Owain Doull: “Schijfremmen sneden door mijn schoen”
donderdag 23 februari 2017 om 16:16

Owain Doull: “Schijfremmen sneden door mijn schoen”

De finale van de openingsrit van de Abu Dhabi Tour werd vanmiddag ontsierd door een valpartij waarbij meerdere renners contact met het asfalt maakten. Sky-renner Owain Doull plaatste na afloop op Twitter een foto met een diepe snee door zijn schoen. Doull geeft aan dat de beschadiging door schijfremmen veroorzaakt is.

“Gelukkig voor mij ging de schijfrem door mijn voet en niet door mijn been”, schrijft Doull. “De schijf ging dwars door mijn schoen in mijn voet.” In een tweede tweet roept Doull de UCI op om het probleem op te lossen. Volgens een tweet van de Australische journaliste Sophie Smith zou het gaan om de schijfremmen op de fiets van Marcel Kittel, die eveneens ten val kwam.

RIDE Magazine
47 Reacties
Sorteer op:
23 februari 2017 20:38
Tom Dumoulin geeft via twitter ook een duidelijke mening, en wel dat het op
dit ogenblik onverantwoord is en dat er een nieuw onderzoek komt naar
schijfremmen.
23 februari 2017 20:44
https://t.co/hd5sJz6hXQ
23 februari 2017 20:46
Zo ingewikkeld moet het toch niet zijn een soort bescherming om die schijven te maken? Als je dan toch per se met die dingen wil rijden zo ver mogelijk wegwerken.
23 februari 2017 21:02
Ik heb ook mijn vraagtekens met die roestbruine streep op de schoen.
23 februari 2017 21:29
Auw dat zal wel gekitteld hebben.
23 februari 2017 21:37
Dit lijkt me inderdaad zeer waarschijnlijk het dranghek en geen schijfrem. Wel mooie schoenen overigens.
23 februari 2017 22:04
Nu niet meer...
23 februari 2017 23:01
Op beeld is duidelijk te zien dat Kittel rechts zit en Doull links (Bij het dranghek). Dus hoe komt Doulls voet bij Kittels schijfrem en hoe komt dat bruin op de schoen (Smeer is zwart). Er is dus maar een conclusie mogelijk en dat is dat het dranghek de dader is en niet Kittels schijfrem.
23 februari 2017 23:15
Kittel is de enige met schijfremmen die bij de valpartij betrokken was?
24 februari 2017 00:01
@Kingstown
Heroïek kan natuurlijk best samengaan met aandacht voor de veiligheid. Maar met weersomstandigheden is men tegenwoordig inderdaad wel erg voorzichtig aan het worden (understatement). Die F1 van vroeger, ik heb het er niet zo op. Hoeveel doden zijn daarbij niet gevallen? Het was al knap als je je carriere overleefde.
24 februari 2017 08:00
Toch een hek blijkbaar.. En de discussie bleef verder leven :p.
24 februari 2017 08:03
@Kingstown @girardengo En is er bij de F1, ondanks alle 'romantiek van de sport verwoestende' pakketten aan veiligheidsmaatregelen niet vrij recent iemand overleden?
Het is misschien waar dat er sneller wordt gewezen op gevaarlijke situaties waarbij je denkt, mwoah, was dit nou nodig? (Vooral het inzetten van het bad weather protocol geeft vaak voer tot discussie) Maar zo'n massale valpartij is al geen pretje, en er zijn al meerdere componenten aan een racefiets die behoorlijk hard aan kunnen komen, dus kritisch kijken naar de schijfrem lijkt me niet verkeerd.
Al moet het ook weer geen kruistocht tegen de schijfrem worden.
24 februari 2017 08:21
Kijk die reacties nu.... en het was blijkbaar gewoon een hek. Kittel was niet eens in de buurt.
24 februari 2017 08:37
In de reacties wordt gezegd dat er steeds meer wordt gemiept over veiligheid in de wielersport. Nogal logisch als die sport steeds gevaarlijker wordt. Twintig jaar geleden wilde niet elke ploeg vooraan rijden in de Tour. Twintig jaar geleden werd niet elke semi-klassieker bekampt alsof het Roubaix was. Inmiddels wel. De belangen worden groter en het peloton daarmee nerveuzer. Dat er dan meer over veiligheid wordt nagedacht is niet meer dan logisch. Renners roepen er zelf om, omdat ze nog altijd niet in staat zijn om zich zodanig te organiseren dat ze het kunnen afdwingen. Dan moet je gewoon een goed orgaan hebben dat dit voor hen regelt. Al begrijp ik niet waarom die jongens niet gewoon massaal afstappen bij de eerstvolgende wedstrijd.
24 februari 2017 08:51
Hoe belachelijk. De tandwielen op een fiets zijn nog veel gevaarlijker dan.
Toevallig SKY die hier weer de discussie op gang brengt. Of nee toch niet, hun fietsenleverancier heeft nog geen fiets met schijfremmen op de markt...
In het veldrijden valt men ook veel, en rijden ze ze goed als allemaal met schijfremmen. Daar heb ik nog geen enkele klacht gehoord.
24 februari 2017 08:58
De Spinergy's zijn toch ook verboden in competitie naar aanleiding van ernstige incidenten. Kan me dat hier dan ook voorstellen.
24 februari 2017 09:43
Ik vind dit echt een rare discussie. Veel valpartijen bij het mtb-en gezien. Ook in groepen. Nog nooit, echt nooit, iemand gezien of gehoord dat iemand een schijf in zijn lijf heeft gehad.
Denk ook dat het wielrenner zeer conservatief is en dat men alle nieuwe ontwikkelingen sowieso niet wil. Dus schijfremmen ook niet. Daarbij moeten een hoop fietsers nog leren sturen. Kijk maar eens bij rondes en wedstrijden hoe veel renners bochten nemen en dergelijke. Lijkt nergens op. Schaaf eerst eens aan de stuurtechniek, dat zou ook een hoop valpartijen voorkomen.
Dit zie je ook terug in veel toertochten bij recreanten. Rechtdoor rijden kan iedereen wel maar bochten rijden gaat vaak niet. Echt heel vervelend als je dan wordt ingehaald en in een technische passage (bij het mtb-en) of bochtige parcours (bij de race) en achter iemand komt die niet kan sturen.
Denk dat daar meer gevaar in schuilt dan in de schijfrem
24 februari 2017 09:54
Voor de discussie maakt het niet eens uit of hier nu een schijfrem was, feit is dat er straks flink wat schijfremmen in massale valpartijen meegaan en er is gewoon NIET getest welke risico's daar aan vastzitten.
24 februari 2017 09:54
@ piet lut: inderdaad. Hoe moeilijk is het nu om er een kapje omheen te zetten?
24 februari 2017 11:18
IT86: wat een aperte onzin. Pinarello heeft wel degelijk modellen met schijfremmen.
24 februari 2017 12:29
Dit komt echt niet door een remschijf. Check dit filmpje eens https://www.youtube.com/watch?v=PpsGxKdBwS0&feature=youtu.be

Heb ergens voorbij zien komen dat het dor een deel van de vangrail zou komen. Die was ook roestig en voor logischer voor de schade.
24 februari 2017 20:02
@RV ... is dat voor spaken, tandwielen, carbon frames/sturen/velgen etc wel getest? ..... er wordt nu door velen een soort hetze tegen de schijfrem gevoerd terwijl er op veiligheidsvlak op andere fronten veel meer te winnen valt. In mijn ogen draagt de schijfrem (mits goed en door iedereen gebruikt) bij aan de veiligheid.
Net als bij Ventoso lijkt dit ook weer gewoon een broodje aap verhaal waar de complete media over elkaar heen rolt terwijl er NIETS aan de hand is m.b.t. schijfremmen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.