Orica verlengt, maar stopt na 2017 als sponsor
Foto: Sirotti
vrijdag 10 juni 2016 om 07:38

Orica verlengt, maar stopt na 2017 als sponsor

Orica zal nog één seizoen de Australische GreenEDGE-ploeg sponsoren. De Australische multinational maakte bekend het sponsorcontract met één jaar te verlengen, maar 2017 zal het laatste jaar als naamgever worden.

Teameigenaar Gerry Ryan is al in gesprek met eventuele opvolgers. Orica – dat springstoffen voor de mijnbouw produceert – fungeert als sponsor sinds 2012. De voorbije jaren won de ploeg onder meer Milaan-San Remo (Gerrans, 2012), Parijs-Roubaix (Hayman, 2016) en Luik-Bastenaken-Luik (Gerrans, 2014). Daarnaast won het meerdere ritten in zowel de Giro, Tour als Vuelta.

RIDE Magazine
22 Reacties
Sorteer op:
10 juni 2016 07:47
Ze weten het in ieder geval op tijd. Je zou toch zeggen dat ze in Australië in 1,5 jaar tijd wel een goede nieuwe hoofdsponsor zouden moeten kunnen vinden.
10 juni 2016 07:59
Nooit geweten wat Orica voor een bedrijf was. Ik vraag me af wat deze sponsoring een bedrijf in explosieven voor de mijnbouw gebracht heeft.
10 juni 2016 08:08
@aardappeljager: ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar) dat ze wat milieuschandalen hadden gehad en daarna graag op een positieve manier in het nieuws wilden komen.
10 juni 2016 08:22
Deze ploeg moet absoluut blijven bestaan. Alles aan Orica ademt de passie voor de wielersport, en de prestaties zijn altijd meer dan goed geweest.

Hier moet wel een sponsor instappen, want Orica-Greenedge is een zekerheid voor succes en een team met potentie.
10 juni 2016 08:25
Krypton: Australië heeft net zo veel inwoners als Nederland + Vlaanderen bij elkaar opgeteld. 24 miljoen mensen en een handvol kangoeroes. Er zijn zeker voldoende bedrijven, maar wielrennen is daar niet super populair en de grote koersen zijn daar s' nachts op tv. Een sponsor daar zal eerder investeren in cricket bijvoorbeeld. Er is dus werk aan de winkel om dit team te behouden.
10 juni 2016 08:29
@Orakel

Zeker nog nooit in Australie geweest. Wielrennen is populairder dan wat jij nu beschrijft ener zijn veel nationale koersen. De koersen zijn geen UCI koersen omdat het, vanwege de ligging van Australie, moeilijk is om voldoende verplichte buitenlandse ploegen aan de start te krijgen.

Ik zag dat Chaves een contract heeft tot eind 2018 dus die mag lekker een jaartje zonder te werken (als hij dat zou willen) van zijn salaris genieten
10 juni 2016 08:29
En tinkoff krijgt gelijk al waar voor zn uitspraken. Ik hoop dat ze een nieuwe sponsor vinden. Maar het inkomsten model zal toch wel wat moeten veranderen in de toekomst.
10 juni 2016 08:32
Ik hoop dat ze een sponsor vinden, maar zo makkelijk als het lijkt met zo'n talentvolle groep zal het niet zijn. Het gaat erg slecht met de Australische dollar, de export (die erg belangrijk is) en de prijs van ijzererts (het belangrijkste exportproduct) zijn gekelderd en het land heeft een enorm begrotingstekort. Als je dan nog bedenkt dat baanwielrennen populairder is dan wegwielrennen, maar dat eigenlijk de meeste aandacht gaat naar Rugby en cricket wordt het helemaal zo makkelijk niet.
10 juni 2016 08:36
@Hakkie
Handig he, Wikipedia ;)
10 juni 2016 08:45
Toch snap ik niet dat ploegen het altijd zo lastig hebben om sponsoren te vinden, want 15 mil per jaar vind ik echt heel weinig...
10 juni 2016 08:47
@Purito: daar zal het vast ook staan, heb ik niet gekeken.
10 juni 2016 08:51
@Bart12, ik wil het wel hebben hoor die 15 miljoen per jaar hahaha
10 juni 2016 09:11
@bart ik snap vooral niet wat het oplevert.

Voorbeeld: Quick Step heeft inmiddels wel voldoende naambekendheid lijkt me. Ze zullen echt niet elk jaar nog zoveel extra vloertjes mogen leggen omdat ze dit team sponsoren.

Als fietsfabrikant heb je wat te winnen, maar voor de anderen gaat het om naambekendheid. Once was bijvoorbeeld gestopt omdat ze een naambekendheid van 99.9% hadden waar ze actief zijn. Ik betwijfel of die laatste procentjes echt nog zoveel geld in het laatje brengen

Edit: verder is wielrennen in geen enkel land de best bekeken sport volgens mij, dus uiywijken naar een andere sport is niet onlogisch
10 juni 2016 09:14
@aardappeljager: naamsbekendheid is één ding. Rabobank sponsorde bijvoorbeeld om maatschappelijke betrokkenheid uit te stralen, een soort goodwill kweken. Als het verhaal van Mac-S klopt doet Orica het daar ook voor.
10 juni 2016 09:32
@aardappeljager
En daarnaast is het uiteraard reclame, ook voor de niet-volgers. Je ziet het op tv voorbijkomen in het sportjournaal, je hoort het op de radio bij het nieuws, je leest het in de krant, mensen prater erover op straat, enz.

Qua naamsbekendheid kan je ook nog een verschil zien, tussen herkennen en kennen.
1. Ken je Quick-Step? Ja, vloerenfabrikant.
2. Noem een vloerenfabrikant? Quick-Step
Quick-Step wil natuurlijk dat als mensen alleen al aan een (nieuwe) vloer denken, dat ze gelijk Quick-Step denken. En ik denk dat veel belgen dat doen ;)
10 juni 2016 09:50
Alle grote koersen zijn tegenwoordig bij SBS te zien zonder al te veel reclame en meestal eindigen de wedstrijden rond 1 uur 's nachts. Helemaal zo gek nog nie voor een wielerliefhebber. Ik ben er ondertussen helemaal aan gewend. Zo kan ik elke interessante Touretappe zien zonder een vrije dag op te nemen. Alleen dat slaapgebrek, dat is wel eena lastig.
10 juni 2016 09:53
Quick-Step maakt consumentenproducten en kweekt, zeker in Vlaanderen, ook veel goodwill met die sponsoring.

Maar Orica en Lampre zijn volgens mij puur B2B en of wielersponsoring iets brengt in die markten vraag ik me af.
10 juni 2016 10:07
Wordt het NL voetbalelftal ook niet gesponsord door een accountant oid? Die bedrijven gaat het niet om de naamsbekendheid bij het grote publiek (al helpt het wel), maar vooral om de mogelijkheid om klanten te fêteren op een avondje NL elftal of, in het geval van wielrennen, een dagje RvV in de VIP tent.
10 juni 2016 10:09
Tja, toen wij een nieuwe vloer gingen leggen wou ik ook Quick-Step. Gewoon om het een sponsor van het 'wielrennen' te gunnen. Ook al klinkt het misschien stom :p
10 juni 2016 10:25
@aardappeljager en Mac-S: dank voor de interessante invalshoek. Een heeeeeeeeele foute sponsor dus. Goed dat die ophoepelt... Maar aan de andere kant, de Nobel-prijs is ook een begrip geworden.
10 juni 2016 10:34
Orica lijkt inderdaad wel serieuze problemen gehad te hebben. Chemische rommel lekken en daarbij je niet aan je vergunningen houden. Dan moet je inderdaad wel wat gaan doen om je imago te verbeteren.
10 juni 2016 16:40
Wellicht kan woolworth of coles er in stappen, net zoals jumbo in Nederland heeft gedaan.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.