Oud-crossers over dominantie Van der Poel: “Sport zeker niet saai”
Foto: Orange Pictures / Peter Scholz-SFA
vrijdag 3 november 2017 om 16:23

Oud-crossers over dominantie Van der Poel: “Sport zeker niet saai”

Mathieu van der Poel raast als een wervelwind door het veldritseizoen. In de veertien crossen die de Nederlander tot nu toe betwiste, won hij er maar liefst twaalf. Alleen in Ronse en Boom moest hij het onderspit delven. De dominantie van Van der Poel leidt al tot mopperende geluiden dat de cross hierdoor aan spanning inboet. Iets waar ex-crossers Bart Wellens en Bart Aernouts het hartgrondig mee oneens zijn. “Van der Poel zorgt nog altijd voor show”, aldus Wellens in een vraaggesprek met Sporza.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

De laatste drie seizoenen kon het veldritpubliek zich regelmatig vergapen aan beklijvende duels tussen Van der Poel en zijn Belgische rivaal Wout van Aert. Dit crosseizoen zijn dergelijke gevechten op één hand te tellen, ook door de mindere vorm van de wereldkampioen. Toch stelt Wellens – die gedurende zijn carrière ook tweemaal de regenboogtrui veroverde – dat Van der Poel de cross alsnog aantrekkelijk maakt. “Het is een attractieve renner die voor show zorgt. De jeugd kijkt op naar de manier hoe hij bijvoorbeeld over de balken jumpt. Iedereen probeert dit na te doen. Daarnaast: als Van der Poel een echte Belg zou zijn geweest, zouden de supporters wellicht minder klagen.”

Aernouts, die jarenlang reed voor de Rabobank ploeg – deelt de mening van zijn vroegere collega. “Ik vind de cross zeker niet saai. Het is nog altijd maar begin november, de situatie kan snel veranderen. In de jaren 2000 tot 2010 had je ook periodes waarin er gedomineerd werd: door Groenendaal, Wellens en Nys. Toen had je zelfs veel saaiere momenten dan nu het geval is. We komen echter uit een periode waarin er veel duels te zien waren met veel verschillende winnaars. Het was daardoor ook echt spannend. Maar ik ben er zeker van dat de mooie duels nog gaan komen, zeker als Van Aert naar zijn topvorm groeit en nog meer zelfvertrouwen krijgt.”

Op de vraag of Van der Poel zijn koerstactiek – die vaak bestaat uit het versmachten van de concurrentie in de eerste ronde – moet aanpassen om de spanning te vergroten, is Aernouts duidelijk. “Het is niet aan Mathieu om de cross spannender te maken, daar moet de concurrentie voor zorgen.” Wellens neigt zijn landgenoot gelijk te geven. “Wellicht is het voor hemzelf verstandiger om wat langer te wachten. Anderzijds is dat ook een risico. Als hij dan pech krijgt, verliest hij. Nu kan hij – in het geval van malheur – alsnog de koers winnen.”

RIDE Magazine
9 Reacties
Sorteer op:
3 november 2017 16:29
Daarnaast: als Van der Poel een Belg zou zijn geweest, zouden de supporters wellicht minder klagen.” Gniffel
3 november 2017 17:14
@lutsenkofan Hij zegt zelfs: 'Als Van der Poel een echte Belg zou zijn geweest'

Zo zie je maar dat een groot deel van de Belgen hem al als een landgenoot zien...
3 november 2017 17:52
Welke klachten? 15.000 man op de Koppenberg dus ik zie het probleem niet. Het publiek houdt van Matje.

@rahimns
Die indruk heb ik totaal niet. Wellens spreekt niet voor 'een groot deel van de Belgen'.
3 november 2017 18:01
vd poel is natuurlijk een soort nep-belg(in hun ogen), geboren en woonachtend in Belgie maar gelukkig de NLse nationaliteit. Hoe dan ook een fenomeen, al kwam die uit Vanutu
3 november 2017 18:06
Lekker objectief zulke meningen van insiders, belanghebbenden en liefhebbers... en dat ook nog eens in het veldrijden, in Vlaanderen. Doet me sterk aan Erben Wennemars denken dit.

Elke debiel kan zien dat de spanning een stuk lager is dit seizoen. Is niet erg, maar kom nou zeg.
3 november 2017 19:21
Quote:
Welke klachten? 15.000 man op de Koppenberg dus ik zie het probleem niet. Het publiek houdt van Matje.


Niet meteen een representatief voorbeeld, want dat was zowat de enige cross dit jaar waar echt véél volk was. Er was duidelijk minder volk op crossen als Zonhoven, Boom, Ronse of Koksijde. Ik heb er dit jaar zelf al 2 bezocht en daar was ook gewoon minder publiek dan de vorige jaren.

En als "het publiek" mort dat het saai is, dan mogen de Bartjes beweren wat ze willen, dat verandert niets aan de feiten.

Ik denk trouwens dat de dominantie van Van der Poel maar 1 van de factoren is dat men afhaakt en dan waarschijnlijk zelfs één van de minder grote. Van der Poel vs Van Aert is een duel dat gewoon niet heel erg aanspreekt, het zijn 2 brave jongens die een rivaliteit van lik-me-vestje hebben en hun aanhang is niet zo bijzonder groot, zeker vergeleken met de clans van de vorige generatie. Daarnaast trok de figuur Nys naast zijn eigen aanhang gewoon de massa's naar de cross, deze jongens niet. Door het stoppen van Nys is de hele hype ook wat gaan liggen, men is 't wat beu en er zijn tegenwoordig ook gewoon té veel crossen op TV. Tot slot gok ik dat de mensen bij veldcross nog altijd het heroïsche beeld hebben van onherkenbare renners die door de modder ploeteren, terwijl het anno 2017 9 keer van de 10 vooral gaat om wie er in een stralend zonnetje een bochtje nóg sneller dan de rest kan nemen.
3 november 2017 20:58
@Gebruikersnaam
Ja, maar die trend was vorig jaar ook al ingezet. Inderdaad door het stoppen van Nys en dus niet dankzij de dominantie van Van der Poel.

Ben het verder ook met je eens.
3 november 2017 21:09
Feitelijk is vdPoel voor de door hem zo geliefde niche-niche als een drugsdealer die een depressieve kliflemming van amfetamine voorziet. Hij zou de sport kunnen redden door over te stappen naar de weg.
4 november 2017 15:51
@rv
En wat als ie op de weg alles overheersend wordt waar moet ie dan heen?
Hij maakt het wegwielrennen in een klap belachelijk want die zijn niet gewend om drie keer in de week een tijdrit van ruim een uur te rijden en na de streep 10 min in coma te liggen, watts tov watjes.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.