dat veldrijden, ga toch lekker naar de weg
    13 oktober 2018 17:12
    Schaken is een betere optie
    13 oktober 2018 17:18
    Ik koers toevallig op de weg én in het veld, en ik voel me bij de laatste toch altijd veiliger. Ben je in ieder geval niet afhankelijk van veel andere mongolen in een peloton qua veiligheid. ;)
13 oktober 2018 17:42
Fietsen er mongoliers mee????
13 oktober 2018 18:57
Nu ja die gast is veel meer van Vlaming van karakter,dan Nederlander.
Hopelijk zien we hem,nu het geen breuk blijkt te zijn binnen een week of twee terug.
En voor die chauvinistische Orangisten onder jullie,de volgende jaren zeker naar de dames beginnen kijken,het zal geen jaren duren of er is elke week een open Nederlands kampioenschap.
    13 oktober 2018 19:15
    Ik denk dat je wel een punt hebt Eddy. Van der Poel zou de komende 10 jaar hele mooie wegwedstrijden kunnen winnen maar is te angstig dit avontuur aan te gaan en kiest liever voor de makkelijkste weg, dwz altijd winnen in een sport zonder al te veel concurrentie. Het karakter van van Aert is daarentegen meer Nederlands dan Vlaams; hij durft die stap wel te zetten.

    Wat de Nederlandse dames betreft: daar kunnen de Nederlandse heren een voorbeeld aan nemen want ze beginnen zo langzamerhand in elke sport wereldniveau te halen.
    13 oktober 2018 20:13
    @marcel1112
    Het laatste zal voor een groot deel liggen aan de zeer geëmancipeerde Nederlandse samenleving. Overigens hebben de dames ook vaak de neiging om te choken tegen de wereldtop. Van der Poel is misschien Nederlandser dan je denkt?
    13 oktober 2018 21:13
    @tendam

    Zeer geëmancipeerd? Volgens mij is nergens in de westerse wereld de arbeidsparticipatie onder vrouwen lager dan in Nederland, laat staan het percentage vrouwen in topfuncties in het bedrijfsleven dan wel in de politiek.
    14 oktober 2018 06:27
    @marcel
    Subtiele manier om onze zuiderburen te beledigen, en ook nog eens helemaal niet correct. VDP doet lekker z'n eigen ding en wat ie leuk vindt. Als ie bang was voor concurrentie zou hij niet zijn gaan MTBen waar een Nino Schurter hem in elke Wereldbeker op achterstand rijdt.
    Misschien moet je inderdaad, zoals anderen hier al suggereren, eens naar buiten komen en niet alles van achter je schermpje bekijken.
    14 oktober 2018 07:21
    @Marcel, volgens mij haal je wat definities door elkaar.

    Als je naar de participatie kijkt (aantal personen dat werkt) dan doen de Nederlandse vrouwen het Europees gezien prima. Het is lager dan de NL man, maar Europees gezien vrij hoog. Deels komt dit wel door de relatief lage werkloosheid in NL.

    Als je kijkt qua uren, dan is het niet best. Dat is alleen lager bij landen met hoge werkloosheid (bv enkele landen uit Zuid-Europa). Pas als je hier kijkt naar het relatieve verschil van de werkenden kijkt (gemiddeld aantal uren werkzame man vs gemiddeld aantal uren werkzame vrouw) staan we onderaan in Europa.

    Bovenstaande houdt uiteraard ook in dat er nog stappen zijn te maken. Denk zelf dat het een cultureel ding is. In Nederland is parttime werken zeer geaccepteerd en vinden mensen het over algemeen raar als ouders met jonge kinderen beiden fulltime werken. Eerlijk gezegd zou ik, als we kinderen zouden hebben, ook niet willen dat zowel mijn vriendin als ik fulltime werken. En ik denk dat zij liever parttime gaat werken dan ik... dus dat probleem is makkelijker benoemd dan opgelost.
    14 oktober 2018 09:07
    In veel andere landen is er nauwelijks parttime werk dus zijn vrouwen die moeten werken gedwongen fulltime te werken. Lijkt me geen betere situatie dan hier.
13 oktober 2018 19:50
@Marcel1112 Van der Poel te angstig: WK en NK bij de junioren op de weg,nl bij de elite op de weg plus een hele waslijst aan WK, EK en NK's in het veld. Oh wat angstig.
Het onvermogen van een nogal wat reageerders om deze knaap zijn eigen weg te laten bepalen is stuitend.
    14 oktober 2018 00:10
    Stuitend is een treffend woord hiervoor...
    14 oktober 2018 11:55
    Het is een absoluut supertalent, maar wanneer heeft hij een grote prijs gepakt terwijl hij de absolute topfavoriet was? Ik heb gezocht maar ik kan em niet vinden....
13 oktober 2018 20:02
Mathieu doet morgen gewoon mee als de pijn meevalt. Is op weg naar Gieten.
    14 oktober 2018 07:23
    Lijkt me toch sterk dat ie meedoen. Ligt er natuurlijk aan hoe fors je het verrekt. Maar toen ik het had kon ik de dag erna niet lopen. Topsport bedrijven lijkt me dan al helemaal onmogelijk
    14 oktober 2018 09:09
    Triest dat zn team dit laat gebeuren
13 oktober 2018 21:00
Als een tennisbal? Krijg ie ze schoen zelf nie an, vergeet Gieten maar
14 oktober 2018 04:27
@emergo : EENS: stuitend!!

(eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat er nogal wat wielerflits stuurlui alleen maar op de wal staan en weinig meer van de wereld gezien hebben dan een tv scherm met rvv en tdf etc . ;))

k vond opmerking van Hamilton t.o. publiek over Vettel aardig: buitenstaanders hebben er geen idee van wat je moet doen, maar vooral moet laten om topsport te bedrijven!

en tav suprematie van nl dames in wielrennen op de weg .. daar moet ook een logische verklaring voor zijn ... (ik heb em overigens niet)
    14 oktober 2018 08:53
    Genetisch bepaald wellicht. Schaatsen en fietsen liggen dicht bij elkaar en daar doen de Nederlandse dames het ook goed. Je kunt je afvragen waarom Noorse vrouwen het langlaufen en biatlon domineren, waarom Chinezen het tafeltennis domineren, Aziaten er zo uitspringen bij de sprintafstanden schaatsen, Kenianen zo goed marathons kunnen lopen, Amerikanen en Jamaicanen domineren op de sprintafstanden baanatletiek. Vast ook vanwege de balengstelling in die landen voor bepaalde sporten maar ze kunnen het ook verrekte goed. En fietsen kunnen Nederlandse dames blijkbaar erg goed.
    14 oktober 2018 09:10
    Jij weet niks van genetica of wel?
    De tweede helft van je post biedt een reële verklaring: cultuur.
    14 oktober 2018 09:18
    En jij snapt de betekenis van 'ook' niet? Natuurlijk speelt genetische aanleg een rol. Een heel belangrijke zelfs.
    14 oktober 2018 12:14
    Mbt tot Hamilton; ik denk dat die jongens vaak niet helemaal beseffen hoe erg zij zichzelf in de handjes mogen knijpen dat ze het talent en de mogelijkheden hebben om als hun werk topsport te mogen bedrijven.
    Ik vind het vooral een vrij minachtende opmerking richting het "klootjesvolk". Hoezo wij weten niet what it takes? Doe effe niet zo zielig.
    14 oktober 2018 17:01
    Nee Mwielerfan, ik weet inderdaad niet heel veel van genetica. Daarom zet ik er ook “wellicht” achter. Stichting open deur.
    14 oktober 2018 18:44
    Dat woordje "wellicht" had je ook wel kunnen weglaten. Het gaat meer om de belangstelling ergens in te presteren. Nederlandse mannen zijn de langste ter wereld, Nederlandse vrouwen de één na langste. Ik zie de Nederlandse vrouwen zich buiten het hockey, schaatsen, en wielrennen nu ook aansluiten bij de wereldtop in andere sporten als handbal, volleybal, tennis, atletiek en voetbal. Dat doen ze beter dan de heren.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.