Organisatoren stemmen tegen hervormingsplannen WorldTour
Foto: ASO
zaterdag 21 november 2015 om 10:35

Organisatoren stemmen tegen hervormingsplannen WorldTour

De hervormingen in de WorldTour die de UCI vanaf 2017 wil invoeren, stuiten op de nodige weerstand. De vereniging van wedstrijdorganisatoren (AIOCC) stemde vrijdagavond op de jaarvergadering in Hamburg tegen de plannen die in september door de internationale wielerunie werden geopenbaard. Dat meldt L’Équipe.

De AIOCC vindt dat de hervormingsplannen in niets lijken op het oorspronkelijke voorstel dat in 2014 aan de algemene vergadering werd voorgelegd. De organisatie, die onder leiding staat van Tourbaas Christian Prudhomme stelt voor om een werkgroep in te stellen die met de nodige ‘corrigerende maatregelen’ kan komen. De motie tegen de hervormingsplannen werd aangenomen met een duidelijke stemverhouding van 77 tegen 6.

AIOCC wil minder renners per ploeg in wedstrijden
De AIOCC kwam ook zelf met plannen om de koers te wijzigen. Zo werd een motie aangenomen om in grote rondes geen negen, maar nog slechts acht renners per ploeg toe te staan. In veel andere koersen moet het aantal worden teruggebracht van acht naar zeven. In wedstrijden waar kleinere ploegen aan de start staan, blijft het aantal ongewijzigd. De UCI heeft nog niet op de voorstellen gereageerd.

Afgelopen seizoen gingen vaker geluiden op om het peloton kleiner te maken. Met name BMC-manager Jim Ochowicz bepleit dat dit de veiligheid in het peloton ten goede zal komen.

RIDE Magazine
18 Reacties
Sorteer op:
21 november 2015 10:43
Minder renners per ploeg ben ik onmiddelijk voor. Wat mij betreft mag het een stuk drastischer (6 in GT en 5 voor de rest), maar het is een goede eerste stap.
21 november 2015 11:45
Kleinere ploegen lossen niet veel op. Als je er 1 afhaalt gaan de ploegen in volle finale gewoon met die 8 renners allemaal voorin rijden. Rijdt je met ploegen van 6 is het risico veel te groot dat er veel ploegen nog maar met 2 renners rondrijden in de laatste week. Dat is waanzin in een teamsport.

Er moet gekeken worden naar het hoe en waarom het minder veilig is in het peloton. Dat is heel simpel:
- Er gaat meer geld om in de WT, de belangen zijn groter. Elk team denkt een sprinter voor een top 10 of een klassementsman voor top 15 te hebben en wil die beschermen.
- het gebruik van "pijnstillers" als Tramadol. Renners hebben al aangegeven dat dit voor gevaar zorgt. Renners zien geen grenzen meer. Tramadol verbieden, op de dopinglijst en gaan straffen.

Een betere oplossing zal zijn om in de vlakke etappes klassementsrenners in de laatste 20 kilometer al zeker te stellen. Dan kunnen de sprintploegen zich gaan focussen op de sprint en de klassementsmannen zitten op hun gemak achter het sprintgeweld.
21 november 2015 12:10
Minder renners is in mijn ogen geen goeie zaak, er gaan veel minder jonge renners zo kansen krijgen. Aantal renners behouden, minder ploegen dan maar.
21 november 2015 12:20
Minder renners geeft niet alleen meer veiligheid (een kleiner peloton kan gewoon overal makkelijker doorheen) maar ook minder controle. De experimenten met 6 renners in de WT rondes (Polen) waren prima.

Wielrennen is vooral weer op zoek naar meer heldendaden. Niet allemaal met zijn allen naar de finish. Niet elke vlakke rit moet een sprint worden. Niet altijd moet aanvallen op de eerste col waanzin zijn. Geen trein van eigenlijke top 10 kandidaten die 4 uur lang zo'n hoog tempo kunnen rijden dat geen andere kopman durft aan te vallen.

@Dayer Quintana: minder ploegen kost veel meer renners hun baan.
21 november 2015 12:29
Dat over Polen is onzin natuurlijk. Je kunt zoiets pas zeggen als er een expiriment in een grote ronde is geweest. De kleine WT rondes zijn qua belang sowieso gewoon veel minder. Thijs zn koersje in Arnhem doet ook aan zes renners... het moest dan niet zomaar meer een sprint worden. Wat werd het... twee keer sprinten...
21 november 2015 12:43
De zwaarste valpartijen van de laatste 2 jaar waren op rechte en brede wegen. Het heeft ook niets met de grote van een peloton te maken. Noch om de veiligheid noch om sprints te voorkomen.

Kijk maar naar de koersen in China. Hoe vaak was er daar een sprint? 6 a 7 rijders per ploeg, en ook nog minder dan 150 renners.
21 november 2015 12:46
6 man in Polen: ik kon niet zeggen dat het beter was dan de normale 8 man maar ook niet dat het slechter was.
21 november 2015 12:51
Waar zou ze aan denken, die mevrouw naast preudhomme? Wat een onzin trouwens, zolang sommigen half stoned op die fiets zitten en ze met rolweerstandloze tubes rijden zal het vallen echt nie afnemen.
21 november 2015 13:00
Minder renners per ploeg is allemaal wel goed en wel, maar dat heeft ook wel zijn gevolgen voor de renners. De ploegen zouden dan minder groot moeten zijn, dus minder renners kunnen binnen een ploeg werk vinden. Op zich zou je kunnen denken: meer ploegen dan maar ook dat lijkt geen oplossing omdat het sowieso al moeilijk is om sponsoren te vinden.

Van 9 naar 8 lijkt niet een groot probleem maar naar 6 zal me dunkt nefast zijn voor het rennersgilde zelf. En op termijn misschien minder talenten die een kans krijgen?
21 november 2015 13:04
@Dario inderdaad nog niet eens over nagedacht je laatste punt. Minder renners in een ploeg gaat denk ik automatisch betekenen dat ploegen talent minder de kans gaan geven. Er moet toch gescoord worden in de huidige opzet met sponsoren bij een ploeg. Talentontwikkeling en langetermijn horen daar niet of minder bij.
21 november 2015 13:42
Minder renners in een ploeg zou een gevolg kunnen zijn (ze kunnen ook meer koersen gaan rijden, natuurlijk). Maar ook minder renners hoeft niet slecht te zijn: de minste WT renners naar de PCT, de minste PCT renners naar CT. Zie ik niet zo veel verkeerds in.

En als talenten daardoor de tussenstap PCT sneller maken zie ik dat ook eerder als een voordeel dan als een nadeel.
21 november 2015 13:44
Goed dat de organisatoren een tegengeluid geven. Als je het oorspronkelijke hervormingsplan vergelijkt met het huidige, dan is er nog maar 1 hervorming overgebleven: De ranglijst. De ploegen hebben alles wat nadelig voor hen was afgeschoten.
Sowieso vind ik dat Cookson de verkeerde weg is ingeslagen met al die commissies waarmee hij iedereen een stem wil geven. De UCI moet handelen uit algemeen belang, oftewel die van ons kijkers. Nu wordt het beleid vooral gevormd door commerciële belangen van de organisatoren, de ploegen en rijke landen in het Midden-Oosten.
21 november 2015 14:50
@ LG

Je gaat toch niet serieus menen dat we die grens NOG verder (20 km voor de streep?) moeten gaan opschuiven? Dan kun je ze net zo goed niet laten starten in de vlakke etappes, en de sprinters dispensatie geven voor de aankomst bergop.

Nee, ik snap dat we op zoek zijn naar het veiliger maken van het peloton, mooi dat daar over nagedacht wordt, maar dit lijkt mij niet de oplossing. Soms heb ik het gevoel dat we aan het aanpassen zijn, om het aanpassen met nog meer verwarring en daarmee onveiligheid tot gevolg.
21 november 2015 15:35
in grote rondes aantal renners naar 7 aub!
met de trend van minder koersdagen per jaar zijn er dan nog genoeg renners voor andere koersen en krijg je ook minder dat elk jaar terugkerende gedoe zoals bij Lotto dat ze op een gegeven moment niet eens met een volledige ploeg kunnen starten, omdat er teveel op vakantie zijn of in de lappenmand zitten.
21 november 2015 16:08
Minder renners per ploeg ben ik ook niet voor. Ik zie het ook wel gebeuren dat er dan een extra wildcard wordt uitgedeeld waardoor je dan nog steeds op hetzelfde aantal renners blijft zitten en het peloton dus helemaal niet kleiner wordt..
21 november 2015 18:24
Ik ben tegen alle maatregelen die ervoor zorgen dat wielrennen minder een teamsport wordt.
21 november 2015 21:21
Van 9 naar 8 renners per team heeft, zoals al door verschillenden betoogd, geen enkel effect op het aantal valpartijen.
Wat wèl zou schelen is vermindering van het aantal teams. Want een team minder betekent een treintje minder.
Zo simpel is dat.
22 november 2015 00:27
Grote rondes, klassiekers 7 per ploeg, 1 niveau daaronder 6, nog iets minder 5, net iets minder extra ploegen toelaten dan dat er hierdoor aan coureurvolume verdwenen is. Gaat op veel vlakken echt wel helpen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.