Organisatoren reageren op dalende kijkcijfers in het veldrijden: “Veel te kort door de bocht”

Organisatoren reageren op dalende kijkcijfers in het veldrijden: “Veel te kort door de bocht”

©Photopress.be

dinsdag 13 november 2018 om 06:52

Gisteravond verscheen een tweet van professor Daam Van Reeth. De sports economic researcher analyseert acht tv-crossen op openbare omroepen en concludeert dat de kijkcijfers in Vlaanderen zwaar teruglopen. “Veel te kort door de bocht”, reageren zowel Chris Mannaerts van Sportidee als Christophe Impens van Golazo in koor. “Jammer dat een professor geen rekening houdt met alle parameters.”

Geraardsbergen, Meulebeke, Ronse, Lokeren, Oudenaarde (Koppenberg), Rosmalen (EK), Niel en Gavere. Dat zijn de acht wedstrijden – vier op VTM en vier op Sporza – waarvan professor Van Reeth over de cijfers beschikt. In alle acht de gevallen zijn de kijkcijfers van 2018 lager dan die van 2017. Gemiddeld -19%, zo blijkt.

Dus contacteerde Wielerflits de organisatoren. Chris Mannaerts van Sportidee, dat de Brico Crossen organiseert, en Christophe Impens van Golazo, organisator van de DVV-wedstrijden. Twee keer hetzelfde relaas. “We kennen ondertussen professor Van Reeth”, vertelt Impens. “Zijn cijfers zijn een jaarlijks terugkerend verschijnsel en hij blijft steeds de bal mis slaan. Van een professor wordt verwacht dat hij met alle parameters rekening houdt, maar hij beperkt zich alleen tot de absolute cijfers. Zeer jammer.”

Warme nazomer
Mannaerts treedt Impens bij. “Professor Van Reeth houdt helaas geen rekening met de warme nazomer die we dit jaar gekend hebben. Ik ga niet zeggen dat de kijkcijfers beter zijn. Dat zou ook te kort door de bocht zijn. Maar ik neem de Brico Cross in Meulebeke als voorbeeld. 359.000 kijkers in 2017 tegenover 254.000 in 2018. Een daling van 29 procent. Maar als we kijken naar het marktaandeel stellen we het tegendeel vast: er is een stijging van 57% naar 71%.”

Een ander voorbeeld is Ronse. Daar stelt Van Reeth maar liefst een daling van 34 procent vast. “Logisch”, moet Impens zelfs niet eens nadenken over een verklaring. “Vorig jaar werd Ronse op Sporza uitgezonden, met aansluitend Parijs-Tours. Dit jaar werd Ronse door VTM gecoverd, maar stonden ze wel tegenover Parijs-Tours op Sporza. Alweer dezelfde conclusie: als Van Reeth dáár geen rekening mee houdt…”

Veel te vroeg

Brico Cross Meulebeke – foto: PhotoPress.be

Impens stoort zich ook aan het feit dat Van Reeth al een evaluatie maakt na amper acht van de pakweg vijfendertig crossen. “Veel te vroeg. Het seizoen moet nog compleet losbarsten. Nu kan je gewoon nog niets evalueren. Wij organisatoren moeten ons echter steeds weer verweren. Ik durf er trouwens op te verwedden dat we zondag in Hamme veel betere cijfers dan vorig jaar zullen kunnen voorleggen. In 2017 werd net op hetzelfde moment van de Flandriencross een Davis Cupwedstrijd uitgezonden. Natuurlijk verlies je daar kijkers. Dat is zondag niet het geval, waardoor de cijfers zullen stijgen. Ik bedoel maar: er zijn zoveel paramaters waar je rekening moet mee houden.”

“Er is trouwens nog een parameter waar hij geen rekening mee houdt: we gaan steeds meer naar een online wereld. Hoeveel mensen kijken naar live streaming op het net? Hoeveel mensen kijken naar samenvattingen op allerhande sites of naar losse fragmenten?”

“Veldrijden blijft uitstekend product”
Professor Van Reeth was telefonisch niet bereikbaar, maar reageerde wel op onze vraag via Twitter. “Marktaandelen worden niet publiek gemaakt, dus die heb ik niet. Verder is het voor sponsors minstens even relevant te weten dat je honderdduizend kijkers minder hebt, dan dat je marktaandeel gelijk blijft. Het zijn mensen die producten kopen, geen marktaandelen.”

“Ach”, zucht Impens. “”Een marktaandeel van 58%, zoals Niel, dat betekent dat op dat moment zes op tien tv-kijkende Vlamingen op cyclocross afstemden. Geen slecht product,  zou ik zeggen… De professor wil echter laten uitschijnen dat het veldrijden een probleem heeft. Misschien heeft hij het doel onze sponsors af te schrikken. Flauwekul natuurlijk. Los van het feit dat hij veel te kort door de bocht gaat, blijft de cross een uitstekend format én zeer betaalbaar voor sponsors. Geloof me, het gaat best goed met de sport en tv-kijkend Vlaanderen, zelfs al wordt de cross op dit moment gedomineerd door één renner. Bovendien wordt de kloof tussen de kijkcijfers voor de dames- en de herenwedstrijden steeds kleiner. Nee, we maken ons absoluut geen zorgen.”

Dit artikel delen:

2 Reacties

FondriestTF3 13 november 2018 om 09:19

Het antwoord van die heer is wel een homerun hoor. Sponsors willen geen % marktaandeel maar keiharde exposure in aantallen potentiele klanten.

Dat dus.

Of veldrijden een probleem heeft, moeten de organisatoren vervolgens zelf maar bepalen. Maar kletsen over ‘parameters’ schiet niet op. Je moet mensen bereiken om sponsors te pleasen, mitsen en maren verkopen niet.

HoofdIsVrij 13 november 2018 om 12:33

Van Reeth heeft cijfertechnisch toch gewoon gelijk dat er minder kijkers zijn? Of het nou mooi weer was maakt dan weinig uit.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair