Organisatie Parijs-Roubaix wil met chicanes valpartijen bij Bos van Wallers voorkomen
Mathieu van der Poel op de kasseien, in het Bos van Wallers - foto: Cor Vos
dinsdag 2 april 2024 om 17:05

Organisatie Parijs-Roubaix wil met chicanes valpartijen bij Bos van Wallers voorkomen

Komende zondag staat de 121ste editie van Parijs-Roubaix voor mannen op het programma. Dit is een koers met de nodige gevaarlijke passages. Eén daarvan is het gevreesde Bos van Wallers, waar jaarlijks heel wat valpartijen plaatsvinden. Maar als het aan rennersvakbond CPA ligt, is dat verleden tijd.

De rennersvakbond heeft een verzoek ingediend bij de organisatie van Parijs-Roubaix: het idee is om in de aanloop naar het Bos van Wallers enkele chicanes toe te voegen, een soort bochtennetwerk, om zo de snelheid van de renners in aanloop naar de gevreesde kasseienstrook van goed twee kilometer te verminderen.

Parcoursbouwer Thierry Gouvenou begrijpt de wens. “Het idee is om bochten te vinden in aanloop naar het Bos van Wallers, om zo het peloton te vertragen en op een lint te trekken”, liet hij dinsdag tijdens de officiële presentatie van de wedstrijd weten aan de Franse sportkrant L’Équipe. “Het is een beetje te vergelijken met het chicane-systeem op autocircuits.”

Minder risico?
“Momenteel komen ze aan met een snelheid van ongeveer 60 km/u. Als we de renners zouden kunnen vertragen tot 30 á 35 km/u, zou dat minder riskant zijn. En dat zou de zwaarte van de strook nog eens extra onderstrepen, omdat de coureurs er dan zonder snelheid en momentum aan moeten beginnen.”

Het is nog afwachten of een dergelijk chicane-systeem er ook daadwerkelijk komt: Gouvenou is namelijk nog in gesprek met de lokale autoriteiten. Het voorstel roept wel vragen op bij de autoriteiten. Zij denken dat het gevaar zo wordt verschoven van op, naar voor de bekende kasseistrook.

“Ik heb dit ook aan de renners voorgelegd en ze gaven de voorkeur aan hard remmen met het risico om op het asfalt te vallen, dan met 60 km/u het Bos in te rijden”, countert Gouvenou.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.