PCC gaat akkoord: Giro, Tour en Vuelta mogen dit jaar extra wildcard uitdelen
De organisaties van de Giro d’Italia, de Tour de France en de Vuelta a España mogen zeer waarschijnlijk in 2025 een extra wildcard uitdelen. RCS Sport (Giro) en Unipublic (Vuelta) hadden daar om gevraagd vanwege de grote interesse. Woensdagmiddag stemde een meerderheid van Professional Cycling Council (PCC) – het orgaan dat daarover gaat binnen het wielrennen – daar mee in. Komende maandag beslist het UCI Management Committee of zij het verzoek ook daadwerkelijk bekrachtigen.
In de WielerFlits Podcast komt dit onderwerp na 10.59 minuten aan de orde
Op deze beslissing hebben de grote rondes gewacht met het bekendmaken van hun wildcards. Onprofessioneel, want over zes weken begint de Giro d’Italia. Zo weet Tom Pidcock tot vandaag nog niet of hij mogelijk de gewenste Giro rijdt, of zijn voorjaar toch verrijkt met enkele Vlaamse klassiekers de komende week. Ook Uno-X Mobility klaagde bij monde van teammanager Thor Hushovd over het veel te lang duren van deze kwestie. “Laat er geen twijfel zijn dat dit voor ons lang aansleept. Dit weerhoudt ons van de voorbereiding die we idealiter willen doen”, zei de oud-wereldkampioen eerder bij WielerFlits.
Door het toekennen van een extra wildcard, lijken Q36.5 Pro Cycling en Pidcock zich daadwerkelijk te kunnen opmaken voor een deelname aan de Giro d’Italia. Naast Israel-Premier Tech zouden dan ook Polti-Visit Malta, VF Group-Bardiani CSF-Faizanè én Tudor Pro Cycling zich mogen opmaken. Lotto – het beste ProTeam van 2024 – had eerder haar wildcard teruggegeven. De Belgische ploeg wil wel graag de Vuelta a España rijden, net als Israel-Premier Tech. Met een extra wildcard komen daar naar verluidt Burgos-Burpellet-BH en Caja Rural-Seguros RGA bij mét opnieuw Tudor Pro Cycling.
Of de Tour de France nu ook besluit een extra wildcard uit te delen, is afwachten. Normaal zijn Uno-X Mobility en TotalEnergies zeker van een wildcard. De verwachting is dat de grote rondes na de beslissing van de UCI komende maandag 31 maart op zeer korte termijn de wildcards bekendmaken. Normaliter doet eerst de Tour dat, gevolgd door de Giro en als laatste de Vuelta.
Veel interesse
De huidige UCI-regels schrijven voor dat een grote ronde vier wildcards mag uitdelen, naast de achttien WorldTeams. Omwille van veiligheid werd een aantal jaar geleden namelijk besloten dat een grote ronde niet meer dan 22 teams (van acht renners, waardoor een peloton nooit groter is dan 176 renners) mocht uitnodigen. Sinds 2023 is het bovendien zo dat de beste twee ProTeams van het jaar ervoor recht hebben op een wildcard voor een grote ronde en daar voordeel uit kunnen halen. Overigens is het zo dat die twee ProTeams geen startplicht hebben; zij mogen hun wildcard teruggeven aan de organisatie, die deze dan zelf opnieuw mag uitgeven.
Normaliter deelden Giro, Tour en Vuelta wildcards uit aan ProTeams uit eigen land. Maar door de komst van sterke en vooral rijke buitenlandse ProTeams als Tudor Pro Cycling, Q36.5 Pro Cycling en Uno-X Mobility, is de interesse in wildcards sterk gestegen. De laatste jaren was dat probleem echter nog nooit zo evident als nu, want alle drie de teams zouden graag twee grote rondes willen rijden én hebben daar budget voor. Per saldo betekent dit dat een van de drie pech zou hebben én grote rondes geen ProTeams uit eigen land meer kunnen uitnodigen. Daarom trokken de organisaties naar de PCC om van vier naar vijf wildcards te mogen gaan.
Zeer opmerkelijke beslissing
Deze beslissing druist tegen een aantal argumenten in die aangevoerd zijn om géén extra wildcard te honoreren. Op de eerste plaats zouden koersen met een team én acht renners extra de grote rondes onveiliger maken. Maar ook is er sprake van competitievervalsing: enerzijds omdat de regels in een lopend seizoen veranderen en anderzijds omdat kleinere WorldTeams nu meer concurrentie krijgen in hun strijd tegen degradatie en de daarbijbehorende jacht naar UCI-punten. Juridisch gezien heeft deze beslissing een aantal haken en ogen. Het schept bovendien mogelijk een precedent richting toekomstige beslissingen.
De stemming in de PCC werd ingebracht door de AIOCC, de vereniging van wedstrijdorganisatoren. Opvallend genoeg werd het onderwerp gesteund door de AIGCP, de vereniging van profploegen. Dit terwijl de gezamenlijke WorldTeams tegen de extra wildcard waren. Naar verluidt zijn de bezwaren van de achterban door de stemgerechtigde van de AIGCP naast zich neergelegd. Bij de stemming mochten twaalf belangenbehartigers (waarvan zes UCI-leden) een keuze maken tussen het wel of niet toekennen van een extra wildcard aan de organisaties van grote rondes.
Een meerderheid van de PCC stemde in. De UCI liet in een persbericht overigens weten dat naast de AIOCC en AIGCP, ook de vertegenwoordigers van de renners dit onderwerp op de agenda zetten. Komende maandag maakt het UCI Management Committee (het hoogste orgaan binnen het wielrennen) bekend of het verzoek vanuit de PCC ook daadwerkelijk doorgang vindt.
In de WielerFlits Podcast komt dit onderwerp na 10.59 minuten aan de orde
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed
Om te reageren moet je ingelogd zijn.